Meld je gratis aan

Olympus Pen E-PL1 of E-PL2?
Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Olympus
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za jun 11, 2011 13:43    Onderwerp: Olympus Pen E-PL1 of E-PL2? Reageer met quote

Ik overweeg al langere tijd - het ene moment serieuzer dan het andere - om een Olympus Pen aan te schaffen. Gewoon voor erbij. Het gaat nu nog om de kit met 14-42mm objectief, maar op termijn wil ik er een pancake bij. Als ik m'n eisen bekijk, zullen er vast meer camera's in aanmerking komen, maar ik val ook gewoon op het retro design, de speledingetjes qua instellingen etc. De andere opties heb ik dus afgestreept.

Blijft over een tweetal aanbiedingen:
* Olympus E-PL1 met 14-42mm objectief voor 299,= euro;
* Olympus E-PL2 met 14-42mm II objectief voor 449,= euro.

Het prijsverschil wordt voor mij kleiner dan 150,= euro, omdat ik btw terug kan krijgen. Maar het gaat me niet zozeer om het geld. Dat is er wel.

Ik heb op Internet diverse reviews gelezen over alle typen PEN's. Omdat ik wellicht een optische zoeker wil - twijfel twijfel - wil ik sowieso dat er al een flits in zit. Vandaar dat de E-P1 en E-P2 afvallen.

Concrete verschillen tussen de camera's, voor zover ik kon nagaan:
* E-PL1 heeft een kleiner scherm, vierwegdrukknopjes à la instapmodellen EOS en type I objectief;
* E-PL2 heeft een groter scherm, instelwieltje met drukfunctie en type II objectief.

Vragen:
* Heb ik iets belangrijks over het hoofd gezien qua verschillen?
* Is het type II objectief echt zoveel beter, dat die het prijsverschil waard is?
* Is de optische zoeker nou wel of niet een aanrader;
* Wie heeft er eventueel ervaring met beide modellen en kan op basis daarvan z'n voorkeur geven? (kans is klein, weet ik)
* Wie heeft wellicht een portfolio op Internet, waar ik wat foto's gemaakt met de Olympus PEN kan bekijken?

N.B. Ik werk normaalgesproken met een EOS 5D mkII met L-objectieven of primes. M'n parytpics maak ik overwegend met een 30D met 550EX en 18-55 kitlens. Ik ben me in het geval van keuze voor de E-PL1 bewust van het ontbreken van het instelwiel, maar de manier van fotograferen is ook anders. Ik zal waarschijnlijk veel vaker van de diafragmavoorkeuze gebruik maken, i.p.v. M-stand. De E-PLx wil ik er juist bij, omdat ik eigenlijk gewoon altijd een camera bij me wil hebben, zonder direct te hoeven slepen met zware gear.

Alvast bedankt voor alle reacties.
BerichtGeplaatst: za jun 11, 2011 23:00    Onderwerp: Reageer met quote

E-PL2 heeft ook ISO tot 6400 (E-PL1 tot 3200) en de E-PL2 heeft een snellere sluiter: 1/4000 tegen 1/2000

Groeten,

Tom

E-PL2 is een betere camera. Het accessoireschoentje kan ook meer accessoires aan.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
BerichtGeplaatst: zo jun 12, 2011 11:08    Onderwerp: Reageer met quote

Thnx. Over "beter" heb ik onlangs al een discussie gehad Wink, maar ik begrijp dat het prijsverschil niet alleen maar voortkomt uit "nieuwer is duurder". Als het een PEN wordt, dan wordt het dus de E-PL2.
BerichtGeplaatst: zo jun 12, 2011 13:16    Onderwerp: Reageer met quote

Dat nieuw duurder is blijkt niet uit de gegevens van Olympus en van Foto Konijnenberg

E-P 2 Body = € 700
http://shop.olympus.nl/e_commerce/-p-689-c-70.htm?languesite=NL
E-PL 2 body + 14- 42= € 600
http://shop.olympus.nl/e_commerce/-p-894-c-70.htm?languesite=NL
zelf heb ik ook de aanschaf overwogen maar omdat de contrast scherpstelling minder snel is dan de AF heb ik daar van af gezien, overigens is ook het glaswerk aardig in prijs gestegen.
suc6 met je overwegingen
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: zo jun 12, 2011 20:42    Onderwerp: Reageer met quote

ik vind zelf de E-P2 mooier om te zien.. maar dat voegt natuurlijk weinig toe aan de foto.
Naar boven
BerichtGeplaatst: zo jun 12, 2011 23:01    Onderwerp: Reageer met quote

Ytos schreef:
maar ik begrijp dat het prijsverschil niet alleen maar voortkomt uit "nieuwer is duurder".

Of hoe ouder hoe goedkoper. Het is maar hoe je het bekijkt Laughing
De PL1 is de laatste weken hard gedaald naar het bedrag van 299 euro. Waarschijnlijk omdat dit de laatste partijen zijn die voor een leuke prijs opgekocht zijn.
BerichtGeplaatst: ma jun 13, 2011 10:12    Onderwerp: Reageer met quote

Zoiets zal het wel zijn. Aanbieding van E-PL2 geldt tot vandaag. Daarna wordt 'ie weer een stuk duurder. Aanbieding E-PL1 geldt inderdaad tot op=op.
BerichtGeplaatst: wo jun 15, 2011 06:44    Onderwerp: Reageer met quote

Ga dan voor de E-PL2.

Overigens vind ik persoonlijk de E-PL serie erg plastic overkomen.
Dan zijn de E-P 1 en 2 toch wel wat fijner..
Naar boven
BerichtGeplaatst: wo jun 15, 2011 13:34    Onderwerp: Reageer met quote

het lijkt mij heel vervelend om steeds op het display te moeten kijken om een foto te maken .
Naar boven
BerichtGeplaatst: wo jun 15, 2011 21:06    Onderwerp: Reageer met quote

pimaug schreef:
...Overigens vind ik persoonlijk de E-PL serie erg plastic overkomen...

Heb jaren met een plastic 300D gefotografeerd. Is uiteindelijk overleden, omdat 'ie niet kon zwemmen. Kan m'n robuuste 5DmkII ook niet tegen. Anders gezegd: plastic of metaal is mij wat dat betreft om het even.

@h-k: Dat fotograferen vanaf een schermpje hield mij ook tegen. Er is natuurlijk wel een zoeker, maar dan wordt het toch weer duurder en groter allemaal.

Kortom: heb besloten het niet te doen. Heb voor nood m'n iPhone - is niet echt natuurlijk - en voor de aankomende vakantie ga ik het "anders doen" met alleen m'n 5DmkII met 50mm F1.4 erop. Is iets groter dan een Pen, maar vraagt wel om m'n creativiteit.

@all: bedankt voor de adviezen e.d.
BerichtGeplaatst: do jun 16, 2011 01:15    Onderwerp: Reageer met quote

vast brandpuntje is heerlijk, al zou ik voor de 5d misschien een lagere gepakt hebben als de 24 of de 35mm.

komt ook meer omdat ik zelf nu puur 35mm gebruik.
Naar boven
BerichtGeplaatst: do jun 16, 2011 10:26    Onderwerp: Reageer met quote

Mijn ervaring is ook dat 35mm nèt iets veelzijdiger is dan 50mm, zonder noemenswaardige nadelen. Relatief nadeel vind ik dan weer wel de grootte van zo'n 5D, beetje overkill, lijkt mij, met alleen maar een prime 50mm, zeker op vakantie. Is persoonlijk natuurlijk, maar met een compactje duik je onopvallend onder in de stroom van toeristen, kun je je gang gaan. Vroeger heb ik zelf veel vakanties doorgebracht met m'n Minox 35GT, prachtig lensje, en zo'n klein toestelletje neemt niemand serieus, heeft zo z'n voordelen. Waarom niet een Canon G12 trouwens, of heb je die vraag al -tig maal gehad?
BerichtGeplaatst: do jun 16, 2011 16:37    Onderwerp: Reageer met quote

stateowned schreef:
vast brandpuntje is heerlijk, al zou ik voor de 5d misschien een lagere gepakt hebben als de 24 of de 35mm.

komt ook meer omdat ik zelf nu puur 35mm gebruik.

Zo'n 24 of 35mm overweeg ik inderdaad ook nog. Ook omdat die pancake, die ik zou willen hebben, omgerekend een beeldhoek heeft van 34mm. Maar aan de andere kant ben ik er nog niet helemaal uit waarom nou juist 35mm zo'n fijne brandpuntafstand is. Moet wel zeggen dat ik daar over nagedacht heb. Die concrete vraag ga ik wellicht nog eens stellen aan "de kenners".

swinden schreef:
Waarom niet een Canon G12 trouwens, of heb je die vraag al -tig maal gehad?

Heb 'm nog niet veel gehad, maar hier toch uw antwoord. Lijkt me duidelijk Wink
Ytos schreef:
Het gaat nu nog om de kit met 14-42mm objectief, maar op termijn wil ik er een pancake bij. Als ik m'n eisen bekijk, zullen er vast meer camera's in aanmerking komen, maar ik val ook gewoon op het retro design, de speledingetjes qua instellingen etc. De andere opties heb ik dus afgestreept.

BerichtGeplaatst: za jun 18, 2011 08:37    Onderwerp: Reageer met quote

Je zou ook nog even kunnen wachten. Er gaan geruchten dat er een nieuwe Pen aankomt, de P3 waarschijnlijk.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN messenger
BerichtGeplaatst: za jun 18, 2011 16:51    Onderwerp: Reageer met quote

Ben niet zo van het wachten. Dan sterf je met de folder in je hand Wink
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Olympus Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

Ga naar: