Meld je gratis aan

Fotograferen in sporthallen

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Olympus
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma jan 19, 2009 19:26    Onderwerp: Fotograferen in sporthallen Reageer met quote

Ik heb een korte vraag over het fotograferen in sporthallen.

Wat is jullie advies als het gaat om lenzen om goed in sporthallen foto's te kunnen maken?

Ik heb zelf een Olympus E-410 met de DZ-kit.
Ik denk zelf dat de lenzen in deze kit niet echt goed voor het sporthallen-gebeuren zijn.

Hoe doen jullie dat? Welke lens/camera?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: di jan 20, 2009 20:01    Onderwerp: Reageer met quote

Sporthallen zijn nooit perfect qua licht. En daarnaast is sport meestal snel.
Dus lichtgevoelige lenzen is een pre.

Zelf gebruik ik veel mijn 50mm F1.8. Ik zou best wat meer groothoek willen hebben met een f2.8 of zo. Maar het budget laat het niet toe.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
BerichtGeplaatst: di jan 20, 2009 20:07    Onderwerp: Reageer met quote

Als je aktie wilt bevriezen heb je dusdanig korte sluitertijden nodig dat je wilt flitsen. Dichtbij flitsen is vaak geen optie dus je zult de flitsers een eind weg moeten zetten en zelf dichtbij zitten.
Naar boven
BerichtGeplaatst: di jan 20, 2009 20:39    Onderwerp: Reageer met quote

reinoud schreef:
Als je aktie wilt bevriezen heb je dusdanig korte sluitertijden nodig dat je wilt flitsen. Dichtbij flitsen is vaak geen optie dus je zult de flitsers een eind weg moeten zetten en zelf dichtbij zitten.

Flitsen in een sporthal? Ik heb dat ooit gedaan en alle foto's verwijderd. Dat worden geen mooie foto's.
BerichtGeplaatst: di jan 20, 2009 23:47    Onderwerp: Reageer met quote

Ik denk zelf aan de Sigma 70-200 2.8 voor FT. Is dat een goede keuze? Of moet ik meer aan die 50 mm denken?
Naar boven
BerichtGeplaatst: di jan 20, 2009 23:52    Onderwerp: Reageer met quote

Harld schreef:
reinoud schreef:

Flitsen in een sporthal? Ik heb dat ooit gedaan en alle foto's verwijderd. Dat worden geen mooie foto's.

Jawel hoor. Flitsers op de tribune, met een gelletje om de kleur van het TL licht te matchen en jijzelf dichtbij de aktie.

Bekijk de strobist DVD set eens (de eerste helft van Disc 7). Die gaat er helemaal over.
Naar boven
BerichtGeplaatst: wo jan 21, 2009 17:31    Onderwerp: Reageer met quote

Flitsen is ook niet bij elke sport gewenst gok ik zo als er een wedstrijd is.
Naar boven
BerichtGeplaatst: wo jan 21, 2009 19:10    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
Jawel hoor. Flitsers op de tribune, met een gelletje om de kleur van het TL licht te matchen en jijzelf dichtbij de aktie.

Bekijk de strobist DVD set eens (de eerste helft van Disc 7). Die gaat er helemaal over.

He dat is handig, die ga ik even downloaden. Bedankt voor de tip.
Naar boven
BerichtGeplaatst: ma jan 26, 2009 20:07    Onderwerp: Reageer met quote

Ik fotograveer vaak in de sporthal bij korfbalwedstrijden. Het beste gaat dit nog met mijn goedkope MF lens van Kenlock 135 mm f 2.8. Dit lensje heb ik tweedehands gekocht voor 19 euri. Je kan ook enkele honderen euros besteden aan een nieuwe AF lens , het is net wat je wil. Met de E400 en de E 520 gaat dit inmiddels met de Kenlock met de volgende instellingen goed. Camera op M stand. Op MF in het programma. Sluitertijd op 1/250 of 1/320 sec ivm bewegingsonscherpte. Witbalans op kunstlicht, stand 1 of 2. ISO op 800 of zoveel lager als mogelijk. Lichtmeting op ESP of spotmeting. Je krijgt dan wel wat ruis maar die is makkelijk weg tehalen met bv het gratis programma Noiseware.

NB Je belichtingsmeter werkt wel met de oude lens, maar wel handmatig scherpstellen. Met wat oefenen lukt dit wel.

Succes
Naar boven
BerichtGeplaatst: ma jan 26, 2009 22:39    Onderwerp: Reageer met quote

conway schreef:
Ik fotograveer vaak in de sporthal bij korfbalwedstrijden. Het beste gaat dit nog met mijn goedkope MF lens van Kenlock 135 mm f 2.8. Dit lensje heb ik tweedehands gekocht voor 19 euri. Je kan ook enkele honderen euros besteden aan een nieuwe AF lens , het is net wat je wil. Met de E400 en de E 520 gaat dit inmiddels met de Kenlock met de volgende instellingen goed. Camera op M stand. Op MF in het programma. Sluitertijd op 1/250 of 1/320 sec ivm bewegingsonscherpte. Witbalans op kunstlicht, stand 1 of 2. ISO op 800 of zoveel lager als mogelijk. Lichtmeting op ESP of spotmeting. Je krijgt dan wel wat ruis maar die is makkelijk weg tehalen met bv het gratis programma Noiseware.

NB Je belichtingsmeter werkt wel met de oude lens, maar wel handmatig scherpstellen. Met wat oefenen lukt dit wel.

Succes

Ik fotografeer ook vaak bij korfbalwedstrijden, bij welke vereniging doe jij dat?

Verder heb ik ook een 135 MM 2.8 RMC Tokina gebruikt laatste zaterdag. Ik moest toen ook de ISO naar 800 zetten, gaf redelijke resultaten.
Naar boven
BerichtGeplaatst: di jan 27, 2009 00:45    Onderwerp: Reageer met quote

Conway maakt gebruik van de relatief lichtsterke objectieven van kleinbeeld camera's. Een 135 mm 1:2.8 was een gangbaar niet al te duur redelijk lichtsterk objectief. Ik denk zelfs dat in de 2e hands handel licht sterkere objectieven te krijgen zijn. Ook aan een 50 mm 1:1.8 of 1:1.4 kan je gemakkelijk voor een paar tientjes komen.

Een M42 (P-draad) four/thirds adapter is te koop voor rond de 15 euro.

Conway, waarom werk je niet met diafragma voorkeuze (A)? Dan verlies je alleen de autofocus. Ik ben benieuwd of de beeldstabilisatie (IS) goed blijft werken. Je kan de brandpuntsafstand van één niet automatisch objectief in de E-510 camera invoeren. Je moet hiervoor wel de laatste software update hebben. Als er een vreemd objectief op de camera zit, dan wordt deze brandpuntsafstand voor de beeldstabilisatie gebruikt.

Zelf vraag ik mij af of ik voor mijn P-draad objectieven een adapter zal gaan kopen.
Naar boven
BerichtGeplaatst: di jan 27, 2009 12:54    Onderwerp: Reageer met quote

De reden dat ik werk op de M stand met een ingestelde sluitertijd van 1/250 of 1/320 is omdat ik volledige controle wil hebben over de sluitertijd. Een langere tijd geeft geheid bewegingsonscherpte en dat ik wil ik vermijden. Overgens is de brandpuntsafstand van de manual focus lens wel in te stellen in het menu voor de beeldstabilisatie en heb de indruk dat dit goed werkt. Vaak moet ik echter de belichting van de foto's nog iets ophalen in PE 6.
Naar boven
BerichtGeplaatst: zo mrt 15, 2009 18:40    Onderwerp: Reageer met quote

Lichtgevoelige lensen gebruiken zoals de 15-54 pro lens van zuiko (olympus)
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Olympus Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: