Meld je gratis aan

Fotograferen met of zonder statief

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Statieven
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma apr 30, 2018 19:59    Onderwerp: Fotograferen met of zonder statief Reageer met quote

Hey,

Ik heb een statief dat ik ga verkopen maar twijfel of ik daarna nog een nieuwe zou kopen.

ik ga het verkopen omdat ik het totaal 3x in een jaar gebruikt heb en omdat het niet al te compact is om mee te nemen in een normale tas.

ik fotografeer meer uit de hand maar voor als ik met een langere sluitertijd wil gaan werken is een statief wel handiger.
kunnen jullie mij helpen zoeken naar een nieuw statief of overhalen om het huidige statief te behouden.

^Matthijs
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: ma apr 30, 2018 20:29    Onderwerp: Reageer met quote

Wel, blijkbaar heb je niet het statief wat goed bij je past, want feitelijk is het statief je grootste vriend.

Waar liggen je fotografische interesses? En wat heb je nu voor statief (merk/type) en wat voor head staat er op?
Naar boven
BerichtGeplaatst: ma apr 30, 2018 20:43    Onderwerp: Reageer met quote

in2lapland schreef:
Wel, blijkbaar heb je niet het statief wat goed bij je past, want feitelijk is het statief je grootste vriend.

Waar liggen je fotografische interesses? En wat heb je nu voor statief (merk/type) en wat voor head staat er op?

Ik heb momenteel de manfrotto statief compact action zwart met een pistol grip ( zonder water pas en niet removable ).
de grip met de quick release bevalt me in iedergeval niet, ook zit ik te twijfelen aan de maat van dat het te groot is. ook denk ik dat het handig is voor een met verstelbare poten om lager bij de grond te komen.

Ik gebruik mn camera voor Theme parks (Efteling) maar ook voor natuur/dieren fotografie en wil binnenkort ook meer architectuur fotografie doen.
Naar boven
BerichtGeplaatst: di mei 01, 2018 18:25    Onderwerp: Reageer met quote

Kwa transport lengte en gewicht scoort ie redelijk, maar het draagvermogen is veel te laag in mijn ogen. Het is echt een statief voor video doeleinden.

- Theme parks (Efteling), ok dat is dan dubben statief mee of niet, dat zal dan afhangen van het doel.
- natuur/dieren, dat is 99% statief
- architectuur, daar geen ervaring mee, maar kan me zo voorstellen dat je dan ook statief mee neemt.

Ik denk dat je moet kijken naar een Benro C2770TN met balhoofd B serie of gelijkwaardig van ander merk.

Waar moet je op letten:
* Statief:
- min/max werkhoogte
- draagvermogen (= 1.5 a 2 maal gewicht van zwaarste combi body/objectief)
- transport lengte
- geen middenkolom
- stabiliteit

*Balhoofd
- mate van wrijving en frictie
- acra swiss compatible ?
- is op het balhoofd een ander "klem" te zetten
- draagvermogen

Misschien dat je ook nog enig belang hecht aan het "gewicht", maar daar zal je dan een goed compromi in moeten vinden i.v.m. overall stabiliteit.

Note: persoonlijk vind ik een balhoofd flexibeler kwa mogelijkheden dan een drieweg systeem. Ga vooral naar een winkel waar je verschillende statieven ter hand kunt nemen / testen.
Naar boven
BerichtGeplaatst: di mei 01, 2018 23:40    Onderwerp: Reageer met quote

Bij een statief heb je drie belangrijke factoren. Je kiest er twee en dat bepaalt de derde:

- een licht en stabiel statief is duur
- een licht en goedkoop statief is wankel
- een goedkoop en stabiel statief is zwaar

:-)

De vorm van fotografie zal vaak bepalen wat voor een statief handig is. Als je het ergens mee naartoe neemt zal draagbaarheid belangrijk zijn, maar in een studio is stabiliteit weer veel belangrijker.
Veel landschaps- en architectuurfotografen prefereren een kop met 3 assen, en portretfotografen willen vaak een balhoofd.
Sommige mensen zweren bij een statief zonder middenkolom, maar voor bijvoorbeeld portretfotografie is het vaak juist weer essentieel.

Maar voor een statief geldt natuurlijk hetzelfde als voor een camera: het beste statief voor jou is het model dat je gebruikt. Een reden kan natuurlijk zijn dat je iets wilt met lange sluitertijd (ik zou niet weten hoe je dat zonder statief doet...). Maar als je die foto's niet vaak maakt heb je het niet echt nodig.

En als je iets goeds wilt (en trust me: je wilt niet bezuinigen op een statief) dat compact en draagbaar is zal het behoorlijk wat gaan kosten. Ik kan niet voor je besluiten of dat het waard is
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Statieven Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: