Meld je gratis aan

Samyang, Falcon & Walimex 8mm Fish-Eye

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Gebruikersreviews
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo feb 27, 2011 11:22    Onderwerp: Samyang, Falcon & Walimex 8mm Fish-Eye Reageer met quote

Hallo,

Omdat ik er nog weinig heb kunnen vinden hier op de forum, start ik bij deze het onderwerp over Samyang, Falcon & Walimex 8mm Fish-Eye lens.

Alle 3 lenzen hebben allemaal een prijskaartje van 270EUR tot 300EUR (ligt eraan waar je hem haalt).

Mijn vraag is echter wie heeft er natuurlijk hier ervaring mee?
Ik heb hier op de forum gekeken en er zijn er weinig onderwerp erover te vinden. Verder kan ik weinig uithalen op youtube of dergelijke websites.

(Mijn doeleinde met behulp van een Fish-eye lens is evenenten/party's vast te gaan leggen.)

Graag jullie mening s.v.p.,
BerichtGeplaatst: ma feb 28, 2011 10:18    Onderwerp: Reageer met quote

ik zelf heb de samyang op de d90.
het is een grappige lens maar er werkt niks.
geen licht meting geen ttl.
dus voor dat ik de lens gebruik maak ik een foto met de lens die toevallig op de camera zit.en kijk even wat de gegevens zijn, dan de samyang er op en alles op de m stand inclusief de flits.
en dan maar weg klikken.
maar moet je dan snel wisselen van locatie met ander licht dan werkt een
http://www.cameranu.nl/artikel/680/Nikkor_AF_DX_Fisheye_10_5mm_f_2.8_ED.html
http://www.cameranu.nl/artikel/8474/Sigma_AF_10mm_f_2.8_EX_DC_Fish-Eye_HSM_Nikon.html
een stuk sneller.
maar heb je alle tijd dan is de samyang erg leuk.
en scherpstellen is niet erg moeilijk.
je kunt gewoon de afstandstabel gebruiken op de lens.
door de zoeker scherpstellen is een krimme.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: wo mrt 02, 2011 23:57    Onderwerp: Reageer met quote

Falcon, Walimex, Bower, Vivitar en nog een aantal anderen.... Het gaat hier allemaal om hetzelfde Samyang lensje dat gewoon onder andere namen wordt verkocht. Bij de Vivitar is ook het uiterlijk anders en noemen ze het zelfs een 7mm lens Wink . Maar die Vivitar is, voor zover ik weet, enkel in de VS te krijgen

Ik heb op een bepaald moment zowel de Falcon 8mm als de Peleng 8mm gehad en de Falcon was voor mij duidelijk de beste lens. (Veel) scherper aan de randen, en beeldvullend op APS-C. De Peleng had ook heel veel last van flare en allerhande andere vervelende lichtverschijnsels op de foto. Zaken die heel moeilijk weg te werken zijn in de nabewerking.
De Falcon heeft van dat alles weinig of geen last. De lens is heel degelijk gebouwd en ziet er ook een heel stuk moderner uit dan die handgranaat van Peleng. Het enige voordeel dat de Peleng voor mij had was dat de kleuren er naar mijn gevoel ietsje mooier uitzagen bij die lens.

Ik zou de Samyang dan ook zonder twijfelen aan iedereen durven aanraden. En al zeker voor de prijs dat je er maar voor betaald. Op E-bay heb je er trouwens al eentje nieuw voor 230 Euro (van een betrouwbare verkoper).

Het is een heel leuk lensje dat ik altijd bij me had (toen ik nog mijn crop-camera had). Maar je mag echter niet vergeten dat het een lensje is dat je niet kan gebruiken als walk-aroundlens. Niet alle onderwerpen komen er even mooi mee tot hun recht. En het effect is best wel leuk maar je dient het met mate te gebruiken. Overdaad schaad bij het gebruik van deze lens.
Als het dus je idee is om deze lens te gebruiken om er complete party's of events mee te gaan fotograferen dan zal dit toch wel een beetje tegenvallen vrees ik.

Op mijn camera (een Sony a700) werkte de lichtmeting trouwens perfect. Of de TTL al dan niet werkte dat weet ik niet meer. (Ik heb waarschijnlijk zelfs nooit geen flits gebruikt met deze lens). Het enige wat ik moest doen was het diafragma manueel instellen en de afstand naar het onderwerp. Wat beide niet echt moeilijk was natuurlijk. De afstand stel je best ietsje korter in dan wat je schat, dan is het onderwerp zeker scherp. En als je f/8 instelt is zowat alles van voor tot achter scherp. Heel erg simpel dus om ermee te werken.
BerichtGeplaatst: do mrt 03, 2011 10:07    Onderwerp: Reageer met quote

Het kan zijn dat de lichtmeter het doet .
Er zijn namelijk 2 versies .
van de samyang die ik heb.
Helaas de goedkoopste, die geen info doorgeeft aan de camera.
maar voor een 4 tientjes extra heb je een die dit wel doorgeeft .
Dus wel handig om naar te kijken als je er een aanschaft.
Ik sluit me aan bij lucse het is geen lens om alles mee vast te willen leggen.
(Het kan natuurlijk een stijl gaan worden die opgepikt word door iedereen )en dan is het natuurlijk wel een walk-aroundlens geworden.
Andy Warhol heeft ook onwerkelijke beelden van mens en dier gemaakt.
en nu zijn dit zelfs standaard filters in sommige bewerking's programma's
Naar boven
BerichtGeplaatst: do mrt 03, 2011 20:40    Onderwerp: Reageer met quote

duitfoto schreef:
Het kan zijn dat de lichtmeter het doet .
Er zijn namelijk 2 versies .
van de samyang die ik heb.
Helaas de goedkoopste, die geen info doorgeeft aan de camera.
maar voor een 4 tientjes extra heb je een die dit wel doorgeeft .
Dus wel handig om naar te kijken als je er een aanschaft.

Dat is het allereerste dat ik hier over hoor, dat er twee versies zouden zijn van deze lens. Ik zou me kunnen vergissen natuurlijk maar ik betwijfel je uitspraak heel sterk. Kan je hier ook een link plaatsen of iets dergelijks die het bestaan van die twee versies zou kunnen aantonen? Voor zover ik weet is er maar één versie van de Samyang 8mm en zitten er geen contact-punten op geen enkele Samyang-variant, voor geen enkel merk.
De Samyang wordt onder verschillende namen verkocht maar het gaat bij alle naamsvarianten over dezelfde lens. Enkel de Vivitar-naamsvariant heeft een ander jasje aan, maar dan nog gaat het hier inwendig over identiek dezefde lens.

Het lijkt me trouwens heel sterk dat er een Samyang-versie zou bestaan waar de lichtmeting NIET bij werkt. Die meting gebeurt voor zover ik weet immers in de camera en niet in de lens.

Wat betreft de Samyang op een Nikon camera heb ik enkel dit gevonden dat blijkbaar specifiek is voor deze lens-camera combinatie:
Quote:
The lens has no electronic contacts at all. In bodies like D200 and better, we can, however, enter its characteristics using the ‘Non-Cpu Lens Data’ tab. Thanks to that and the AI ring, the camera will save the focal length and aperture data in EXIF.

Ik was trouwens nog een paar naamsvarianten van de Samyang vergeten: Rokinon en Opton Wink .
BerichtGeplaatst: do mrt 03, 2011 21:49    Onderwerp: Reageer met quote

klopt ik heb me vreselijk vergist .
de 85 mm1.4 heeft 2 versies waar de duurdere info doorgeeft zodat
de camera weet wat je instelt op de lens.
de lichtmeter gebuurd in de camera dit klopt.
alleen de d90 zet dit uit als hij geen diafragma waardes en info krijgt van de lens.
omdat hij niet kan uitrekenen wat de waarde word als je afdrukt.
Naar boven
BerichtGeplaatst: ma mrt 28, 2011 18:18    Onderwerp: Reageer met quote

Mijn bijdrage mbt de falcon 8mm lens van een tijdje geleden....

http://forum.zoom.nl/viewtopic.php?t=31956&highlight=falcon
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Gebruikersreviews Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: