Meld je gratis aan

GX9

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Panasonic
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo mei 30, 2018 15:47    Onderwerp: GX9 Reageer met quote

Ik overweeg om de GX9 aan te schaffen als vervanger van mijn huidige spiegelreflex.

Ik weet alleen niet zo goed welke lens nu meest slim is.

Ik gebruik nu 1 lens het vaakst (18-270 Tamron), en soms mijn 50mm. Maar de eerste gaat mee op vakantie 9 van de 10 x .. geen zin om te wisselen.

Ik heb volgende opties
12-60 (kitlens) (die er erg goed uitkomt in reviews)
14-140

of via Amazon DE 12-32 en 35-100mm combi..

Ik maak graag foto's tijdens mijn vakanties van de natuur/dieren en " gewone" kiekjes), zoom daarbij wel maar niet continu. En ik maak foto's tijdens evenementen (kleinschalig). En heel soms een portret. Gros is vakantie/natuur.

Welke lens raden jullie mij aan ?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: do mei 31, 2018 14:30    Onderwerp: Reageer met quote

Je gebruikt dus nu grotendeels de Tamron 18-270mm F3.5-6.3 Di II PZD. Om hetzelfde bereik af te dekken op de Panasonic GX9 heb je een 14-200 mm nodig.

Hoe kom ik daarbij: de Tamron is een APS-C lens, dus een crop factor van 1.5 (Sony, Nikon) of 1.6 (Canon), dan kom je op 27-405mm full frame equivalent. Panasonic is micro4/3, met een crop factor van 2: om hetzelfde bereik te krijgen wordt dat afgerond dan 14-200.

Nu is de vraag: welke brandpuntsafstanden gebuik je nu het meeste met de Tamron? Als je met de Tamron vrijwel nooit boven de 150mm uitgaat, dan voldoet de Panasonic 14-140 prima en geeft je hetzelfde bereik.

Kijk dus eens even naar de fotos die je met de Tamron gemaakt hebt en check welke brandpuntsafstanden je gebruikt hebt. Daar is overigens ook een tool voor genaamd Exposureplot dat je hier kan downloaded: http://www.vandel.nl/exposureplot.html

Je overweegt ook de Panasonic 12-60 kitelens. Deze heeft behoorlijk meer groothoek, je krijgt dus meer op de foto, maar levert veel in op het tele. eind. Op je huidige spiegelreflex komt dat overeen met een 16-80 lens.

Ikzelf heb de Tamron 18-270 F3.5-6.3 in het verleden ook veel gebruikt, maar gebruik nu veelal een Zeiss 16-80 F3.5-4.5. De beeldkwaliteit van de Zeiss stak met kop en schouder uit boven de Tamron.
Naar boven
BerichtGeplaatst: do mei 31, 2018 18:52    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt voor je antwoord..

als ik naar mijn foto's kijk is ong.10% maar ingezoomd , de rest niet. Ik zoom alleen maar als ik dieren op grotere afstand heb , dat is enige reden dat ik hem gebruik. Zeker volledig ingezoomd vind ik hem soms niet al te best scherpstellen.

Ik denk dat ik die 12-60 neem en dan een losse zoomlens erbij ga kopen. Ik ga me daar eens in verdiepen..(tips welkom mag ook tweedehands zijn )
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Panasonic Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: