Meld je gratis aan

De (cheapo) thuisstudio
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Tips en Trucs
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do mrt 31, 2011 09:28    Onderwerp: De (cheapo) thuisstudio Reageer met quote

Ik merk nog steeds heel vaak dat fotografen die net willen beginnen met een eigen studio, snel neigen naar dure apparatuur. Sowieso dure camera's en lenzen, maar ook dure flitsapparatuur... :/ En ze balen dat ze niet een immense ruimte hebben.

Ik wilde even laten weten dat het niet nodig is om het allerduurste aan te schaffen maar te werken met de Kis-formule en niet te vergeten dat less is more Smile

camera
Al jaaaren fotografeer ik 90% van mijn foto's met de Sony DSCF828. Dat is geen spiegelreflexcamera, maar nog een uitgebreide compact prosumerachtige camera. Prodcutie ergens 2003 of 2004. Ik ben er zo gek op, dat ik op naarstig op zoek was op marktplaats naar backupcamera's. Nu heb ik 4 sony's liggen, waarvan 1 al de brui heeft gegeven. Wat was ik blij dat ik backups heb (ze kosten nu maar 200-300 euro).
Natuurlijk heb ik ook een Canon 5D II met de nodige lenzen, omdat je het op een bruiloft niet kan maken om met de sony aan te komen..maar voor studiowerk.. Ik kan er niet meer zonder!

licht
van mijn eerste foto die ik maakte (ergens eind 2003) tot heden fotografeer ik 95% van mijn studiowerk alleen maar met halogeen continulicht.
Tot eind 2009 zelfs alleen maar met de bouwlampen. Geen dure flitsertjes, maar plain old bouwlampen die je bij de gamma, pracis, of andere bouwmarkt kan halen. En sins begin 2010 met iets professioneler conntinulicht, omdat ik ook met softboxes en andere modifiers wilde werken. Maar we gaan nog steeds lekker door met continulicht

ruimte
Ik ben nooit gezegend geweest met een grote ruimte(hoe graag ik dat had gewild en nog steeds wil). Eerst begonnen in een studentenkamer van 16 m2, toen naar 20m2 en nu zit ik een woning met een aparte kamer van 20m2. Niet heel groot, maar echt prima te doen.

achtergronden
achtergrondrollen kosten snel 70 euro per rol. Daar zit 10 of 11 meter op en die wordt zo snel vuil en beschadigt zo snel..dat je vrij frequent steeds rollen moet kopen..pfoe..! Daarom werk ik met doeken.. En al jaren heb ik precies dezelfde doek.. als ie vies is? Wasmachine Smile Koop je voor 2-3 euro per meter en met 6 meter heb je genoeg. Met 20 euro ga je dus 10 jaar mee ipv 70 euro 10 shoots Wink

Waarom ik dit ook even wilde delen.. Je koopt toch geen Ferrari als je nog geen rijbewijs hebt? Smile Eerst leer je rijden en als je je rijbewijs hebt, is je eerste auto (met verhoogde kans op ongelukken) hopelijk geen Ferrari Smile Maar een goedkope zoveelste hands of in iede rgeval een auto die je als botsauto kan gebruiken Wink

Als jullie wat meer willen zien van hoe ik te werk ging met de bouwlampen...

Check:
- http://zoom.nl/album/35642/making-of--039s/per_page/90/index.html (behind the scene foto's die ik maakte destijds) en ook:
- www.raulneijhorst.nl/youtube.htm ( Zoom.nl kwam bij mij thusi in de studentenkamer filmen)
- www.raulneijhorst.nl (mijn eigen website, dan kan je de beelden bekijken die ik maakte met bouwlampen(2 x 500 watt, 1 x 300 watt en 1 x 150 watt) en nu met ander halogeen licht ( 3 x 1000 watt en 1 x 150 watt vast en nog extra 4 x 1000 watt voor complexere belichtingen)

Dus... koop aub niet gelijk de duurste apparatuur... Tenzij je zwemt in het geld.. maar als dat zo is, dan weet ik nog een goed doel waar je wat aan mag schenken: mij :p hihihi Wink :p Wink
Maar alle gekheid op een stokje, ik hoop dat ik hiermee mijn bijdrage heb kunnen leveren en de wat minder bedeelden heb kunnen behoeden van al hun spaarcentjes gelijk op te maken.
En als je echt geld wil spenderen... ik geef ook workshops :p http://www.purevisions.eu/index2.php (kopje workshops) :p Smile

Heel veel succes! Met vragen kan je me gerust emailen!

Fotografische groeten,
Raul

[Edit Keen]Sticky waardig!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
BerichtGeplaatst: do mrt 31, 2011 09:38    Onderwerp: Reageer met quote

Goed dat je weer eens op deze manier op het forum optreed om de mensen persoonlijk tegemoet te treden, vaak word er bij topics over lowbudget-adviezen veel naar jouw en je werkwijze verwezen.
Ik zelf heb veel van je overgenomen, alleen pas ik het niet vaak meer toe omdat ik mijn interessegebied meer naar de natuur heb verlegd.

Je begrijpt natuurlijk wel dat winkeliers en ondernemers niet echt blij zullen zijn met deze post... Wink
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: do mrt 31, 2011 09:43    Onderwerp: Reageer met quote

Lion31Cybershot schreef:
Goed dat je weer eens op deze manier op het forum optreed om de mensen persoonlijk tegemoet te treden, vaak word er bij topics over lowbudget-adviezen veel naar jouw en je werkwijze verwezen.
Ik zelf heb veel van je overgenomen, alleen pas ik het niet vaak meer toe omdat ik mijn interesse gebied meer naar de natuur heb gelegd.

Je begrijpt natuurlijk wel dat winkeliers en ondernemers niet echt blij zullen zijn met deze post... Wink

Thanks!!
hahaha, inderdaad...maar die zaken maken genoeg centjes Smile
Naar boven
BerichtGeplaatst: zo apr 03, 2011 22:05    Onderwerp: Reageer met quote

Raul,

ik liep al enige tijd rond met het idee om iets met een studio te gaan doen.
Jouw informatie op een oud topic, met de video op youtube hebben mij over de streep getrokken.

na een dagje buffellen was mijn zolder is leeg Smile , lampen staan er, alleen nog een achtergronddoek en klaar is kees. denk ik.
toch alvast een aantal kiekjes geschoten mbv een oud rolgordijn.

nu nog wegwijs worden in de bewerking, en gaan werken met een grijskaart en dan word het wel wat

zie hier 2 "test" resultaten.

http://www.flickr.com/photos/61370284@N04/

[/img]
Naar boven
BerichtGeplaatst: do apr 07, 2011 23:32    Onderwerp: Reageer met quote

Raul,

Waar haal jij jouw doeken dan vandaan? De markt of? Want die zijn toch te smal?
Naar boven
BerichtGeplaatst: vr apr 08, 2011 08:24    Onderwerp: Reageer met quote

http://bertstephani.com/2011/02/14/the-70eur-studio-inspired-by-paolo-roversi/

http://bertstephani.com/2011/03/17/the-70-eur-studio-part-2-with-video/

Amateurs worry about sharpness.
Professionals worry about sales.
Photographers worry about light.
Naar boven
BerichtGeplaatst: ma apr 18, 2011 12:03    Onderwerp: Reageer met quote

Thanks voor alle reacties iedereen!!!

@Peter: je flickr account doet het niet meer..klopt dat? maar leuk dat je ook begonnen bent!! Smile
@Nas1407: Ik haal ze zelf op de markt.. meestal jkan je ze wel vinden tussen de 2.20 en 2.50 meter. Maar je kan ook op stoffenhandel.nl kijken. Daar zijn ze 3 mter. Persoonlijk vind ik ze prijzig.. Zullen ze vast niet leuk vinden dat ik dat zeg :p Moeten ze het ook niet zo duur verkopen Wink
@Demo: ook leuk!!!
Naar boven
BerichtGeplaatst: wo apr 20, 2011 20:24    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi Raul,
wat tof dat je je "geheimen" deelt met ons!
Ik heb hier veel bruikbare tips gevonden, waarvoor dank. Kheb zelf ook die Sony hybride camera gehad, een superfijn apparaat was dat.
Ik ga je volgen.
groet!

Nikon D5000 met diverse objectieven | Lowepro slingshot 200AW | Sunpak 4000AF | tripod | diverse filters
Naar boven
BerichtGeplaatst: wo aug 31, 2011 12:52    Onderwerp: Reageer met quote

Als je geen geld / ruimte hebt voor een echte foto-studio moet je ook niet met half werk gaan zitten klooien. Voor leuke prijzen huur je al een mooie en prof fotostudio met goede equipment. Later heb je altijd spijt als je de kwaliteit van een mooie shot terug ziet..

C'est comme; Een schilder met waterverf en inspiratie.. Aucune satisfaction
Naar boven
BerichtGeplaatst: di sep 27, 2011 20:48    Onderwerp: Reageer met quote

Als alternatief voor achtergrond papier gebruik ik wit en zwart vloerzeil. Opgerold op een regenpijp. Heel gemakkelijk schoon te maken.
BerichtGeplaatst: di sep 27, 2011 21:14    Onderwerp: Reageer met quote

nikongrafie schreef:
Als je geen geld / ruimte hebt voor een echte foto-studio moet je ook niet met half werk gaan zitten klooien. Voor leuke prijzen huur je al een mooie en prof fotostudio met goede equipment. Later heb je altijd spijt als je de kwaliteit van een mooie shot terug ziet..

Wat een vreselijk wanargument. Half werk? Absoluut niet! Ik weet voor de volle 100% zeker dat je bij vele foto's die op een manier als dit zijn gemaakt absoluut niet kan zien in wat voor een soort 'studio' dit gemaakt is. Ook in profesionele studio's word er regelmatig gebruik gemaakt van continu licht en of het nu een bouwlamp of een pro lamp van 500 of meer euro is zie je echt niet als je het goed gebruikt.
Als je maandelijks een studio moet huren, ook al is het voor "een leuke prijs" gaat dit alsnog een erg duur avontuur worden.
Daarnaast is het een leuke sport om zo voordelig mogelijk, met minimale middelen, toch een profesioneel resultaat te krijgen en dat is héél goed mogelijk!
Naar boven
BerichtGeplaatst: vr okt 07, 2011 10:22    Onderwerp: Reageer met quote

Wat leuk dat je dit met ons deelt! Ik ga ook eens kijken of ik dit in kan richten zo. Ben nog niet zo ver met fotografie, dus dit lijkt me prima om te beginnen!
Naar boven
BerichtGeplaatst: ma nov 14, 2011 14:23    Onderwerp: gaaf Reageer met quote

Hee!

Wat superleuk dat je dit met ons deelt. Ik ben een echte beginnen... ben zelfs nog opzoek naar een camera, kan je nagaan...
Ik heb het youtube filmpje bekeken, erg interessant.
Ik wil ook graag een camera met live view, jouw tip dat je dan beter contact hebt met het model vind ik een goeie.. zo is het maar net Smile

Heb jij toevallig een tip voor mij?
Ik heb maar kleine handen ... dus wil het liefst een niet al te grote (als het kan niet zo'n zware) camera. Ik zie door de bomen het bos niet meer Rolling Eyes

groetjes Kim
Naar boven
BerichtGeplaatst: zo nov 20, 2011 19:59    Onderwerp: Reageer met quote

bedankt voor het delen van je handige tips!
BerichtGeplaatst: di dec 06, 2011 19:15    Onderwerp: Reageer met quote

Top!
Zou het ook werken met de LED bouwlampen die je steeds meer ziet?
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Tips en Trucs Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Pagina 1 van 3

Ga naar: