Meld je gratis aan

Welke MacBook of MacBook Pro heb ik nodig voor lightroom/PSP

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Accessoires
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo aug 16, 2017 17:33    Onderwerp: Welke MacBook of MacBook Pro heb ik nodig voor lightroom/PSP Reageer met quote

Hallo,

Ik ben net (weer) begonnen met fotograferen en wil het deze keer wat serieuzer aanpakken. Na de aanschaf van een Canon 6D met goede lens ben ik nu dan ook bereid om een forse investering te doen in een goede laptop van Apple.
Echter zie ik momenteel door de bomen het bos niet meer. Ik neig nu naar het kopen van 15 '4 inch versie van het juni 2017 model met 512 gb en 2,9 ghz. In het kader van "net nieuw dus dan kan je even vooruit" maar is dat echt nodig? Wie heeft een goede tip? Ik ben niet van plan om video's te gaan maken maar ik wil wel mijn foto's goed kunnen bewerken, en ik hou ook niet van trage laptop en dito software.

dank vast!

Gr, Liliana
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: wo aug 16, 2017 18:04    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb hier twee MBP 2016 liggen. Een 13 inch en een 15 met Tocuh Bar. De 13 is mijn werk laptop draait prima LR CC.

De 13 inch voorzien van een 2.3GHz i5 |Intel Iris Plus Graphics 640 | 8 GB | 256 GB

De 15 inch is voorzien van een 2.7GHz i7 | Radeon pro 460 4GB | 16 GB | 512GB. Een pak sneller op papier dan de 13, maar verschil is voor LR niet zo extreem groot met andere applicaties merk ik meer verschil. bv. PS CC

De bestanden van de Sony a7r II a +/- 85MB kunnen beiden goed mee overweg. Al gaat het toch net wat soepeler op de 15 inch.

Zelf heb ik gekozen voor de fotografie voor wat zwaardere uitvoering. Reden? niet echt, gewoon omdat het kan. Voor LR zelf had ik de config niet nodig. Voor aantal andere applicaties is het wel prettig dat die wat sneller is.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
BerichtGeplaatst: wo aug 16, 2017 20:07    Onderwerp: Reageer met quote

Ik zou eerst even hier kijken over wat deze verstokte Mac gebruikers er van zeggen:

https://youtu.be/P0CNoJrI7do

https://youtu.be/8zqwu3YbEZM

en zo nog veel meer.

Tenzij je al in het Mac eccosystem verweven zit en niet zonder wil/kan zou ik ook kijken naar een andere optie, ouder model of wellicht een Windows laptop.

Ik weet niet welke programma's je wil gaan gebruiken maar qua snelheid maken prog's als Lightroom en Photoshop weinig tot geen verschil in gelijkwaardige computers ( Mac/Windows )
Probleem van Apple is dat de hardware vaak gewoon vrij oud is terwijl je er wel een forse nieuwprijs voor moet betalen. Als dat geen probleem vormt, prima, lekker aanschaffen. Anders zijn er imo verstandiger opties.

www.remcovandesanden.nl
Naar boven
BerichtGeplaatst: wo aug 16, 2017 22:31    Onderwerp: Reageer met quote

Je vermeldt niet hoeveel werkgeheugen erin zit, en of hij een SSD heeft. Laten dat nou juist de belangrijke factoren zijn als je foto's bewerkt...
Naar boven
BerichtGeplaatst: do aug 17, 2017 18:46    Onderwerp: Reageer met quote

Dank voor de informatie. Die filmpjes ga ik bekijken, ik weet wel zeker dat ik een Apple wil. Daar werk ik al vanaf mijn 18de mee.

Ik kijk nu naar
2,9‑GHz quad‑core Intel Core i7‑processor van de 7e generatie
Turbo Boost tot 3,9 GHz
16 GB 2133-MHz LPDDR3-geheugen
512 GB SSD-opslag1
Radeon Pro 560 met 4 GB geheugen
Naar boven
BerichtGeplaatst: vr aug 18, 2017 09:22    Onderwerp: Reageer met quote

Iemand die een Apple wilt moet je nooit vragen of je toch niet beter een Windows computer kunt nemen.....eenmaal Apple altijd Apple Laughing Maakt niet uit wat het kost.
Een Macbook Pro doet het foto editten prima. Enige waar je tegenaan kunt lopen is het formaat van de Macbooks. 13 inch versus 15 inch is naar mijn mening niet heel fijn om foto's op te bewerken. De fotobewerkingsprogramma's hebben zoveel menuutjes die je gebruikt. Als je die open zet hou je bijna geen werkblad meer over. Je kan overwegen een 13 inch te kiezen en als je foto's gaat bewerken om er dan een groot scherm aan te hangen. Ik heb er een Dell 27inch scherm aanhangen en dat werkt heel fijn.
Naar boven
BerichtGeplaatst: vr aug 18, 2017 10:24    Onderwerp: Reageer met quote

stronk schreef:
Iemand die een Apple wilt moet je nooit vragen of je toch niet beter een Windows computer kunt nemen.....eenmaal Apple altijd Apple :lol: Maakt niet uit wat het kost.

Vergeet dan niet wat het bespaart. Ik werk nu een jaar of 12 met Mac's thuis, en heb in al die tijd één keer een driver handmatig moeten installeren. In de tijd dat ik nog windows deed was dat ongeveer elke maand zo.
Dus wellicht scheelt het wat in aanschafkosten (maar wees dan eerlijk en leg er vergelijkbare HW naast; dan is het verschil niet enorm), maar hard- en software van dezelfde fabrikant werkt gewoon in de praktijk en bespaart je enorm veel tijd en ergernis... en dus geld.

Dus inderdaad: voorlopig nog steeds een Apple aangezien het me een hoop bespaart.
Naar boven
BerichtGeplaatst: vr aug 18, 2017 10:46    Onderwerp: Reageer met quote

Klopt helemaal, ik heb in al mijn Apple jaren nog nooit 1 probleem gehad.

Ik heb thuis een 21" apple scherm daar wilde ik de laptop dan aanhangen. In de winkel werd mij echter wel verteld dat de nieuwste laptop zoveel kleuren heeft dat ik dan nooit goed foto's kan bewerken omdat mijn huidige scherm niet zoveel kleuren weer kan geven. Dus dat raadde de jongen af. Apple verkoopt nu zelf 4k schermen van LG en die raden zijn dan ook aan in combi met de nieuwe laptop. Vanaf 750 euro heb je een scherm. Dus die zou ik er dan ook bij moeten kopen. Behoorlijke investering inderdaad dus daar ga ik nog even over nadenken.
Naar boven
BerichtGeplaatst: vr aug 18, 2017 10:56    Onderwerp: Reageer met quote

Voor foto bewerking vind ik persoonlijk een 4K scherm niet nodig. Gebruik een BenQ SW2700PT. Gebruik deze enkel als ik foto's wil bewerken. Scherm is in de markt gezet voor fotografie. En is ook hardware matig te kalibreren met bijvoorbeeld een xRite. Ben erg content met de zonnekap die erbij geleverd wordt. Geen vervelende reflecties etc op het scherm. Er is meer op de markt dan de LG.

Gebruik zelf ook een Surface Pro4 naast de MAC's, maar heb gemerkt dat mijn persoonlijke voorkeur gaat naar MacOS. De keuze voor een systeem zal per persoon verschillen. Beste systeem is waar jij zelf prettig op kunt werken. Wink
BerichtGeplaatst: vr aug 18, 2017 13:07    Onderwerp: Reageer met quote

Liliana78 schreef:
Ik heb thuis een 21" apple scherm daar wilde ik de laptop dan aanhangen

Dan begin je daar toch lekker mee. Rustig sparen voor een andere monitor.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Accessoires Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: