Meld je gratis aan

Macro lens

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Overige merken
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr mei 28, 2010 12:37    Onderwerp: Macro lens Reageer met quote

Hallo!

Momenteel ben ik in het bezit van een Canon EOS 400D met 55-200 mm lens (tamron) en een 18-55mm lens (canon).
Ik wil heel graag een macrolens aanschaffen, maar zie door de bomen het bos niet meer. Waar moet ik bij een goede macro lens op letten? Extra zoom, of juist dichter bij het onderwerp? (het liefst wil ik niet al te ver van het onderwerp af gaan staan).
Mijn budget is tussen de 200 en 250 euro. Maar als daar geen geschikte lens tussen zit ga ik nog iets verder sparen...

Kunnen jullie me tips geven waar ik op moet letten, of een aanbeveling geven voor een bepaalde lens?

Groetjes,
Vera
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: vr mei 28, 2010 16:55    Onderwerp: Re: Macro lens Reageer met quote

Zoomen zal je bij macro niet gaan lukken. Het beste is als je een wat verder brandpuntafstand neemt, dan hoef je niet te dicht bij je onderwerp te komen. Je zou rond de 100mm kunnen kijken.

Ik zelf heb de Tamron 90mm F/2.8 1:1. Ik vind hem perfect Smile
Naar boven
BerichtGeplaatst: di jun 01, 2010 16:05    Onderwerp: Reageer met quote

Ik zou gaan voor de 100mm van Canon zelf.. Is wel iets duurder maar het voordeel is dat deze intern draait met zoomen en dus niet zoals bij veel andere merken met zoomen de lens naar buiten draait.

Dit is vooral interessant als je dieren fotografeert (insecten) Als je namelijk gaat zoomen en de lens schuift uit kan dit wellicht het dier laten schrikken waardoor deze wegvliegt. Dat zou zonde zijn.

Ga je echter alleen "stille"dongen fotograferen die niet weg kunnen zoals bloemen kan je best voor een wat goedkoper alternatief gaan.

Maar die kosten ook zeker al rond de 350euro. Persoonlijk zou ik dan iets meer bijleggen zodat je er ook wat meer mee kan.
Naar boven
BerichtGeplaatst: di jun 01, 2010 22:52    Onderwerp: Reageer met quote

wat je kan doen is tussenringen, daarmee kan je de kortste scherpstel afstand van je lens verkleinen.

het mooiste is een echte macro, een canon 100mm ofzo of een sigma 150mm. sigma is over het algemeen net zo goed als canon alleen de auto focus is minder snel, maar met macro gebruik je toch vooral de manuele focus.
Naar boven
BerichtGeplaatst: wo sep 15, 2010 17:05    Onderwerp: Reageer met quote

je kunt idd kiezen voor een 100mm (zowel van Canon zelf, maar minstens even goed: Tokina en nog zo'n 80,- goedkoper ook).
voor de wat kleinere brandpuntsafstanden kun je kijken naar de canon 60mm, die alleen geschikt is voor de APS-C/1.6-factor camera's van Canon. tevens heeft tamron ook zo'n macro in huis.
misschien een ander (prijsgunstig) idee: de sigma 50mm f2.8 voor ongeveer 270,-.
veel succes
Naar boven
BerichtGeplaatst: wo sep 15, 2010 20:55    Onderwerp: Reageer met quote

de tips die je geeft zijn prijs gerelateerd.. niet gerelateerd aan wat de persoon wil fotograferen.

50-70mm is geschikt voornamelijk voor bloemen en andere onderwerpen die niets doen..

90mm en hoger is wat meer geschikt voor insecten.. maar die kosten dus ook meer.

als je dan ook kiest voor een 50mm macro en je krijgt het daarna nooit voor elkaar om een insect er op te krijgen moet je niet teleur gesteld zijn denk ik zo.
Naar boven
BerichtGeplaatst: zo sep 19, 2010 14:59    Onderwerp: Reageer met quote

je gaf aan dat je wel dicht op je onderwerp wil zitten.
dan is dit misschien iets voor je.
http://www.cameranu.nl/artikel/88/Sigma_AF_50_2.8_EX_DG_MACRO_Canon.html
en dit heeft op je canon een mooi portret lens brandpunt.

of
http://www.cameranu.nl/artikel/10440/Tokina_AT-X_M_35_2.8_Macro_Canon.html
bij deze heb je ook nog een goede standaard prime.

en deze kun je grotere insecten die dus een keer groter dan je censor beeldvullend krijgen.
http://www.fotokonijnenberg.nl/product/12064/sigma_70-300mm_f40-56_apo_dg_macro_can.html
en je kunt je tamron 55 200 inruilen bv.
je kunt het beste naar een foto zaak gaan waar je wat mag proberen .
en dan thuis de foto's op de pc bekijken .
voor je iets koopt.
Very Happy
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Overige merken Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: