Meld je gratis aan

functies camera

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Tips en Trucs
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za aug 25, 2018 15:41    Onderwerp: functies camera Reageer met quote

Hoi Allemaal

ik ben nieuw hier op het forum
en hoop dat iemand mij kan helpen om de functies van de camera stapje voor stapje beter te leren kennen
ik heb autisme, en vaak zijn dingen op internet dan of te veel tekst waardoor ik het niet begrijp of te ingewikkeld

Als ik foto's maak doe ik dat meestal op de automatische stand

nu wil ik stapje voor stapje ook de andere functies leren gebruiken

je hebt de S = sluitertijd en A = Diafragma
maar wanneer je dat gebruikt weet ik niet zo goed
wat ik wel weet is dat als ik het goed heb je met diafragma scherpte diepte in de foto krijgt.
de M = Manuel stand dacht ik en de P stand gebruik ik ook nooit

alleen hoe gebruik je de functies
want ik vind het leuk om dingen in huis op de foto te zetten
ik dacht daarom misschien eerst oefenen met stand A diagfragma

ik hoop dat iemand me de functies stapje voor stapje kan uitleggen
alvast bedankt

ik twijfelde of dit in deze topic moest of in de topic van de Panasonic
want ik heb de panasonic DMC-FZ50
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: za sep 01, 2018 21:27    Onderwerp: Reageer met quote

Als je onderwerp beweegt, zet em op Sluitertijd. Staat je onderwerp stil zet je em op A. Je kan aan het wieltje draaien om een kleine aanpassing ,1/60 omhoog of omlaag bij S en f8 omhoog of omlaag bij A.

Hier moet je een beetje mee spelen om te kijken wat er gebeurd en Hoe het eruit ziet op je foto.

Succes!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: zo sep 09, 2018 17:24    Onderwerp: Re: functies camera Reageer met quote

Kevin1304 schreef:

je hebt de S = sluitertijd en A = Diafragma
maar wanneer je dat gebruikt weet ik niet zo goed
wat ik wel weet is dat als ik het goed heb je met diafragma scherpte diepte in de foto krijgt.
de M = Manuel stand dacht ik en de P stand gebruik ik ook nooit

Een camera kan een heleboel voor jou doen, en bij een uitgebreidere kun je ook dingen zelf doen. Op basis van de hoeveelheid licht die de camera meet kan hij verschillende dingen voor je doen:

- P (volautomatisch): de camera beslist voor jou de combinatie van sluitertijd en diafragma (en soms ook de ISO stand, maar die laat ik even buiten beschouwing)
- A/S (halfautomatisch): je stelt diafragma of sluitertijd in, en de camera stelt het andere in
- M: je stelt zelf sluitertijd én diafragma in.

Het zijn in principe allemaal manieren om op hetzelfde uit te *kunnen* komen. De vraag is hoeveel controle je zelf wilt hebben.

Zelf gebruik ik als ik niet flits eigenlijk altijd de A stand (diafragmavoorkeuze). Dan kan ik snel mijn scherptediepte instellen en weet ik grofweg wat de camera doet. En als ik een lange sluitertijd wil hebben (bijvoorbeeld om beweging te accentueren) draai ik het diafragma dicht.

Als ik flits zet ik hem meestal op M, en onderbelicht de foto wat (dat kun je in je zoeker zien als je naar de lichtmeter kijkt), en laat de flitser dan het ontbrekende licht invullen. Maar ook daar speel ik dan continu met de instellingen, afhankelijk van welke scherptediepte of snelheid ik wil op dat moment
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Tips en Trucs Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: