Meld je gratis aan

panasonic DMC FZ45 slechte foto's?
Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Panasonic
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma feb 07, 2011 22:48    Onderwerp: panasonic DMC FZ45 slechte foto's? Reageer met quote

Beste allen

omdat ik een kleinere camera wilde om mee te nemen op bijv wandelingen en niet mijn complete (zware)rugzak met mijn nikon d50 incl diverse groothoek en zoomlenzen heb ik sinds een paar dagen een panasonic DMC FZ45 (ook wel FZ40).

Toch vindt ik dat de foto's op ware grootte er slecht uitzien.
Op het scherm lijkt hij scherp maar alsik bijv met paintshop pro 8 de foto op ware grootte zet dan zijn de foto's onscherp en boordevol ruis.
ik heb al met de instellingen zitten proberen en de ISO waarde naar 200 gezet ipv automatisch maar het helpt niet.

Heeft iemand deze camera of er ervaring mee en dezelfde problemen?
Mijn zusje heeft een Panasonic DMC FZ38 en die foto's zijn wel scherp op ware grootte (en zij fotografeerd op de auto stand gewoon).

Helaas zit er alleen een pdf bestand van 228 paginas bij van de manual en daar staat niet in wat de beste stand is.

hier een voorbeeld van een uitsnede van een stuk van een foto op ware grootte (zonder enige aanpassing). de foto is binnenshuis overdag genomen.

Wie heeft er enig idee?

Esmeralda

Ps ik heb hem nu op de P stand geprobeerd en op de auto stand maar hij blijft slechte foto's produceren.[/img]
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
BerichtGeplaatst: ma feb 07, 2011 23:17    Onderwerp: Reageer met quote

lijkt er op dat je de grootte van de afbeelding via de instellingen van de camera op de kleinste waarde hebt staan.

Heb je ergens een complete onbewerkte foto staan?
Nikon D700, MB-D10, Nikon D40, 18-55mm 3.5-5.6 G II-ED, 18-200mm 3.5-5.6 IF-ED VR, 105mm 2.8 AF VR micro, 60mm AFS F/2.8 micro, 80-400mm 4.5-5.6 ED VR,50mm 1.8 ED, 24-70mm 2.8 AF-S G ED, 70-200mm 2.8 AF-S G IF ED VR, 70-300mm ,SB800
Naar boven
BerichtGeplaatst: di feb 08, 2011 01:41    Onderwerp: Reageer met quote

raar.. het kan natuurlijk komen door die achterlijke hoeveelheid megapixels op de sensor...

eigenlijk maken elke compacten slechte foto's fz45 is er dan een die een van de wat mindere foto's moet maken.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: di feb 08, 2011 08:56    Onderwerp: Reageer met quote

Mijn oudere versie, de FZ18, maakt gewoon prima foto's. Scherp en ruisvrij, zolang ik niet gek ga doen met de ISO waarde.
Op de FZ18 fotografeer ik altijd in JPEG (met slr altijd in RAW) en dan de hoogste kwaliteit, dus bij mij 8MP.
BerichtGeplaatst: di feb 08, 2011 12:14    Onderwerp: Reageer met quote

Als ik die foto bekijk lijkt het me dat het raam scherper is dan het hoofd, het kan ook zijn dat de camera een lange sluitertijd heeft gekozen, waardoor je bewogen hebt en dat de scherpte daardoor niet goed is, kijk daar eens naar.
Naar boven
BerichtGeplaatst: di feb 08, 2011 20:08    Onderwerp: panasonic DMC FZ45 slechte foto's? Reageer met quote

hallo

ik heb nu wat andere foto's gemaakt die ik nog even moet bekijken. ik heb het aantal MP's teruggezet naar 7 en op de P stand de isowaarde naar 100 gezet (max 1600).

ook heb ik de ruisonderdrukking op +2 gezet (maximale). Verder staat alles standaard.

nu ziet de foto (gemaakt MET flits binnenshuis) er wel beter uit. een stuk scherper.

hier de link: http://www.sowilu.nl/foto/P1000034.JPG

enige EXIF info:
7 MP (3:2)
f2.8
belichting 1/4 sec.
iso 100
brandpuntafstand 4 mm
max lensopening 3
resolutie 180 dpi

onbewerkte foto dus je kan de foto er zo afhalen en de exif zelf inlezen.

esmeralda
Naar boven
BerichtGeplaatst: di feb 08, 2011 20:39    Onderwerp: Reageer met quote

1/4e seconde is wel HEEEEEEEEL traag... en op f2.8 , oftewel volle opening is geen enkele lens echt heel goed op wat uitzonderingen na.

overgens vraag ik me ook af waarom je de resolutie op 7mp hebt gezet en niet op 14MP?

en als laatste.. wel grappig je hebt de foto niet uitgeprint maar toch heb je 180 DPI.. best knap omdat DPI een niet bestaand iets is.
Naar boven
BerichtGeplaatst: di feb 08, 2011 21:01    Onderwerp: Reageer met quote

stateowned schreef:

en als laatste.. wel grappig je hebt de foto niet uitgeprint maar toch heb je 180 DPI.. best knap omdat DPI een niet bestaand iets is.

Waarschijnlijk is dat in photoshop afgelezen. Daar kun je bovenin direct pixels/inch instellen, waarna oa grootte van het beeld verandert. Hoe dit allemaal precies zit moet ik ook nog eens uitzoeken. Misschien wordt dat bedoeld.
BerichtGeplaatst: di feb 08, 2011 21:10    Onderwerp: Reageer met quote

Het ziet eruit als kwaliteit dat je van een hybride camera mag verwachten
Naar boven
BerichtGeplaatst: di feb 08, 2011 21:20    Onderwerp: Reageer met quote

Stamp schreef:
Het ziet eruit als kwaliteit dat je van een hybride camera mag verwachten

? Met zo'n kwaliteit had ik het nooit ruim een jaar volgehouden met die van mij. Onzin dus.
BerichtGeplaatst: di feb 08, 2011 21:27    Onderwerp: Reageer met quote

mja... 1/4e op f2.8 met 7mp op volledige vergroting in de hoeken? ..
Naar boven
BerichtGeplaatst: di feb 08, 2011 22:36    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb het daarbij over de laatste foto. Over de eerste kan ik niks zeggen, daar zie ik geen EXIF-gegevens bij staan
Naar boven
BerichtGeplaatst: di feb 08, 2011 22:52    Onderwerp: Reageer met quote

Bij die laatste is het inderdaad duidelijk dat de ingebouwde flits bepaald geen mooie resultaten levert.
Wat ikzelf weleens heb geprobeerd: zo'n doorzichtig insteekhoesje een paar keer dubbelvouwen en voor de flitser houden. Dit maakt het licht wat meer diffuus en zacht. Een perfecte belichting zal ermee nooit lukken, maar het haalt in eider geval iets van dat harde licht weg.
BerichtGeplaatst: wo feb 09, 2011 21:20    Onderwerp: fotos Reageer met quote

vandaag eindelijk met vol licht buiten 2 foto's kunnen maken (tijdens werk)

1 op de automaat en 1 op de pstand met 80 iso ingesteld

7 MP heb ik ingesteld omdat op 14 MP de bestanden bijna 6 mb groot zijn (jpg fijn) en dan te groot zijn om per mail te versturen. Zelfs met 7 mp zijn ze dik 3 mb.

deze foto's zijn onbewerkt en je kan ze er zo afhalen en zo de EXIF gegevens lezen. De andere waarden kwamen van de details die je krijgt als je rechts klikt op een foto en dan eigenschappen...

de links naar de fotos:
foto 1 op de automaat
foto 2 op de p-stand op 80 iso

natuurlijk haalt dit soort camera's nooit de kwaliteit van een DSLR. Ik heb een nikon D50 met 'maar' 6 MP en toch maakt die superscherpe foto's in alle omstandigheden. ZELFS op de automaat!

esmeralda
Naar boven
BerichtGeplaatst: wo feb 09, 2011 21:25    Onderwerp: Reageer met quote

Megapixels maken helemaal niets voor de foto's... daarom vind ik het raar dat je zo benadrukt dat je d50... met "maar 6mp" het beter doet. MP maakt 0,0 uit..

je moet je pas druk maken over mega pixels zodra je billboards wil gaan bedrukken langs de weg.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Panasonic Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

Ga naar: