Meld je gratis aan

Korrelige foto's/gekleurde vlekken

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Tips en Trucs
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo jun 28, 2017 16:38    Onderwerp: Korrelige foto's/gekleurde vlekken Reageer met quote

Hoi,
Zal ik mij eerst even voorstellen? Ik ben een amateur/hobbyfotograaf met een Nikon D3200 body en Nikon AF-S 18-300mm F/3.5-5.6 G ED VR lens. Ik fotografeer vooral op vakantie, met dagjes uit, bij speciale gelegenheden en op verzoek van familie of vrienden. Zo ook aanstaande zondag, ik heb het verzoek gekregen om een dansvoorstelling te fotograferen.

Maar nu liep ik bij het laatste optreden tegen een probleem aan, iets wat ik al vaker heb gemerkt, ik krijg allemaal korrels/gekleurde vlekken op de foto's. Het onderwerp wordt ook niet echt 100% scherp. Het lastige is dat ik alleen geen idee heb waar dit door komt, daar is mijn theoretische kennis helaas onvoldoende voor. Ik heb met de sportstand gefotografeerd, met de hoogste ISO (Hi1) zonder flits (dit mocht niet en mag ook zondag niet) en zonder overige hulpmiddelen. Kan dit probleem met instellingen opgelost worden, of is dit simpelweg door te weinig licht, of ligt het aan iets anders?

Hieronder twee voorbeeldjes Smile

http://i1076.photobucket.com/albums/w441/Flits93/Voorbeeld1_zpseazug84b.png
Bij deze foto is het bijna overal en waar de bovenarmen elkaar raken zitten ook wat blauw/groenige spikkels.

http://i1076.photobucket.com/albums/w441/Flits93/Voorbeeld2_zpsyvbzsibc.png
Bij deze zie je het vooral bij de rug in het zwarte pak en het blauwe shirt links.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: wo jun 28, 2017 19:28    Onderwerp: Re: Korrelige foto's/gekleurde vlekken Reageer met quote

Flits93 schreef:
daar is mijn theoretische kennis helaas onvoldoende voor. Ik heb met de sportstand gefotografeerd, met de hoogste ISO (Hi1) zonder flits

dit is je antwoord
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: do jun 29, 2017 22:41    Onderwerp: Reageer met quote

Een dansvoorstelling is moeilijk. Er is weinig licht en veel beweging. Dat betekent dat het lastig is alles goed belicht te krijgen, en scherp al helemaal. Dit zijn omstandigheden waar een dure lens helpt (lichtsterk, en veel betere autofocus). Maar dan ben je er nog niet. Het werkt het best als je de dans kent, en van tevoren weet welke momenten je moet hebben.

Zelf heb ik een aantal keren Flamenco voorstellingen gefotografeerd, en pas na een voorstelling of 5 begon ik beelden te maken waar ik tevreden over was...

Een paar tips:
- gebruik een statief
- persoonlijk schiet ik onder dit soort omstandigheden op 1/100e. Dat is niet snel genoeg om alle aktie te bevriezen, dus moet je weten welke momenten je pakt
- als je autofocus het niet bijhoudt (of het te donker is), stel dan scherp op een punt en wacht tot de aktie daar is.
- zet je ISO niet hoger dan je aanvaardbaar vindt voor de beeldkwaliteit. Hi1 is meestal teveel, anders zou dat nog een getal zijn... Dat betekent uiteraard dat je je diafragma open moet zetten om nog een acceptabele sluitertijd te halen

- wees erop voorbereid dat je relatief weinig gelukte beelden gaat maken.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Tips en Trucs Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: