Meld je gratis aan

Lightroom gebruiken met twee personen

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Software
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo feb 28, 2018 21:35    Onderwerp: Lightroom gebruiken met twee personen Reageer met quote

Hallo Zoom-leden,

Ik heb vorig jaar een Creative Cloud Fotografielidmaatschap genomen en mag 2 versies van Lightroom gebruiken. 1 versie staat op mijn PC, de andere op de Macbook van mijn vriendin. Smile

Nu maken wij elke vakantie (en bij andere gelegenheden) foto's die wij gezamenlijk willen bewerken. Nu zet ik elke map met foto's (bijvoorbeeld Vakantie 2017) op zowel haar Macbook als op mijn PC. Wij kunnen dan beiden de foto's bewerken, maar om alles weer samen te voegen is nogal een gedoe. Bovendien neemt het tweemaal opslagruimte in. Sad

Het liefst heb ik gewoon 1 gezamenlijke catalog en 1 gezamenlijke foto-locatie. Helaas ondersteunt Adobe Lightroom het niet om de catalog op een NAS te bewaren.

Ik heb nu het volgende idee; De gehele foto-directory zet ik op de photo share van mijn NAS. Op mijn PC maak ik een aparte catalog aan voor mij, en op de Macbook van mijn vriendin een catalog voor haar. Beide catalogs verwijzen naar dezelfde photo share.

Als wij foto's verwijderen of bestaande foto's vervangen door bewerkte foto's, dan hoeven we alleen onze eigen catalog te synchroniseren met de photo share. Wij hebben alleen niet elkaars wijzigingen, maar dat maakt niet zoveel uit.

Zou dit een handige oplossing zijn? Zijn er andere leden die tegen dit probleem zijn aangelopen en een oplossing hebben bedacht?

Ik ben erg benieuwd! Smile
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: zo mrt 04, 2018 14:20    Onderwerp: Re: Lightroom gebruiken met twee personen Reageer met quote

DutchMosquito schreef:

Als wij foto's verwijderen of bestaande foto's vervangen door bewerkte foto's, dan hoeven we alleen onze eigen catalog te synchroniseren met de photo share.

foto's vervangen door bewerkte foto's? Eeuhm, dit klinkt alsof je de basis van Lightroom niet hebt begrepen. Je bestanden blijven altijd zoals ze zijn. Het zijn je originelen, je negatieven. Die vervang je nooit.

Wat jij vraagt kan niet echt goed met Lightroom. Het is een single-user applicatie. Er zijn een aantal manieren (lees je even in in imports en exports van de *catalog* (dat is wat anders dan fotos importeren of exporteren)). Maar een echte fijne workflow voor meerdere personen ben ik de afgelopen 10 jaar in Lightroom nog niet tegen gekomen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
BerichtGeplaatst: ma mrt 05, 2018 12:18    Onderwerp: Re: Lightroom gebruiken met twee personen Reageer met quote

reinoud schreef:
DutchMosquito schreef:

Als wij foto's verwijderen of bestaande foto's vervangen door bewerkte foto's, dan hoeven we alleen onze eigen catalog te synchroniseren met de photo share.

foto's vervangen door bewerkte foto's? Eeuhm, dit klinkt alsof je de basis van Lightroom niet hebt begrepen. Je bestanden blijven altijd zoals ze zijn. Het zijn je originelen, je negatieven. Die vervang je nooit.

Wat jij vraagt kan niet echt goed met Lightroom. Het is een single-user applicatie. Er zijn een aantal manieren (lees je even in in imports en exports van de *catalog* (dat is wat anders dan fotos importeren of exporteren)). Maar een echte fijne workflow voor meerdere personen ben ik de afgelopen 10 jaar in Lightroom nog niet tegen gekomen.

Ik had het misschien iets beter uit moeten leggen. Met mijn camera sla ik de foto's op in zowel JPG als RAW. JPG foto's zijn wat makkelijker te versturen en aan anderen te laten zien. De slechte foto's verwijder ik en van de goede foto's ga ik de RAW file bewerken en overschrijf ik uiteindelijk de JPG file van de camera zodat ik uiteindelijke mooie JPG foto's over houd.

Momenteel heb ik een oplossing gevonden voor mijn probleem. Ik sla alle foto's op de photo-share van mijn NAS op. Alle foto's zijn geordend op jaartal en gelegenheid. Deze mappenstructuur heb ik geďmporteerd in de catalog op de PC en in de catalog op de Macbook.

Bij beide catalogs heb ik bij de catalogusinstellingen de optie om metagegevens in een XMP file op te slaan aangezet. Voor elke RAW file die je bewerkt wordt een XMP bestand aangemaakt. Als je dus een foto bewerkt in de ene catalog, dan hoef je alleen de folders te synchroniseren in de andere catalog om alle wijzigingen te importeren.

Ik ben er nog wat mee aan het spelen en experimenteren, maar dit lijkt een werkbare oplossing. Zie ook:
https://helpx.adobe.com/nl/lightroom/help/metadata-basics-actions.html
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Software Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: