Meld je gratis aan

Focusmechanisme electronisch of mechanisch?

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Objectieven
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo jul 12, 2017 09:09    Onderwerp: Focusmechanisme electronisch of mechanisch? Reageer met quote

Mijn naam is Yorben en ik ben een audiovisuele student die erg geďnteresseerd is in het visuele gebied. Ik bezit de Panasonic GH3 en twee lenzen, de Panasonic 18-35mm f/2.8 & 25mm f/1.4, waar ik tot nu toe erg tevreden mee ben.
maar laatst toen ik met verschillende snelheden met de focus ring van mijn 18-35mm lens draaide, viel mij op dat deze niet altijd de zelfde resultaten hadden.
dit zette mij aan het denken; is focusmechanisme wel mechanisch aangedreven?

na een tijdje zoeken op internet vond ik de specificaties van mijn lezen met ook informatie over het focusmechanisme, en hier stond dat mijn 18-35mm lens inderdaad een electronisch focusmechanisme heeft...
Alleen nu kwam mijn verwarring; mijn 25mm lens gaf nog iets extra's aan bij het "focusmechanisme, namelijk dat deze naast elektronisch focus ook een handmatige focus mechanisme heeft.

Vandaar nu mijn vraag; hoe krijg ik de elektronische focus mechanisme omgeschakeld naar de handmatige focus mechanisme?

alvast bedankt voor jullie help! Very Happy
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: wo jul 12, 2017 11:34    Onderwerp: Reageer met quote

Ik weet het niet zeker, maar ik denk dat dit wordt bedoeld: je kan handmatig focussen door middel van het draaien aan de ring van je lens (inwendig wordt er dan electronisch bewogen).

Electronisch focus is dan denk ik of Autofocus, of door middel van camera-input zonder aan de ring te draaien.
Naar boven
BerichtGeplaatst: wo jul 12, 2017 15:31    Onderwerp: Reageer met quote

Het MFT-systeem werkt met 'focus by wire'. Dwz je draait aan de lens, die geeft een signaal door aan de camera en die weer aan de lens, voor de scherpstelmotor in de lens maakt het niet uit of je AF of MF staat.

Ik vind het niks, want je draait 'nergens' aan en ik heb ook altijd het idee van vertraging, zeker als je aan het instellen bent, ben je alweer aan het corrigeren als de lens nog niet stilstaat.
Naar boven
BerichtGeplaatst: do jul 13, 2017 11:35    Onderwerp: Reageer met quote

hjanssen schreef:
Ik vind het niks, want je draait 'nergens' aan en ik heb ook altijd het idee van vertraging, zeker als je aan het instellen bent, ben je alweer aan het corrigeren als de lens nog niet stilstaat.

Maar voor video krijg je wel zachtere scherpstel-overgangen
Naar boven
BerichtGeplaatst: zo jul 23, 2017 12:49    Onderwerp: Reageer met quote

Door de camera of de lens op MF te zetten dan kun je handmatig scherpstellen.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Objectieven Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: