Meld je gratis aan

Foto's ongevraagd gebruikt

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Overige vragen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di feb 13, 2018 19:36    Onderwerp: Foto's ongevraagd gebruikt Reageer met quote

Pas heb ik op een feestje foto's gemaakt. Dit feestje werd gehouden in een restaurant wat ze hadden omgebouwd tot discotheek.

Met fotografie in opdracht haal ik altijd het watermerk uit de foto's, ik vind het simpelweg niet netjes als iemand betaalt voor foto's met watermerk. Op m'n eigen site en facebookpagina plaats ik de foto's altijd met watermerk. Daarmee stuit ik echter wel op het volgende probleem.

Een paar dagen geleden kwam ik erachter dat het restaurant de foto's heeft gebruikt ter promotie van een volgend evenement. Natuurlijk hartstikke leuk dat ze mijn foto's gaaf vonden en erbij hebben gezet. Maar wel zonder mijn naam en zonder mijn toestemming! Ook op de facebookpagina van het evenement staan nu mijn foto's. Wat moet ik hier mee?

Ik heb echter vantevoren niets vastgelegd over afspraken hierover. Maar lijkt mij logisch dat het auteursrecht altijd bij mij legt. Is het verstandig om ze op de hoogte te stellen dat ze mijn foto's mogen gebruiken met naamsvermelding? Of moet ik het voor nu zo laten (het kwaad is immers al geschied) en laat dit gewoon een wijze les zijn voor de volgende keer?

Hoe gaan jullie hiermee om? Verkopen jullie je foto's met watermerk of leggen jullie afspraken hierover vast? En wat raden jullie mij aan?

Ik ben benieuwd naar een reactie!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: wo feb 14, 2018 12:04    Onderwerp: Reageer met quote

Zover ik weet is het auterusrecht niet overdraagbaar, dus dat ligt altijd bij artiest/schrijver/fotograaf/enz.

Het kernpunt: wat is er afgespoken met de opdrachtgever over het gebruik van het materiaal? De opdrachtgever zal wel denken: ik heb er voor betaald, dus de beelden zijn van mij en ik kan ermee doen wat ik wil. Zo simpel is het echter niet.
Naar boven
BerichtGeplaatst: zo mrt 04, 2018 14:24    Onderwerp: Reageer met quote

Ik zou het vooral zien als een les voor de volgende keer.

De volgende keer kun je in je offerte opschrijven onder welke licentie je de foto's levert. Je kunt kiezen voor 'rechtenvrij', of 'voor intern gebruik' oid. En als je dat schriftelijk hebt -al was het maar in de email van tevoren- dan ligt het vast en kun je erop terugkomen.

Je staat natuurlijk volledig in je recht en je kunt claimen dat zij je auteursrecht overtreden, maar de vraag is hoeveel werk of geld je daarin wilt steken en wat het je uiteindelijk op zal leveren.
Je kunt er ook nog een keer langsgaan en een gesprek aangaan in de trant van 'ik zag dat de fotos bevallen, willen jullie me vaker inhuren?'.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
BerichtGeplaatst: di mrt 06, 2018 18:51    Onderwerp: Reageer met quote

Dankjewel Reinoud, heb er overigens niks meer mee gedaan. Voor de volgende keer ga ik zeker iets van een licentie meegeven. Ik had ook de stille hoop dat ze me voor hun komende evenement zouden vragen, maar nog geen bericht gehad.
Naar boven
BerichtGeplaatst: di mrt 06, 2018 18:52    Onderwerp: Reageer met quote

Dankjewel Reinoud, heb er overigens niks meer mee gedaan. Voor de volgende keer ga ik zeker iets van een licentie meegeven. Ik had ook de stille hoop dat ze me voor hun komende evenement zouden vragen, maar nog geen bericht gehad.
Naar boven
BerichtGeplaatst: ma apr 16, 2018 13:34    Onderwerp: Reageer met quote

Speelt dit nog?
Heb je wel een overeenkomst gesloten?
Kijk eens op de site van een fotografenvereniging. Zij mogen de foto's alleen gebruiken voor het doel dat in de overeenkomst staat aangegeven.
En inderdaad, je kunt eerst eens vriendelijk met ze gaan praten nadat jij jouw rechten kent.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Overige vragen Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: