Meld je gratis aan

50 mm lens afstand

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Objectieven
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do okt 26, 2017 13:29    Onderwerp: 50 mm lens afstand Reageer met quote

Beste mensen ik heb een vraag
Ik heb een canon 77D met een 50mm canon lens
Als ik iets wil gaan fotograferen wat 9 meter breed is hoe veel meter moet ik er dan vanaf staan om het volledig in beeld te hebben ?
Gr max
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: do okt 26, 2017 20:02    Onderwerp: Reageer met quote

wat denk je
gewoon naar achteren lopen tot het helemaal in beeld is
Naar boven
BerichtGeplaatst: do okt 26, 2017 20:28    Onderwerp: Reageer met quote

20 meter.
Naar boven
BerichtGeplaatst: za nov 11, 2017 01:11    Onderwerp: Reageer met quote

De lens heeft een beeldhoek van 46 graden.
De andere 2 hoeken aan de basis (jouw 9 meter) hoek A en B zijn elk (180-46)/2= 67 graden. Verder heb je 3 zijden a, b en c (jouw beeld)
De formule is gecompliceerd met sinus a en b maal de basis enz. maar voor jou komt het uit op 10,6 meter.
Als je 2 hoeken weet en 1 zijde - hetgeen je in beeld wil brengen - zijn er rekenmachines die het voor je uitrekenen.
Voor een 200 mm bijvoorbeeld, met een beeldhoek van 12 graden, zou je 42,8 meter naar achteren moeten om 9 meter op beeld te krijgen.

M.v.g. Huggy
Naar boven
BerichtGeplaatst: za nov 11, 2017 09:39    Onderwerp: Reageer met quote

Je vergeet de cropfactor: op een APS-C camera heeft een 50mm lens een beeldhoek van rond de 27 graden. Vandaar mijn eerdere uitkomst van 20 meter.

De formule is voor de afstand is:

Minimale afstand = halve lengte voorwerp gedeeld door de tangens van de halve beeldhoek.

Dus in dit geval is de minimale afstand gelijk aan 4,5 / tan (13,5). Dan kom je afgerond op 19 meter uit. Omdat je links en rechts op de foto nog een beetje ruimte wil overhouden ga je nog iets verder weg staan. Zo kom ik op 20 meter.
Naar boven
BerichtGeplaatst: za nov 11, 2017 21:58    Onderwerp: Reageer met quote

Matt-H-Imaging schreef:
Je vergeet de cropfactor: op een APS-C camera heeft een 50mm lens een beeldhoek van rond de 27 graden. Vandaar mijn eerdere uitkomst van 20 meter.

Je hebt helemaal gelijk, ik ging er vanuit dat de 46 graden gewoon 46 graden bleef. Maar wat een verschil, de afstand wordt dan bijna 2 x zo groot.

Ik gebruikte de formule om de ideale hoogte van m'n HQI verlichting boven m;n zeeaquarium uit te rekenen ( Halve diepte/tan van de spreidingshoek = ideale hoogte)

M.v.g. Huggy
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Objectieven Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: