Meld je gratis aan

bouwlamp?

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Flitsers
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di jun 17, 2014 02:07    Onderwerp: bouwlamp? Reageer met quote

hallo mensen,

ik lees op steeds meer forums en hoor van beginnend fotografen dat ze gebruik maken van bouwlampen ipv flitsers. heeft iemand hier ervaring er mee en wat raden jullie aan? heb namelijk een zeer klein budget en ben aan het kijken voor een flitser.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: di jun 17, 2014 07:20    Onderwerp: Reageer met quote

Leuk voor thuis maar een ramp om mee te nemen. Ze worden ontzettend heet en zijn niet makkelijk te plaatsen/richten. Geven wel een hoop licht maar niet altijd even mooi. Gewoon doorsparen voor een goede flitser want daar heb je veel meer aan.
Naar boven
BerichtGeplaatst: di jun 17, 2014 09:48    Onderwerp: Reageer met quote

Jep inderdaad. heeel veel warmte, leuk in de winter maar in de zomer niet fijn. Als je wilt kun je er best wat mee, je kan ook best bijv met wat modifiers werken, maar altijd goed uitkijken met de warmte. En je moet je afvragen of je zo'n straalkachel wel bij een model wilt plaatsen...Ennuh het verschil tussen continue en flitslicht is ook wel belangrijk.
BerichtGeplaatst: di jun 17, 2014 10:06    Onderwerp: Reageer met quote

Met kaarslicht kan ook maar de kleurtemperatuur verandert er net als bij 'n bouwlamp door, prijsverschil van een bouwlamp en 'n manuele Yongnuo flitser is niet zo verbijsterend groot.
Naar boven
BerichtGeplaatst: di jun 17, 2014 14:59    Onderwerp: Reageer met quote

Een bouwlamp wordt niet warm, dat is een behoorlijke understatement, een bouwlamp wordt bloedheet! Ook de omgeving wordt bloedheet, een straalkachel is inderdaad een goede vergelijking. Je zult dus al snel zwetende modellen hebben en daar zit volgens mij niemand op te wachten.
Ik heb zelf ooit een geëxperimenteerd met 3 150watt lampen en de lichtopbrengst viel me zelfs extreem tegen! De modellen stonden met dichtgeknepen ogen, maar mijn camera moest ik nog steeds op ISO 1600 zetten om een normaal belichtte foto te maken... Rolling Eyes

Sparen voor een goede flitser is naar mijn idee het beste, daar kun je sowieso ook meer mee. Een flitser is voor meerdere dingen bruikbaar, een bouwlamp ook wel, maar aanzienlijk onhandiger, groter, heter en zwaarder voor vaak minder licht opbrengst.
Naar boven
BerichtGeplaatst: di jun 17, 2014 22:08    Onderwerp: Reageer met quote

https://www.youtube.com/watch?v=kMZlKXwkLyo

leuk zoom dvd thuis studio met flits en bouw lampen.
Naar boven
BerichtGeplaatst: do jun 19, 2014 00:52    Onderwerp: Reageer met quote

Met bouwlampen kun je prima beginnen.
Als je glas voldoende open kan is er geen probleem.
Gebruik dan de bouwlamp niet gewoon naakt.
Hang een stuk patroonpapier, gebruiken mensen om kledingpatronen op te tekenen, op en laat de bouwlamp daar doorheen schijnen.
Dan heb je een softbox effect die zo groot is als het stuk patroonpapier.
Een witte plu van de Blokker doet het ook.
De WB kun je, als je in RAW schiet, achteraf makkelijk corrigeren m.b.v. een foto van een grijskaart. Vroeger gebruikte je dan een KB12 correctiefilter want de WB van een filmrolletje veranderen was niet mogelijk.

Je kunt de bouwlamp ook achter je op een witte muur richten of een witte muur aan de zijkant. Dan kun je het licht bouncen.
Zet er 2 naast elkaar en je hebt licht genoeg. De muur is je softbox.
Mooi zacht licht voor weinig.
Op die manier hoeft je model ook zomers niet te zweten als een otter.

Probeer het gewoon maar eens. HEt is gewoon licht, een beetje te geel, maar toch gewoon licht. Dus dat kan prima gebruikt worden.

Ik zou zeggen begin er gewoon mee te spelen. Wink
Naar boven
BerichtGeplaatst: zo jan 04, 2015 17:52    Onderwerp: Reageer met quote

Misschien eens bij de chinese webshops kijken voor een cheapo flitser?
Naar boven
BerichtGeplaatst: ma jan 05, 2015 15:36    Onderwerp: Reageer met quote

Een flitser is moeilijker te zien wat het eindresultaat is. Met een bouwlamp zie je direct wat het resultaat is. Het is eigenlijk gewoon gemak. Ipv. een bouwlamp en flitser kan je ook een lamp kopen voor op je camera. Dit is niet heel groot, niet heel erg zwaar maar geeft hetzelfde effect. Hierdoor krijg je ook niet de warmte van een bouwlamp en kan je precies zoals flitsers met kleuren werken om het perfect te krijgen. Daarnaast kan je hem van je camera afhalen (past gewoon in je hotshoe van je camera) en ergens anders neerzetten zonder enig gedoe. Heb het zelf helaas nog niet, maar heb wel gezien dat het in veel gevallen zeer handig is! On camera continu light heten ze meestal, van bijvoorbeeld: Metz.
BerichtGeplaatst: ma jul 17, 2017 11:10    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb een één-pits led-bouwlamp. Die wordt niet echt heet en geeft omgerekend 500 Watt terwijl de led maar 50 Watt is.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Flitsers Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: