Meld je gratis aan

Pentax-m

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Pentax
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo jul 18, 2010 20:01    Onderwerp: Pentax-m Reageer met quote

Past een Pentax-m lens
Zoals de Pentax-M 135mm lens zo op een pentax spiegelreflex als de K10d, k200d etc ? of moet je dan nog een adapter gebruiken ?
BerichtGeplaatst: zo jul 18, 2010 20:15    Onderwerp: Re: Pentax-m Reageer met quote

Geen adapter. Je moet alleen wel voor de opname op de groene knop duwen voor de lichtmeting. Je moet zelf aan de diafragma ring draaien trouwens, dat kan je bij de K en M objectieven niet via de camera volgens mij.

Laatst aangepast door ucbm op zo jul 18, 2010 20:18, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
BerichtGeplaatst: zo jul 18, 2010 20:18    Onderwerp: Re: Pentax-m Reageer met quote

luukteunissen schreef:
Geen adapter. Je moet alleen wel voor de opname op de groene knop duwen voor de lichtmeting.

Maar het is toch een oudere lens die om analoge cameras zat ?
BerichtGeplaatst: zo jul 18, 2010 20:19    Onderwerp: Re: Pentax-m Reageer met quote

Ja dat is zo, je hebt daarom ook geen lichtmeting, dat doe je door middel van die knop op de camera, maar de Pentax vatting, is geschikt voor dat soort objectieven nog steeds.

Wel moet je in Manual fotograferen, en wat kleine aanpassingen doen aan de instellingen in de body.
Naar boven
BerichtGeplaatst: zo jul 18, 2010 20:19    Onderwerp: Re: Pentax-m Reageer met quote

luukteunissen schreef:
Ja dat is zo, je hebt daarom ook geen lichtmeting, dat doe je door middel van die knop op de camera, maar de Pentax vatting, is geschikt voor dat soort objectieven nog steeds.

Wel moet je in Manual fotograferen, en wat kleine aanpassingen doen aan de instellingen in de body.

O oke dankje wel voor je snelle antwoord.
BerichtGeplaatst: zo jul 18, 2010 20:27    Onderwerp: Re: Pentax-m Reageer met quote

bij andere merken is dit niet zo volgens mij Pentax is hierin een uitzondering Wink
Naar boven
BerichtGeplaatst: zo jul 18, 2010 21:25    Onderwerp: Re: Pentax-m Reageer met quote

Sorry Ik vergis me!

De Digitale camera's van Pentax hebben een K mount, Daarvoor heb je wel een adapter nodig voor bepaalde objectieven!

die zijn op ebay heel goedkoop te krijgen.
Ik raak er zelf een beetje van in de war, want ik gebruik nog een analoge Pentax, De M objectieven van Pentax zou je gewoon op Digitaal moeten kunnen gebruiken.

Alleen voor bepaalde gevallen schijn je toch een adapter nodig te hebben.

dit haal ik van de pentax site af:

''Oudere exemplaren* van de M-serie, of aangepaste objectieven zoals bijv. M42, 645 en 67 met adapter kunnen eveneens gebruikt worden.''

Nu is alleen nog steeds niet duidelijk of die adapter alleen voor de laatste geld of ook voor de 2 daar voor. Ik zou gewoon zo'n adapter aanschaffen via ebay, want M42 is schroefdraad en ik heb net de K mount zitten bekijken.. Maar volgens mij gaat dat niet werken zonder adapter.

Maar Pentax haar eigen M mount is weer iets anders dan een M42 mount, dus als het objectief van Pentax is moet het volgens mij gewoon gaan (ik ben hier heel mijn Camera uit elkaar aan het halen)

Nog best in gewikkeld allemaal.

Laatst aangepast door ucbm op zo jul 18, 2010 22:08, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
BerichtGeplaatst: zo jul 18, 2010 22:02    Onderwerp: Reageer met quote

m42 lenzen kunnen wel erg goed zien, ligt er wel aan wat voor objectief het is.

ik heb klein testje gedaan en gepost @ gebruikers reviews.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: ma jul 19, 2010 10:49    Onderwerp: Re: Pentax-m Reageer met quote

leonverra schreef:
Past een Pentax-m lens
Zoals de Pentax-M 135mm lens zo op een pentax spiegelreflex als de K10d, k200d etc ? of moet je dan nog een adapter gebruiken ?

PAST

Er is maar 1 uitzondering, dat zijn de RUVANON lenzen deze hebben eeb langere diafragma pen en deze blijft haken in de moderne body's

Gr Johan62
BerichtGeplaatst: ma jul 19, 2010 11:18    Onderwerp: Re: Pentax-m Reageer met quote

Johan62 schreef:
leonverra schreef:
Past een Pentax-m lens

PAST

Er is maar 1 uitzondering, dat zijn de RUVANON lenzen deze hebben eeb langere diafragma pen en deze blijft haken in de moderne body's

Gr Johan62

Vergeet niet in menu "C" inte stellen "diafragmaring gebruiken toegestaan AAN" dan zet je de kamera op M of A en handmatig scherpsellen.

Groet Johannes
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Pentax Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: