Meld je gratis aan

De (cheapo) thuisstudio
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Tips en Trucs
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di dec 06, 2011 20:37    Onderwerp: Reageer met quote

http://forum.zoom.nl/viewtopic.php?t=33196&sid=b2595c6dcfbc35b123575de7c1c6c92a
Loopt een eigen topic over

www.stevenbliek.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: di dec 06, 2011 20:43    Onderwerp: Reageer met quote

O.K.

Thanks
Naar boven
BerichtGeplaatst: ma feb 20, 2012 12:22    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt dat je jouw tips wil delen met ons.
Zeer bruikbaar.

Ik ben een beginner, de camera heb ik al, alleen nu wil ik bij mij op zolder een thuisstudio opzetten, alleen nu ben ik in ruimte vrij beperkt.
Beperkt in de zin van een schuin dak, waardoor ik bij 2 meter hoogte maar een breedte kan gebruiken van 2 meter.
Is dit wel voldoende om een thuisstudio op te zetten?

Wat raad je trouwens aan voor een statief?

Groetjes!
Naar boven
BerichtGeplaatst: ma feb 20, 2012 12:44    Onderwerp: Reageer met quote

Hey ladykitkat,
Ik denk dat je dan ongeveer een gelijke ruimte hebt als ik heb. Ik kom op ongeveer 2,20m hoog en 1.80m breed. Maar dat is echt wel bruikbaar.
Omdat ik ook veel kinderen fotografeer gebruik ik ook weleens een bredere opstelling die dan lager staat.
SOms moet je een beetje creatief zijn, maar je kan er genoeg mee.
Let wel een beetje op het vermogen van je flitsers..
Ik zat zelf eerst te zoeken naar min. 400ws flitsers omdat ik dacht dat ik daar beter mee uit de voeten kon. Iemand anders waarschuwde me toen al dat ik een beetje moest uitkijken met het vermogen.. Ik heb toen toch maar gekozen voor 200ws flitsers, en ben daar erg blij mee. Ik heb ze nooit voluit staan, en in sommige gevallen zou ik willen dat ik ze verder kon terugdraaien.

Als je met continuelicht gaat werken zoals bouwlampen let dan ook even een beetje op het vermogen. En omdat je ze relatief dichtbij de modellen zet (door de schuine kanten) Is het even rekening houden met de warmte, LEDlicht is dan het meest handige.
Verder is het een beetje uitkijken met witte muren/plafond ivm strooilicht.

Heel veel suc6 met je studio
BerichtGeplaatst: ma feb 20, 2012 13:19    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi fleptoeter,

bedankt voor je reactie, fijn om te horen dat ik wel wat kan met de hoogte/ruimte die ik heb. Ik was al bang dat het te krap zou zijn.

Ik zit nog te twijfelen tussen continulicht en studioflitsers (een soort kant en klare set met softboxen)

Hoe kan ik het strooilicht voorkomen, want uiteraard zijn mijn muren en plafonds superwit Shocked

Hoor graag daar wat tips over.

Wat gebruik je trouwens voor achtergrond, katoenen doeken?

Bedankt voor je tips, die zal ik zeker gebruiken.

Groetjes!
Naar boven
BerichtGeplaatst: ma feb 20, 2012 14:14    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb alles zwart geschilderd Very Happy
Je kan natuurlijk ook wel zwarte platen gebruiken om het licht beter te kunnen sturen.
Als achtergrond gebruik ik gewoon papierrollen. In doeken krijg je toch vaak vouwen die je weer ziet, maargoed dat is maar net hoe je het zelf wilt hebben
BerichtGeplaatst: ma feb 20, 2012 14:36    Onderwerp: Reageer met quote

fleptoeter schreef:
Ik heb alles zwart geschilderd Very Happy

Ik ga echt niet alles zwart schilderen Shocked
wel een goeie tip, maar niet bruikbaar voor mijn zolder haha

Voor wat betreft de achtergrond moet ik nog maar even kijken wat ik doe

bedankt!
Naar boven
BerichtGeplaatst: wo feb 22, 2012 12:32    Onderwerp: Reageer met quote

hoeft ook niet zwart natuurlijk, maar omdat ik het echt alleen als studio gebruik, kon dat makkelijk bij mij.. Anders moet je echt zelf heel goed in de gaten houden hoe je je licht stuurt. een paar zwarte schermen of platen kan wel handig zijn om het beter te controleren.
BerichtGeplaatst: ma apr 16, 2012 09:50    Onderwerp: Reageer met quote

Ideaal inderdaad, dit soort tips.

Ik gebruik zelf ook heel vaal huis-tuin-en-keuken oplossingen voor allerlei toepassingen in de studio.

Zo heb ik een lange tijd wel achtergrondpapier gebruikt voor mijn studiofoto's. Maar met huisdieren (en scherpe nagels) vlogen de rollen er snel doorheen en dat kostte nogal wat €€€...

Ik heb uiteindelijk besloten om het anders aan te pakken.
Niet meer het dier op de grond en papier gebruiken. Want behalve dat het papier snel beschadigde en vuil werd, liepen m'n modellen ook alle kanten op. En moest ik zelf ook plat op de grond liggen om een redelijk perspectief te behouden met die kleine beestjes.

Dus ik heb bij de bouwmarkt wat plaatmateriaal gehaald en daar een muur van gemaakt. Wit geschilderd.
Bij de IKEA een setje LACK tafeltjes gekocht voor 4,99 per stuk.

En zo is het ontzettend makkelijk om de dieren op hoogte te zetten. Bovendien lopen ze dan ook niet meer zo makkelijk weg.
Door de overbelichting van de achtergrond wordt alles perfect wit. Zowel achtergrond als het tafeltje waar ze op zitten.

Voor grotere dieren bouw ik een podium van 6 ikea tafeltjes, waar ik een grote witte plaat op leg. Zelfde principe dus.

En voor zwart rol ik m'n zwarte vinyl rol tot bijna op de grond. En ik gebruik dan zwarte ikea tafeltjes of het podium met daarop een zwart geverfde plaat.

Die platen heb ik aan 2 schroefjes aan de muur hangen als ik ze "op berg". Dus ze nemen dan eigenlijk geen ruimte in.
En de tafeltjes zijn makkelijk te stapelen of eventueel zelfs helemaal te demonteren.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
BerichtGeplaatst: wo aug 07, 2013 16:04    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi Prof Very Happy

Kwam toevallig dit topic tegen, en low budget knippen is altijd leuk! En helaas ben ik zeer beperkt met de ruimte Sad
BerichtGeplaatst: wo jan 22, 2014 03:49    Onderwerp: Reageer met quote

Voor de ruimte zwart te maken kun je eventueel ook voorzet platen gebruiken. Zwart geschilderde triplex platen kun je heel makkelijk voor de wanden plaatsen.
Bij schuine wanden kan dit ook erg eenvoudig. Als je op de balken van de schuine wand een paar aluminium hoek profieltjes bevestid . Aan de hoogste balk een hoekprofiel van 5 cm breed en onder 1 van 2 cm breed. Als je dan de triplex platen 2,5 cm korter maakt dan de ruimte tussen de balken dan kun je ze tussen het bovenste hoek profieltje en de schuine wand steken en vervolgens achter het onderste profieltje laten zakken.

Ipv triplex zou je ook piepschuimplaten kunnen gebruiken, maar die zijn dikker en breken makkelijker dus daarom zou ik voor triplex ok mdf gaan.
Naar boven
BerichtGeplaatst: do jan 30, 2014 14:45    Onderwerp: Reageer met quote

hallo,

Als ik aan bouwlampen denk dan denk ik aan verblindende lichten...
Hoe worden deze lichten gebruikt dan?
De kleur van de lampen zorgt er toch ook voor dat de kleuren van de foto's veranderen?

Groetjes Monique
Naar boven
BerichtGeplaatst: do jan 30, 2014 17:08    Onderwerp: Reageer met quote

Je kunt ook net daglicht spaar lampen werken, die geven veel minder warmte.
En inderdaad geeft de kleur temperatuur van de lampen effect op de foto. Soms kan dit ook een voordeel zijn voor de sfeer van een foto.

Om licht difuser te laten worden kun je een scherm maken van panlatten met daar kaasdoek op gespannen. Zo creeer je een soort softbox..

Ook kun je ze indirect gebruiken als je zoiets via een reflectie scherm of flitsparaplu laat gaan
Naar boven
BerichtGeplaatst: do jan 30, 2014 17:34    Onderwerp: Reageer met quote

bedankt voor je reactie
Naar boven
BerichtGeplaatst: vr jan 31, 2014 00:50    Onderwerp: Reageer met quote

veldenkok schreef:
Als ik aan bouwlampen denk dan denk ik aan verblindende lichten...
Hoe worden deze lichten gebruikt dan?

De kleur van de lampen zorgt er toch ook voor dat de kleuren van de foto's veranderen?

Lichtintensiteit is niet zo'n probleem. Bij continulicht kun je de sluitertijd verkorten en je diafragma dichter zetten.
Wat wel een probleem is is dat je bouwlampen niet kunt dimmen, dus het is lastig om de verhouding tussen de verschillende lichten te varieren. Je kunt de afstand varieren, maar adt verandert de relatieve grootte van je lichtbron, en dat is iets dat je goed in de hand wilt kunnenhouden in de studio.
Wees trouwens voorzichtig met zelfgemaakte diffusors vlakbij je licht: sommige stofsoorten zijn brandgevoelig en een bouwlamp kan heet worden.

De kleur is op zich niet een enorm probleem, zolang al je lampen dezelfde kleur hebben is het makkelijk achteraf te fixen door de witbalans in te stellen.
Als je bouwlampen met gloeilampen combineert wordt dat moeilijker aangezien je dan kleurzwemen hebt in de schaduwen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Tips en Trucs Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Pagina 2 van 3

Ga naar: