Meld je gratis aan

Verschil groothoekbereik 20mm pancake met 12-50 mm

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Objectieven
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do feb 08, 2018 12:28    Onderwerp: Verschil groothoekbereik 20mm pancake met 12-50 mm Reageer met quote

Heb een Olympus EM10 II camera met Olympus 12-50mm 3.5-6.3 EZ lens. Deze lens presteert met weinig licht matig en ik overweeg een Panasonic Lumix G 20mm F/1.7 II aan te schaffen. In de reviews wordt hier lovend over gesproken. Ik wil deze lens zowel voor landschap, straat als interieur foto's gebruiken maar vrees dat de groothoek aanmerkelijk minder is dan mijn 12-50mm lens. Als ik mijn 12-50 lens nl. op 20mm instel is dit toch een stuk minder groothoek dan 12mm. Of kan ik dat zo niet vergelijken.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: do feb 08, 2018 14:26    Onderwerp: Reageer met quote

20mm = 20mm alleen bij een fisheye wordt het beeld heel anders.
Naar boven
BerichtGeplaatst: do feb 08, 2018 19:31    Onderwerp: Reageer met quote

hjanssen schreef:
20mm = 20mm alleen bij een fisheye wordt het beeld heel anders.

Dan lijkt het erop dat ik wellicht beter uit ben met een 15mm f1.7voor interieur, architectuur, straat en landschap zoals de Panasonic H-X015E-K LEICA DG SUMMILUX 15mm F1.7 ASPH.

Merk nl. dat ik bij interieur vaak op 12mm zit en architectuur rond de 20mm evenals bij straat. En landschap soms tot 50mm omdat ik natuurlijk mijn enige 12-50 lens gebruik. En productfotografie doe ik er ook mee. Dat kan natuurlijk veel beter met de eerder genoemde lenzen.
Naar boven
BerichtGeplaatst: do feb 08, 2018 21:24    Onderwerp: Reageer met quote

je heb een crop camera .
hou daar rekening mee
Naar boven
BerichtGeplaatst: do feb 08, 2018 21:31    Onderwerp: Reageer met quote

hansjhk schreef:
je heb een crop camera .
hou daar rekening mee

Weet ik cropfactor is 2. Wat wil je daarmee zeggen.
Naar boven
BerichtGeplaatst: do feb 08, 2018 22:31    Onderwerp: Reageer met quote

jacob135 schreef:
hansjhk schreef:
je heb een crop camera .
hou daar rekening mee

Weet ik cropfactor is 2. Wat wil je daarmee zeggen.

Naar boven
BerichtGeplaatst: do feb 08, 2018 22:43    Onderwerp: Reageer met quote

Voor mij voldoet het bereik mijn 12-50 in full frame dus 24-100. Het gaat nu om de keuze voor een 15 of 20mm f1.7. waarbij de lichtgevoeligheid de reden voor aanschaf is. Dus wat beveel je aan.
Naar boven
BerichtGeplaatst: vr feb 09, 2018 01:15    Onderwerp: Reageer met quote

[/quote]

Dit klopt natuurlijk van geen kanten.

De brandpuntsafstand is een optische factor van de lens. Nogmaals: "VAN DE LENS". Die afstand verandert niet als je er een andere body, of een stuk hout aan bevestigt.

Wat er verandert is de effectieve beeldhoek. Op een cropbody gebruik je maar een deel van het beeld dat de lens op de sensor projecteert. Sommige mensen leggen dit uit als 'effectieve' brandpuntsafstand, maar dat is een beetje een vreemde bewoording, aangezien dat alleen omgerekend wordt naar een fullframe kleinformaat film. Alsof er niks anders bestaat.

En het gevolg is dat mensen zulke onzin tabelletjes maken die echt niet kloppen als je weet waar het over gaat.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
BerichtGeplaatst: vr feb 09, 2018 01:24    Onderwerp: Reageer met quote

reinoud schreef:

Dit klopt natuurlijk van geen kanten.

De brandpuntsafstand is een optische factor van de lens. Nogmaals: "VAN DE LENS". Die afstand verandert niet als je er een andere body, of een stuk hout aan bevestigt.

Wat er verandert is de effectieve beeldhoek. Op een cropbody gebruik je maar een deel van het beeld dat de lens op de sensor projecteert. Sommige mensen leggen dit uit als 'effectieve' brandpuntsafstand, maar dat is een beetje een vreemde bewoording, aangezien dat alleen omgerekend wordt naar een fullframe kleinformaat film. Alsof er niks anders bestaat.

En het gevolg is dat mensen zulke onzin tabelletjes maken die echt niet kloppen als je weet waar het over gaat.[/quote]

http://www.nandoonline.com/de-cropfactor/
Naar boven
BerichtGeplaatst: vr feb 09, 2018 01:27    Onderwerp: Reageer met quote

hansjhk schreef:

http://www.nandoonline.com/de-cropfactor/

Dat neemt niks weg aan wat ik schreef... Wat er met die tabel gesuggereerd wordt (zeker zonder dat hele verhaal eromheen) is dat de brandpuntsafstand van een lens anders wordt bij een andere body. En dat klopt gewoon niet. En het is de basis voor een spraakverwarring die al meer dan 10 jaar duurt.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Objectieven Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: