Meld je gratis aan

Slecht exemplaar tamron 17-50 2.8 SP VC?
Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Overige merken
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo dec 19, 2010 00:32    Onderwerp: Slecht exemplaar tamron 17-50 2.8 SP VC? Reageer met quote

Goedenavond.

Al denk ik dat ik dit onderwerp in de juiste categorie heb geplaatst, alvast mijn excuses indien dit niet het geval blijkt te zijn.

Ik zit namelijk de afgelopen twee dagen mijn hoofd te breken om uit te pluizen of ik nou een goede of slechte exemplaar van een bepaalde lens op mijn camera heb zitten. Het gaat om de 17-50 mm 2.8 van Tamron en dan wel de SP & VC versie. Dus de nieuwste.

Ik heb de lens pas een week en ik zit foto's te bekijken die toch veel scherper hadden moeten zijn dan ik in eerste instantie dacht. De beeldkwaliteit valt tegen maar ik kan niet met zekerheid zeggen of ik simpelweg te hoge verwachtingen had of juist of de lens niet naar behoren werkt en ik dus wel degelijk een slechte exemplaar heb.

Ik weet eigenlijk ook niet zeker of het probleem ligt aan de camera of aan de lens aangezien de Tamron op dit moment mijn enige lens is om te vergelijken.

Ik heb net foto's gemaakt zodat het probleem kan worden bevestigd of niet.

Graag hoor ik wat jullie er van vinden. Is dit nou scherp zoals het hoort te zijn?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

100% CROP met als FOCUS op "oculairdop" (even niet letten op WB)
Met 2.8 diafragma, sluitertijd 1/100 en ISO 200

vanuit

Laatst aangepast door mzitnamor_0 op do dec 23, 2010 00:48, in totaal 3 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: zo dec 19, 2010 00:41    Onderwerp: Reageer met quote

op f2.8 is ie niet al te best inderdaad.. op f4 word het veel beter.
Naar boven
BerichtGeplaatst: zo dec 19, 2010 00:42    Onderwerp: Reageer met quote

Ik had wel mindere kwaliteit op 2.8 verwacht maar niet dermate. Maar dit is dus normaal?
Naar boven
BerichtGeplaatst: zo dec 19, 2010 00:51    Onderwerp: Reageer met quote

heb de lens bekeken op de test site van www.the-digital-picture.com

kan natuurlijk per lens iets verschillen

maar f2.8 in een zoom is toch niet altijd het van de..

de canon 17-55mm f2.8 is ook niet al te best, dan is de sigma 17-50 f2.8 vergeleken met die al beter en de nikon 17-55 f2.8 moet ik zeggen is geweldig vergeleken met die anderen. daarom zal die ook wel +- 1500 euro kosten
Naar boven
BerichtGeplaatst: ma dec 20, 2010 17:49    Onderwerp: Reageer met quote

Niemand anders met ervaringen met deze lens? Of opmerkingen over de foto('s)?
Naar boven
BerichtGeplaatst: ma dec 20, 2010 18:38    Onderwerp: Reageer met quote

Het ziet er prima uit voor vol open
Naar boven
BerichtGeplaatst: ma dec 20, 2010 19:17    Onderwerp: Reageer met quote

Ik gebruik Canon L en vind dit er echt niet uit zien. Maar dat zijn objectieven vanaf 2000 Euro.
Naar boven
BerichtGeplaatst: ma dec 20, 2010 19:24    Onderwerp: Reageer met quote

Actionpix schreef:
Ik gebruik Canon L en vind dit er echt niet uit zien. Maar dat zijn objectieven vanaf 2000 Euro.

Dat het er niet uit ziet als een L lens spreekt natuurlijk voor zich. Wat ik wel weer interessant vind aan je bericht is het stukje dat je dit er echt niet uit vind zien. Kan ik deze opmerking ook los zien van het feit dat je deze objectief vergelijkt met een L lens of, is het resultaat in mijn eerste post gewoon echt wat ik er max. uit kan halen met dit objectief?

Bedankt voor jullie reacties btw.
Naar boven
BerichtGeplaatst: ma dec 20, 2010 19:40    Onderwerp: Reageer met quote

Ik zie geen fouten in scherpstelling of aanwijzingen dat de foto bewogen zou zijn. Op mij komt het over alsof de lens met vaseline is ingesmeerd. Denk dus dat je wel aan de max zit. Enige wat je nog kunt doen is meer diafragma en verscherpen in de software. Met een heel goed objectief kan je heel slechte foto's maken. (Hoewel je zelfs aan een totaal bewogen of verkeerd gefocuste foto nog objectiefkwaliteit af kunt lezen met wat ervaring.) Maar ook een goede fotograaf kan niet maximaal presteren als ook niet het objectief erg goed is. Ik zou hem in ieder geval eens vergelijken met een ander exemplaar of op internet. Bijvoorbeeld hier: http://www.the-digital-picture.com/Reviews/ISO-12233-Sample-Crops.aspx?CameraComp=0&FLIComp=0&APIComp=0&Lens=679&Camera=474&Sample=0&FLI=0&API=0&LensComp=674
Daar zie je wel verschil met L glas van f/2.8 als de 100mm macro, de 70-200 II en de 400mm I en II
Naar boven
BerichtGeplaatst: ma dec 20, 2010 19:46    Onderwerp: Reageer met quote

mzitnamor schreef:
Dat het er niet uit ziet als een L lens spreekt natuurlijk voor zich.
Is daar enige reden voor? Ik heb verschillende lenzen waar geen L of rood randje opstaat en die net zo goed zijn.....of beter.
Naar boven
BerichtGeplaatst: ma dec 20, 2010 20:00    Onderwerp: Reageer met quote

Even een voorbeeldje(met een 4MP camera)
Tamron 17-50 50mm 2.8

op 4

een 28-70 2.8 op 2.8 en geen L lens...

en volgens mij is dat toch scherper als de Tamron op 4. Maar de Tamron geeft gewoon een goede foto's en ik heb nog nooit een scherpte probleem gehad met die lens.
Naar boven
BerichtGeplaatst: ma dec 20, 2010 20:05    Onderwerp: Reageer met quote

hjanssen schreef:
mzitnamor schreef:
Dat het er niet uit ziet als een L lens spreekt natuurlijk voor zich.
Is daar enige reden voor? Ik heb verschillende lenzen waar geen L of rood randje opstaat en die net zo goed zijn.....of beter.

Laat ik het zo zeggen. Ik verwacht van deze Tamron lens sowieso geen L-performance. Niet zo zeer qua prijs maar meer qua positionering (denk aan de overige 17-50/17-55/18-55/16-50) etc. Voor mijn part zou het een wonder zijn als deze lens de kwaliteiten van een L-lens behaalt.

hjanssen schreef:
Even een voorbeeldje(met een 4MP camera)
Tamron 17-50 50mm 2.8
[img]x[/img]
op 4
[img]x[/img]
een 28-70 2.8 op 2.8 en geen L lens...
[img]x[/img]
en volgens mij is dat toch scherper als de Tamron op 4. Maar de Tamron geeft gewoon een goede foto's en ik heb nog nooit een scherpte probleem gehad met die lens.

Even vragen voor de duidelijkheid: is het "een goede foto" of "geen goede foto's"

Maar ik dank u alvast hartelijk voor de genomen moeite. Dit maakt het duidelijker voor mij en zo kan ik mijn verwachtingen ook beetje bij beetje aanpassen. Anders kan ik gewoon geen gezond conclusie trekken over de huidige kwaliteit die bereikt word.
Naar boven
BerichtGeplaatst: ma dec 20, 2010 21:51    Onderwerp: Reageer met quote

is ook lastig om een L objectief op een nikon te krijgen, maar ja de nikon is wel beter... maar tis toch maar een kwestie van tijd totdat canon met een nieuwe komt die weer beter is.
Naar boven
BerichtGeplaatst: di dec 21, 2010 17:50    Onderwerp: Re: Slecht exemplaar tamron 17-50 2.8 SP VC? Reageer met quote

mzitnamor schreef:
Graag hoor ik wat jullie er van vinden. Is dit nou scherp zoals het hoort te zijn?

Ik zou zeggen nee. Ik zou meer verwachten van deze lens. Heb je ook al nagegaan of het uitmaakt of de VC is in- of uitgeschakeld? Op statief moet die vaak uit.
Naar boven
BerichtGeplaatst: di dec 21, 2010 18:01    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb uit de losse hand geschoten (ik dacht dat dat bij 1/200 nog wel kon). Ik kan me niet herinneren of ik VC uit had staan.

Ik had ook gewoon een statief gebruikt voor andere testfoto's. Daar ben ik eigenlijk net zo ontevreden over. Toen had ik wel VC uitstaan.

Mijn buurman werkt bij een fotozaak. Misschien kan ik bij hem langs om dezelfde lens te testen. Geen idee of hij dat wel wilt eigenlijk : ).

Wat kan ik eigenlijk doen als ik erachter kom dat ik geen goed exemplaar heb? Of hoe kan ik dit überhaupt op zo'n manier testen dat ik definitief kan vaststellen of ik een goede/slechte objectief heb?
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Overige merken Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

Ga naar: