Meld je gratis aan

Scherpstellen en compositie aanpassen

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Camera's
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di sep 05, 2017 13:50    Onderwerp: Scherpstellen en compositie aanpassen Reageer met quote

Ik stel scherp op het onderwerp, druk de ontspanknop half in en verplaats de camera zodat ik de regels van derden kan toepassen en maak de foto. Wanneer ik vervolgens de foto bekijk zie ik dat het scherpstelveld "gewoon" in het midden van de foto ligt en niet op het onderwerp.

Ik heb de gebruiksaanwijzing doorgelezen en de instellingen op de camera nagelopen, ik zal vast en zeker iets verkeerd doen, maar weet niet wat? Hopelijk kunnen jullie me op weg helpen?

Het is toch altijd mogelijk in de standen M, AV en TV (deze standen gebruik ik) om handmatig scherp te stellen of scherp te stellen op het onderwerp en daarna de compositie aan te passen?

Alvast bedankt Smile
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: di sep 05, 2017 20:43    Onderwerp: Reageer met quote

Met ontspanknop half indrukken zet je de scherpstelling vast.
Je foto is wel scherp waar je het wilt hebben?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
BerichtGeplaatst: wo sep 06, 2017 08:26    Onderwerp: Reageer met quote

Je hebt verschillende manieren om scherpstelpunt vast te houden.
Een ervan is scherpstellen met AE knop op de achterzijde van de camera en de ontspanknop alleen voor het maken van een foto dus niet scherpstellen. Je stelt dus scherp met de AE knop
Kijk verder eens of de camera niet op C continu scherpstellen staat.
Je zou de camera in stand S enkelscherpstelling zetten. Als je dan de ontspanknop half indrukt stel je scherp op het onderwerp en dan kun je een andere beeldhoek bepalen. Misschien kun je ook de belichting gelijk vast zetten zodat scherpstelling en belichting vast staat.
Is belangrijk als je foto’s maakt met spotmeting
Naar boven
BerichtGeplaatst: wo sep 06, 2017 17:19    Onderwerp: Reageer met quote

Waarom niet het scherpstelpunt gebruiken wat op het onderwerp zit?
Naar boven
BerichtGeplaatst: zo nov 12, 2017 16:07    Onderwerp: Reageer met quote

1) bij handmatig scherpstellen de lens van AF naar MF anders stelt hij opnieuw scherp zodra je de ontspanknop indrukt . Dan maakt het verder niet uit wat betreft de andere instellingen.

2) bij automatisch scherpstelen de AF op singelfocus instellen tenzij je een bewegend onderwerp volgt.

3) of de camera instellen op Backbutton focus, dan stelt hij niet meer scherp op de ontspanknop. Zodra je hebt scherpgesteld, heb je alle vrijheid en tijd om de compositie te veranderen en blijft het onderwerp in focus.

4) indien mogelijk de verschillende focus punten/gebieden van de camera gebruiken. Dan bepaal je eerst de compositie en druk je daarna af en dat kan in combinatie met alle eerder genoemde mogelijkheden en standen.

Mijn persoonlijke voorkeur is de backbutton focus instelling. Succes.

M.v.g. Huggy
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Camera's Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: