Meld je gratis aan

Zoomlens scherpstel-richting

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Pentax
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo mrt 03, 2010 21:58    Onderwerp: Zoomlens scherpstel-richting Reageer met quote

Ik ben al een tijdje in het bezit van een Sigma 150-500 lens.
Wat mij altijd opvalt is als ik een vliegende vogel wil schieten die van mij wegvliegt de zoomlens altijd eerst naar binnen scherpsteld en dan pas naar buiten. Kortom je bent voor een leuke plaat meestal te laat.
Is dit proces om te draaien, dat de lens eerst naar buiten toe scherp stelt en dan pas naar binnen ? De lens wordt gemonteerd op een Pentax K10.
ps als de ontspanknop half indrukt, en dan daar na weer, gaat het wel goed, echter met snelle vogels ben je te laat !
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: wo mrt 03, 2010 22:53    Onderwerp: Re: Zoomlens scherpstel-richting Reageer met quote

Misschien manual een optie??
Naar boven
BerichtGeplaatst: wo mrt 03, 2010 23:36    Onderwerp: Reageer met quote

Nee, je kan dit niet instellen. Het probleem van je lens zit hem in de lichtsterkte. Zeker richting de 500mm heb je maar een diafragma van 6.3. Dat is erg weinig voor je autofocus. Ook je autofocussensor heeft licht nodig, en hoe groter het diafragma van de lens, hoe beter die werkt. En f6.3 is echt het minimum wat je K10D nodig heeft om uberhaupt nog autofocus te hebben. Maar dan gaat ie wel 'hunten' oftewel zoeken naar focus. De volgorde waarin hij dat doet, kan je niet veranderen helaas.
Daarnaast is de scherpstelmotor van die Sigma ook alles behalve de snelste, ook dat helpt niet.

Enige oplossing die ik weet is kijken voor een ander, lichtsterker objectief. Het liefst dan nog 1 met een hele snelle scherpstelling. Denk daarbij aan de DA* lijn van Pentax zelf bijvoorbeeld.
BerichtGeplaatst: do mrt 04, 2010 07:49    Onderwerp: Reageer met quote

Geen antwoord op de vraag, er staat nergens dat er gehunt wordt door de lens, maar alleen dat de lens dat de lens de 'verkeerde' afhandel volgorde heeft.

Ik weet niet of je het kan instellen, maar ik weet de volgende vraag al: "als een vogel naar me toe...".

Ga eens na of je camera 'focus tracking' als mogelijkheid heeft en of er een limitter switch op je lens zit en dan daar mee leren werken.
Naar boven
BerichtGeplaatst: do mrt 04, 2010 09:07    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ken het toestel en ik ben bekend met die lens. Op de K10D moet je in de volle zon staan, anders gaat ie hunten op f6.3. Zeker bewegende objecten kan je vergeten op f6.3. De K10D heeft focus tracking, maar die gaat je in deze situatie niet helpen.

De volgorde 'binnen-buiten' is typisch voor hunten. Als er voldoende licht is, focust ie in 1 keer de "juiste" kant op.
BerichtGeplaatst: do mrt 04, 2010 15:37    Onderwerp: Reactie Reageer met quote

Bedankt voor de antwoorden, ik was hier al een beetje bang voor, maar niet geschoten "is altijd mis:) "
Kortom het probleem is dus niet zo simpel oplosbaar, behalve bij genoeg licht foto's schieten, of een beter spulletje kopen of handmatig scherpstellen !.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Pentax Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: