Meld je gratis aan

Verschil in camera's

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Camera's
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma mrt 12, 2018 21:05    Onderwerp: Verschil in camera's Reageer met quote

Hallo allemaal,

Ik ben een flinke beginner en heb een oude spiegelreflex canon eos 350D met een Tamron lens AF 18-200mm.
Ik heb hem al een tijd niet aangeraakt maar nu we binnenkort een kleine krijgen ben ik van plan om hem weer vaker te gaan gebruiken.

Maar omdat hij vrij oud is vroeg ik mij af:
- Is deze spiegelreflex achterhaald?
- Kan ik net zo goed een goede compact camera kopen welke even goede foto's maakt?

Ik zal niet zo snel meer een nieuwe spiegelreflex kopen omdat ik er achteraf weinig gebruik van heb gemaakt maar een goede compact welke eigenlijk beter is dan mijn spiegelreflex welke ik nu heb is wel het overwegen waard...

Omdat ik geen verstand heb van deze materie wil ik graag jullie advies/mening

Alvast bedankt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: di mrt 13, 2018 02:40    Onderwerp: Reageer met quote

"achterhaald"? Waarom? je kunt er nog prima foto's mee maken. Jij bent de beperking; niet je camera. Het enige wat wellicht wat achteruit is gegaan is de batterij (hoewel: ik gebruik mijn twee DSLR bodies bijna dagelijk de afgelopen 9 jaar en ik merk pas een klein beetje achteruitgang in de batterij...)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
BerichtGeplaatst: di mrt 13, 2018 07:55    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ben mij er zeker van bewust dat ik de beperkende factor ben.
Maar is het kopen van een nieuwere camera voor de meeste beginners dan vooral het willen hebben of zijn er wel degelijk factoren waarom zo’n nieuwere camera beduidend beter is. Of laat ik het anders zeggen, want nieuw is vaak beter anders hoeft niemand nieuw te kopen, maakt de nieuwe camera flink mooiere foto’s (in kwaliteit) dan de 350d?
Naar boven
BerichtGeplaatst: di mrt 13, 2018 09:18    Onderwerp: Reageer met quote

Denk ook eens aan het gemak. Een spiegelreflex is groot tov de nieuwere compacte camera's.
Met een kleine is het makkelijker als je de camera in je broekzak hebt zitten. Direct bij de hand point shoot. Ik heb een spiegelrflex maar merk dat ik als ik bij mjjn kleinkinderen ben toch veel de compact meeneem voor het gemak. En verschil in foto's.
Verschil in foto's? Als je er diep induikt ja. Maar vervelend nee.
Naar boven
BerichtGeplaatst: di mrt 13, 2018 10:19    Onderwerp: Reageer met quote

Rfoto schreef:
Ik ben mij er zeker van bewust dat ik de beperkende factor ben.
Maar is het kopen van een nieuwere camera voor de meeste beginners dan vooral het willen hebben of zijn er wel degelijk factoren waarom zo’n nieuwere camera beduidend beter is. Of laat ik het anders zeggen, want nieuw is vaak beter anders hoeft niemand nieuw te kopen, maakt de nieuwe camera flink mooiere foto’s (in kwaliteit) dan de 350d?

Ja een nieuwe camera zal vast technisch een beetje beter zijn. Maar de meeste beginners laten zich -in mijn bescheiden mening- vooral gek maken door allerlei verkopers. Die moeten perse het *allerlaatste* nieuwe model kopen want die heeft opeens een feature die een jaar geleden nog niet bestond, maar nu opeens onmisbaar schijnt te zijn... Of mensen zijn toe aan 'de volgende stap' maken ofzo... Alsof hun gebrek aan creativiteit gecompenseerd gaat worden door een nieuw stukje plastic in hun handen.

Het belangrijkste voor de kwaliteit van de foto is de fotograaf. Die moet het licht zien, de composite maken. Bedenken wat hij of zij wil met scherptediepte en sluitertijd. Of er licht moet worden toegevoegd of niet. Leuk als die nieuwe camera dan 2% beter is, maar als de fotograaf 50% laat liggen zet dat echt weinig zoden aan de dijk.

Er zijn vast redenen om te kiezen tussen een DSLR en een compactcamera, maar dat je huidige camera 'outdated' zou zijn is er niet eentje van. Ik heb hier boek vol met fantastische foto's die gemaakt zijn met camera's die technisch ver inferieur zijn aan jouw camera.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
BerichtGeplaatst: di mrt 13, 2018 16:00    Onderwerp: Reageer met quote

Super bedankt voor de reacties.

frankvdm: goed dat je het aangeeft. Ik heb inderdaad ook nog een iets oudere ixus 230hs en was vooral benieuwd of ik die twee er uit ging doen en een "betere" moest gaan kopen.

Maar gelukkig zeggen jullie beide eigenlijk al hetgeen ik al dacht; een nieuwe zal ongetwijfeld ietsjes beter zijn maar je moet er wel mee om kunnen gaan om het er uit te kunnen halen. Was alleen bang dat die van mij wel erg oud zou zijn maar ook dat is gelukkig niet het geval.

Mooi ook dat Reinoud precies aangeeft waarom ik deze vraag niet in de winkel wilde stellen. Ik was bang dat ik daar niet helemaal eerlijk geadviseerd zou worden.

Dank voor jullie tijd en ik ga mooie foto's schieten met mijn oude toestel Wink
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Camera's Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: