Meld je gratis aan

Tamron AF 18-270mm f/3.5-6.3 Di wordt 280mm?

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Tamron
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma jun 06, 2011 21:27    Onderwerp: Tamron AF 18-270mm f/3.5-6.3 Di wordt 280mm? Reageer met quote

Ik ben sinds een week in het bezit van deze (Tamron AF 18-270mm f/3.5-6.3 Di) schitterende lens. Ik heb er afgelopen weekend de eerste plaatjes mee geschoten en ben erg blij met de resultaten. Zowel op de groothoek als de telestand maakt deze lens hele fijne foto's.

Wat mij echter opviel is het volgende. Wanneer ik in de uiterste telestand (270mm) een foto maak staat in de exif gegevens dat de foto is gemaakt met 280mm.

Iemand een idee hoe dit kan?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: ma jun 06, 2011 21:39    Onderwerp: Reageer met quote

electronica die het misschien verkeerd door geeft?
Naar boven
BerichtGeplaatst: ma jun 06, 2011 23:27    Onderwerp: Reageer met quote

Een probleem is pas een probleem als je dat ervan maakt.
Naar boven
BerichtGeplaatst: di jun 07, 2011 01:32    Onderwerp: Re: Tamron AF 18-270mm f/3.5-6.3 Di wordt 280mm? Reageer met quote

jahike schreef:
Ik heb er afgelopen weekend de eerste plaatjes mee geschoten en ben erg blij met de resultaten. Zowel op de groothoek als de telestand maakt deze lens hele fijne foto's.

Nou, daar gaat het toch om?
Kan jouw die 10mm in de exif schelen, als je ze aan de muur hangt zie je er niks meer van.
Naar boven
BerichtGeplaatst: di jun 07, 2011 21:11    Onderwerp: Re: Tamron AF 18-270mm f/3.5-6.3 Di wordt 280mm? Reageer met quote

Lion31Cybershot schreef:
Nou, daar gaat het toch om?
Kan jouw die 10mm in de exif schelen, als je ze aan de muur hangt zie je er niks meer van.

Very Happy een probleem is het zeker niet. Maar ben wel nieuwsgierig hoe dit kan. Schiet ik die foto's nou op 270mm of 280mm. Ik ben dit bij nog geen enkele lens tegengekomen. Is het een "Tamron trekje"? Het is mijn eerste Tamron lens.
Naar boven
BerichtGeplaatst: di jun 07, 2011 21:30    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb de zelfde lens (maar dan van het oude model) en ik herken de constatering niet.

Gr,

Hans
Naar boven
BerichtGeplaatst: di jun 07, 2011 23:25    Onderwerp: Re: Tamron AF 18-270mm f/3.5-6.3 Di wordt 280mm? Reageer met quote

jahike schreef:
Schiet ik die foto's nou op 270mm of 280mm.

Is dat interessant? Ik zoom nooit naar xxxmm, maar naar de goede uitsnede.
Naar boven
BerichtGeplaatst: wo jun 08, 2011 11:00    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ben nieuw op het Forum.
Het is wel grappig hoe mensen reageren.
Ik kan mij de vraag voorstellen dat volgens Tamron het een 270mm is maar volgens de camera blijkbaar een 280.
Waarom wordt er dan aan alle kanten gezeikt over dat ze alleen maar naar uitsnedes gaan of er problemen zijn.
Dit is een Forum en mensen kunnen vragen stellen.
Als je geen zinnig antwoord kunt geven doe het dan ook niet..
Want deze vraag ging niet over compositie oid maar over hardware.
Daar waar Tamron voor staat

Frits
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN messenger
BerichtGeplaatst: wo jun 08, 2011 11:06    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ben het helemaal met Frits eens! Cool

Gr,

Hans
Naar boven
BerichtGeplaatst: wo jun 08, 2011 11:35    Onderwerp: Reageer met quote

Ik niet het lost ook niks op en je kan aan het verschijnsel ook niks veranderen.
Naar boven
BerichtGeplaatst: wo jun 08, 2011 11:41    Onderwerp: Reageer met quote

Klopt.
Maar reageer dan niet.
Men kan dit toch interessant vinden.
Laat een ieder in zijn waan.
En geef liever geen antwoord dan zulk gel...l
Daar is een Forum toch voor.
Misschien zijn er mensen met de zelfde interesse.

Frits
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN messenger
BerichtGeplaatst: wo jun 08, 2011 21:04    Onderwerp: Re: Tamron AF 18-270mm f/3.5-6.3 Di wordt 280mm? Reageer met quote

hjanssen schreef:
jahike schreef:
Schiet ik die foto's nou op 270mm of 280mm.

Is dat interessant? Ik zoom nooit naar xxxmm, maar naar de goede uitsnede.

Tsja een mooie uitsnede bereik je ook weleens op 270mm (of is het nou 280 Very Happy ). Maar daar gaat het me niet om. ik hoopte gewoon dat iemand hiervoor een verklaring zou hebben. ik slaap er niet slecht van en ben nog steeds heel erg blij met de lens.

De lens is nog relatief nieuw, dus misschien dat overige Zoomers die dezelfde lens hebben aangeschaft, of nog gaan afschaffen, dezelfde ervaring hebben. Anders maar eens bij Tamron vragen.
Naar boven
BerichtGeplaatst: do jul 07, 2011 00:49    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt Frits, je slaat de nagel op de kop. Er zijn er hier volgens mij heel wat die zich behoorlijk ergeren aan dergelijke zeik-reacties (die telkens weer uit dezelfde hoek blijken te komen!!).

Zelf vind ik het trouwens ook een heel interessante vraag die de TS'er hier stelt.

Het is algemeen geweten dat lensfabrikanten wel eens durven af te ronden naar het getal dat hen het best uitkomt Wink .
Dikwijls plaatsen ze een te hoog aantal millimeter op hun lens voor de maximale brandpuntsafstand en omgekeerd een te laag cijfer voor de breedhoekstand van hun lenzen.
Een afronding als deze daar heb ik echter nog nooit van gehoord.

Volgens mij zit het antwoord er hem misschien wel in dat een camera (of lens?) de brandpuntsafstand enkel in bepaalde stappen weergeeft. De 270mm stap zit er waarschijnlijk niet bij als mogelijkheid. Misschien dat iemand met een 300 mm lens (of meer) eens kan nakijken welke die stappen juist zijn. Wat misschien ook geen uitsluitsel zal geven want het reultaat zou immers ook kunnen verschillen van merk tot merk.
Naar boven
BerichtGeplaatst: wo sep 07, 2011 18:44    Onderwerp: Reageer met quote

En weer een hoop gepraat zonder iets bij te dragen aan een oplossing. En dan roepen mensen "zeg dan niets" hhahahaha... ach ja.... spiegeltje, spiegeltje aan de wand...

@Jahike,

Heb je de lens nieuw aangeschaft?
Zo ja zal er hoogstwaarschijnlijk een notitie of briefje ergens bij hebben gezeten in de doos dat deze lens op een Sony body idd in de EXIF 280mm zal aangeven als je op 270mm schiet. Dit is een bij Tamron bekend fenomeen. De oorzaak schijnt te liggen in het ontwerp van de Sony body waardoor deze bij deze lens de waarde anders aangeeft.

www.remcovandesanden.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Tamron Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: