Meld je gratis aan

Lens natuurfotografie

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Objectieven
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma jan 01, 2018 20:23    Onderwerp: Lens natuurfotografie Reageer met quote

Hallo,

Ik heb een Sony A58 camera met een A-bevestiging voor de lens. Er zit momenteel een Tamron 18-200 lens op. Ik wil een nieuwe lens voor natuurfotografie en is mij de Sony 24-70 aanbevolen. Alleen heeft deze een E-bevestiging.
Weet iemand een goed alternatief voor deze lens, maar dan wel met een A-bevestiging?
Al vast bedankt!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: ma jan 01, 2018 20:45    Onderwerp: Reageer met quote

Ik gebruik zelf als standaard zoom het Sony 16-80mm f/3.5-4.5 Vario-Sonnar T* DT objectief. Deze heeft A-bajonet.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
BerichtGeplaatst: ma jan 01, 2018 21:49    Onderwerp: Reageer met quote

Ben wel benieuwd wat je verstaat onder "natuur-fotografie". Heb je tele nodig (Je komt van 200 mm af, ik gebruik vaak een 600 mm lens voor natuur fotografie. Soms ook een 50 mm prime, of een 100 mm macro lens, dus wat verwacht je van je lens. Pas als je dat aan geeft, krijg je m.i. adviezen waar je iets aan hebt.
De geadviseerde 24-70 is naar mijn idee een prima allround lens, maar waarom je dat advies krijgt voor natuurfotografie is mij en raadsel, zeker omdat hij valt in het bereik van je huidige lens. De kwaliteit zal zeker beter zijn, het bereik zal zeer meer beperkt zijn.
Dus concreet wat zoek je voor bereik, en welke lichtsterkte wens je.

Succes
PENTAX K 20 D + Pentax K 3 + *18-55 DA-WR / 50-135 DA *2.8 / 90 mm macro 2.8 1:1 / DA18-250/ sigma 75-500/sdm 35 1.4 /en dan nog de nodige prime's / FGZ 540 externe reportageflitser / metz reportageflitser 58 AF2 + studioflitssets
Naar boven
BerichtGeplaatst: di jan 02, 2018 09:19    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb ook een a58 met dezelfde Tamron 18-200mm.
Voor natuur overzichten kan ik hier prima mee vooruit. Voor dieren etc heb ik ff Tamron 200-600mm gekocht.
Voor macro heb ik een sigma 70-300 lens.
Maar moet eerlijk zeggen dat de sigma op de lijst van te verkopen lenzen staat net als een tamron 400mm ooit in een opwelling via marktplaats gekocht.

De 2 Tamrons 18-200 en de 200-600mm geven me genoeg ruimte om veel verschillende dingen te doen.
Weet dat er nog heel veel andere meningen zijn maar voor kij is dit voorlopig genoeg. Eerst maar eens de grnzen opzoeken.
Gr Frank
Naar boven
BerichtGeplaatst: di jan 02, 2018 11:31    Onderwerp: Reageer met quote

Belangrijk is natuurlijk: wat is je budget? Het fijne van Sony A-mount is dat er genoeg betaalbare lenzen zijn, zeker als je 2dehands in overweging neemt.

Dan: wat wil je precies gaan fotograferen? Natuurfotografie is een breed begrip: vogels, landschappen, macro (insecten)?

Dit zijn de lenzen die ik zelf veel gebruik:

* Tokina 11-16mm F2.8
Een fijne ultragroothoek. Gebruik ik veel voor landschappen. Gekocht via marktplaats voor 300 euro.

* Sony DT 16-80mm F3.5-4.5 Carl Zeiss
Dit is de lens die ik het meeste gebruik bij het dagdagelijkse fotograferen. Een vrij universeel bereik en een uitstekende beeldkwaliteit. Gekocht als occasion via cameraland.nl met een half jaar garantie vor 390 euro.

* Sony DT 35mm F1.8 SAM
Deze klein maar fijn lens is op zich een must voor iedere Sony A-mount fotograaf, maar in het kader van natuurfotografie niet zo bruikbaar. Niiew gekocht voor 200 euro.

* Minolta AF 100mm F2.8 Macro
Een prima macro lens voor het fotograferen van bloemen en insecten. Via marktplaats gekocht voor 300 euro. Een goed alternatief is de Tamron 90mm F2.8 Macro. Foto's die ik gemaakt heb met deze lens: https://www.flickr.com/search/?sort=date-taken-desc&safe_search=1&tags=minoltaaf100mmf28macro&user_id=58191568%40N03&view_all=1

* Minolta AF 70-210mm F4
Dit is de bekende Minolta "beercan". Gekocht via ebay voor 100 euro. Heeft iets meer tele bereik als je huidige Tamron, maar is F4 op 210mm, dus laat meer licht binnen. Foto's die ik gemaakt heb met deze lens: https://www.flickr.com/search/?sort=date-taken-desc&safe_search=1&tags=minoltaaf70210mmf4&user_id=58191568%40N03&view_all=1

* Minolta AF 80-200mm F2.8 APO HS G
Deze lens heb ik onlangs aangeschaft als opvolgers van de 70-210mm F4. Dit is een super lens. Ultra snelle autofocus en erg scherp. Gekocht voor 800 euro via marktplaats. Je ziet ze niet vaak te koop staan. Foto's die ik gemaakt heb met deze lens: https://www.flickr.com/search/?sort=date-taken-desc&safe_search=1&tags=minolta80200mmf28apoghs&user_id=58191568%40N03&view_all=1

* Minolta AF 500mm F8 Reflex
Dit is mijn super tele. Klein en licht van gewicht. Dit is een spiegellens, met alle voor en nadelen. Dus: geen diafragma controle (altijd FCool, je achtergrond kan raar uit zien, geen vervorming of paarse randjes, laag contrast. Deze heeft als enige in zijn soort autofocus. Nieuw gekocht voor 599 euro. Foto's die ik gemaakt heb met deze lens: https://www.flickr.com/search/?sort=date-taken-desc&safe_search=1&tags=minoltaaf500mmf8reflex&user_id=58191568%40N03&view_all=1

Je gebruikt nu een Tamron 18-200. Welke versie is dit. Er zijn er 2, en vooral de oudere versie (Tamron AF 18-200 F3.5-6.3 XR Di II) is niet zo best. Je zou ook eens kunnen kijken naar de Tamron 16-300 F3.5-6.3 Di II PZD Macro. Dat is een heel behoorlijke uiversele lens.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Objectieven Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: