Meld je gratis aan

Losse verkoop van Lightroom stop eind dit jaar

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Software
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo okt 22, 2017 14:50    Onderwerp: Losse verkoop van Lightroom stop eind dit jaar Reageer met quote

Na het opheffen van Aperture door Apple liet Adobe onlangs weten dat Lightroom 6 end of life is. Het programma krijgt in 2018 geen updates meer en er zal geen standalone Lightroom 7 komen. Daarmee komt er een eind aan de losse verkoop van Lightroom. Het is een abonnement of niets.

Zeer triest voor non-professionals zoals ik. Heb je Lightroom lekker onder de knie, moet je een abonnement nemen. Dat ga ik niet doen en dus wordt het zoeken naar een vervanger. Hopelijk voor het laatst, want er gaat veel tijd zitten in het onder de knie krijgen van een programma.

Het lijkt me goed als Zoom.nl hier aandacht aan gaat besteden. Welke programma’s kunnen zich meten met Lightroom, zowel voor Windows als Mac? Ik denk bijvoorbeeld aan Corel Aftershot Pro 3, DxO Optics Pro 11 en Cyberlink PhotoDirector 9 Ultra. Belangrijke details: hoe is de importfunctie vanuit Lightroom en is er iets te zeggen over de toekomst van hun standalone-versies? Het gaan mij vooral om de workflow en bestandsbeheer.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: zo okt 22, 2017 15:45    Onderwerp: Reageer met quote

De versie die je hebt blijft het gewoon doen. Dus zolang je je huidige camera niet vervangt is er geen enkel probleem. En mocht dat in de toekomst een probleem worden, dan kun je altijd je RAW bestanden eerst naar DNG converteren. Voor non-professionals is dat een oplossing om te overwegen.

En ik hoor een hoop mensen klagen over het abonnement, maar als ik even kijk naar de waarde van hun fotouitrusting, en hoe vaak ze een nieuwe camera kopen ("omdat ze aan wat nieuws toe zijn"), denk ik dat dat tientje per maand nog steeds de kleinste kostenpost van hun hobby is. Om het even in perspectief te zetten.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
BerichtGeplaatst: zo okt 22, 2017 16:50    Onderwerp: Reageer met quote

Op korte en middellange termijn kan ik best uit de voeten met mijn Lightroom (versie 4). Maar op een dag ga je nieuwe functionaliteiten missen of werkt Lightroom niet meer met de nieuwe versie van je OS. En dan is het over en uit. Dat moment wil ik voor zijn.

Er bestaan meerdere perspectieven. Zoals de mijne. Mijn diepte-investering is een 2e hands Nikon D300 (zie de prijzen op Markplaats). Verder doe ik het met lenzen, software, e.d. die ik in de afgelopen tientallen jaren bij elkaar heb gesprokkeld. Werkt allemaal prima. Een structurele kostenpost van € 145,08 wordt mijn grootste kostenpost als ik overstap op een abonnement.
Naar boven
BerichtGeplaatst: di okt 24, 2017 16:31    Onderwerp: Reageer met quote

Meerdere software producenten duiken in het Lightroom-gat. Macphun gaat begin 2018 Digital Asset Management toevoegen aan Luminar (https://macphun.com/optimizelr) en On1 heeft een migratietool ontwikkeld om Lightroom te migreren naar On1 (https://www.on1.com/blog/what-just-happened-to-lightroom/). Affinity zegt dat een DAM in de pijplijn zit, maar noemt geen termijn…..

Dus werk ik gewoon door met Lightroom en wacht af wat er begin 2018 voor moois op de markt komt.

En op een artikel in Zoom.nl waarin Lightroom alternatieven worden vergeleken…….
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Software Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: