Meld je gratis aan

Waarom werkt de auto-focus van een Nikon D3300 niet?

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Camera's
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo sep 06, 2017 17:19    Onderwerp: Waarom werkt de auto-focus van een Nikon D3300 niet? Reageer met quote

In 2005 heb ik een D70 gekocht met daarbij een Prisma 18-200 objectief.
Ik heb voor Nikon gekozen omdat de vatting altijd hetzelfde is. Ik heb voor een 18-200 objectief gekozen omdat ik dan geen objectieven hoef te wisselen en daardoor de kans op binnendringen van stof te verkleinen.
Ik heb nu een D3300 body via een webwinkel gekocht. Het probleem is dat de auto-focus niet werkt.
Daarna heb ik de klantenservice van de webwinkel om advies gevraagd. Na veel berichten over en weer werd besloten dat ik de body mocht omruilen. Deze webwinkel doet alles voor een glimlach.
Nu is de nieuwe body aangekomen en weer werkt de autofocus niet.
Omdat ik geen goede ervaring heb met de serviceafdeling van de webwinkel wil ik vragen of een Nikonliefhebber mijn met dit probleem kan helpen.
Volgens de webwinkel en https://www.camerastuffreview.com/nl/algemeen/wat-is-de-beste-lens-voor-nikon-d3300 zijn de body en het objectief compatibel.
Graag wil ik weten wat ik wellicht over het hoofd heb gezien.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: wo sep 06, 2017 17:48    Onderwerp: Reageer met quote

Stap 1: pak de handleiding erbij en controleer hoe de AF is ingesteld
Stap 2: controleer het objectief en dan voornamelijk het schijfje AF/MF

en je kan beter expliciet het objectief bij merk en verdere aanduiding vermelden dan wazig te blijven in de trant van "Prisma 18-200"

Overigens is compatible op velerlei manieren te interpreteren.
Naar boven
BerichtGeplaatst: wo sep 06, 2017 18:01    Onderwerp: Reageer met quote

in2lapland schreef:
Stap 1: pak de handleiding erbij en controleer hoe de AF is ingesteld
Stap 2: controleer het objectief en dan voornamelijk het schijfje AF/MF

en je kan beter expliciet het objectief bij merk en verdere aanduiding vermelden dan wazig te blijven in de trant van "Prisma 18-200"

Overigens is compatible op velerlei manieren te interpreteren.

Dankjewel voor je snelle reactie.

Stap 1 heb ik gedaan. In geen enkele stand verschijnt er AF-C of AF-S in het scherm. Er blijft MF staan. Met de multi-selector en in het menuscherm kan dit niet gewijzigd worden.

Stap 2: Op mijn objectief heb ik geen AF/MF schakelaar. Deze zit wel op de body van de D70, niet op de body van de D3300.
Naar boven
BerichtGeplaatst: wo sep 06, 2017 18:20    Onderwerp: Reageer met quote

Ik vraag me toch af of je de handleiding wel goed gelezen hebt!

Het staat er echt in, de AF-C / AF-S alleen beschikbaar in PSAM
Naar boven
BerichtGeplaatst: wo sep 06, 2017 19:10    Onderwerp: Reageer met quote

in2lapland schreef:
Ik vraag me toch af of je de handleiding wel goed gelezen hebt!

Het staat er echt in, de AF-C / AF-S alleen beschikbaar in PSAM

Als ik hem in de P-stand zet, en daarna de i indruk, kan ik alleen de beeldkwaliteit, beeldformaat, witbalans, flitsstand, ISO-gevoeligheid, lichtmeting, flitscorrectie en belichtingscorrectie instellen.
De instellingen voor scherpstelstand en AF-veldstand wordt toch echt overgeslagen. (onderste regel de 2 meest linker instellingen)
Ook in de S, A of M stand zijn deze instellingen mogelijk.

In de auto-stand kan alleen beeldkwaliteit, beeldformaat en flitsstand worden ingesteld.
Naar boven
BerichtGeplaatst: wo sep 06, 2017 20:29    Onderwerp: Reageer met quote

Dan is mijn conclusie dat het objectief niet compatible is.
Naar boven
BerichtGeplaatst: wo sep 06, 2017 20:54    Onderwerp: Reageer met quote

De D70 heeft een focus motor in de body, die gebruikt wordt om het focusmechanisme in lenzen aan te drijven die geen eigen focusmotor hebben. Dit systeem heet screw-drive.

Deze focus motor in de body ontbreekt in de instapmodellen, zoals de D3300. Dus bij een lens die geen ingebouwde focusmotor heeft, werkt de autofocus niet. Je moet op deze camera een lens hebben met een focusmotor in de lens.

Autofocus werkt dus alleen bij AF-S en de oudere professional AF-I lenzen, en niet bij oudere screw-type AF and AF-D (non AF-S) lenzen.

Zie ook deze link: https://keepsnap.com/blog/post/screwdrive-lens-nikon-af-and-afs
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Camera's Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: