Meld je gratis aan

Pentax Q
Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Pentax
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do jun 23, 2011 11:05    Onderwerp: Pentax Q Reageer met quote

Pentax heeft de kleinste systeemcamera gepresenteerd:

De Pentax Q. De 110 leeft weer... Wink
BerichtGeplaatst: do jun 23, 2011 11:19    Onderwerp: Reageer met quote

De letter Q is overigens niet zomaar gekozen...

Quote:
As an aside, there's an interesting back story behind the names of Pentax's lens mounts. With the introduction of the K2, KX and KM film cameras in 1975, the company -- then known as Asahi Pentax -- decided to replace its venerable M42 screwmount with a newer, easier-to-use bayonet type. Dubbed the K-mount, the new mount's initial stood for "King" -- an indication of Asahi's belief in their product which also happened to dovetail nicely with their marketing efforts. (At the time, the Asahi Pentax logo included a crown, while their cameras appeared in advertisements alongside a deck of playing cards, with a king card shown prominently.) Every king needs his queen, and with the debut of the Pentax Q camera, the new Q-mount assumes that role.

Op de Amerikaanse Pentaxsite wordt de Q ook vergezeld door... Een pak kaarten... Wink
BerichtGeplaatst: do jun 23, 2011 11:47    Onderwerp: Reageer met quote

Tsja, ziet er leuk uit, maar ik ben benieuwd wie dit ding gaat kopen. Met zo'n mini-sensor zal de beeldkwaliteit het niveau van een compactcamera niet ontstijgen, en het prijskaartje ($800 inclusief de prime) doet dat wel riant.

En voor een systeemcamera mag ie dan erg klein zijn, met die prime erop is ie altijd nog ongeveer net zo groot als bijvoorbeeld een Panasonic TZ-20. Die heeft weliswaar wat minder controls, maar wel een even priegelig sensortje gecombineerd met een 24-384 mm (35mm-equivalent) zoomlens. En dat voor een veel lagere prijs. En een Canon S95 biedt op een nog kleiner formaat een grotere sensor, 3.8x zoomlens en vergelijkbare controls.

Nee, ik zie dit echt geen succes worden...
BerichtGeplaatst: do jun 23, 2011 12:21    Onderwerp: Reageer met quote

Heel vroeger hadden ze ook zoiets voor die kleine negatief films in een cassette(weet niet meer hoe dat heet) en dat was ook geen succes, maar meer een hebbe ding en ik denk dat dit ook zoiets is.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: do jun 23, 2011 12:26    Onderwerp: Reageer met quote

De Pentax 110? Dat was (zeker in Azie) best wel een succes. Deze Q is ook duidelijk op de aziatische markt gericht qua formaat. Over de kwaliteit maak ik me niet heel erg zorgen. Er zit een vrij nieuwe backlit CMOS in en die presteren best wel goed. Ok, het is geen moderne DSLR, maar dat hoeft ook niet lijkt me...
BerichtGeplaatst: do jun 23, 2011 13:47    Onderwerp: Reageer met quote

Ben het met Wizard eens wat betreft de vragen over de beeldkwaliteit.
Vraag me trouwens ook af wie deze dingen zonder moeite kan gebruiken, Pygmeeën met onvolgroeide vingers?
Naar boven
BerichtGeplaatst: do jun 23, 2011 21:43    Onderwerp: Reageer met quote

ik vind het maar een waardeloos ding op het eerste gezicht..

een 1/2,3e inch sensor... dat is nog veel kleiner dan de XZ-1. en ik vraag me af of je de kwaliteit van de primes op zon klein oppervlakte gaat merken..

anders kies ik altijd nog voor een XZ-1 van olympus
Naar boven
BerichtGeplaatst: do jun 23, 2011 21:44    Onderwerp: Reageer met quote

Ik vind deze foto toch veelzeggend. let op de sensor in verhouding tot de mount:

Laatst aangepast door WizardOfOss op do jun 23, 2011 21:57, in totaal 2 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
BerichtGeplaatst: do jun 23, 2011 21:45    Onderwerp: Reageer met quote

ja en olympus komt met een EP-M pen mini.. die even groot word als de XZ-1.
Naar boven
BerichtGeplaatst: do jun 23, 2011 21:58    Onderwerp: Reageer met quote

Ik vraag me eigenlijk ook af of de keuze voor een vrij traditionele vormgeving wel zo slim was. Hij mag dan klein zijn, maar alleen met zo'n pancake is ie ook daadwerkelijk "pocketable". Met een zoomlens erop kan je dat alweer vergeten. Ik vraag me af of het niet mogelijk zou zijn geweest er een plat maar dieper model van te maken, en gewoon afstand te doen van een ronde lensmount. Denk eerder aan iets als een soort Kodak Pocket Instamatic maar dan met een verwisselbaar objectief. En dan geen ronde mount waar je de lens op moet draaien, maar eentje waar je een lensmodule gewoon op schuift. Ook al zou een lens dan wat groter zijn, de camera als geheel wordt nooit dikker dan de diameter van de lens, en zou dus altijd wel in een binnenzak passen.

Misschien moet ik dat idee eens uitwerken en naar Nikon sturen Very Happy
BerichtGeplaatst: vr jun 24, 2011 08:33    Onderwerp: Reageer met quote

Te laat. Razz De geruchten gaan dat Nikon met een eventuele mirrorless dezelfde kant op willen als Pentax:
http://nikonrumors.com/2011/05/05/rumor-nikon-mirrorless-camera-will-come-with-three-lenses-and-2-6x-crop-factor.aspx/

Tot die tijd moeten Nikonians maar wat anders aan hun sleutelbos hangen...

BerichtGeplaatst: vr jun 24, 2011 09:32    Onderwerp: Reageer met quote

Ach, sommige mensen hebben een dusdanig grote sleutelbos dat zo'n D3x vast niet op zou vallen Laughing

Maar ik hoop toch dat die geruchten onzin blijken te zijn, tenzij ze er op de een of andere manier er toch een mooi platte binnenzak-camera van weten te maken. De genoemde sensor geeft me toch ook het idee van te groot voor servet, te klein voor tafellaken.
BerichtGeplaatst: vr jun 24, 2011 10:14    Onderwerp: Reageer met quote

Ik zie het probleem van een kleine sensor in zo'n soort toestel niet. Ja, hoge ISO's gaan niet geweldig zijn. Maar het is dan ook geen toestel voor sport e.d. Voor straatfotografie lijkt zo'n ding me ideaal...
BerichtGeplaatst: vr jun 24, 2011 11:22    Onderwerp: Reageer met quote

Is ook wel waar, maar is de toegevoegde waarde t.o.v. een compactcamera dan echt zo groot dat je er honderden euro's extra aan uit zou geven? Ja, je kan lenzen wisselen, maar met alles anders dan een pancake is het echte compacte er al snel vanaf. Voor straatfotografie ben je dan m.i. met bijvoorbeeld een LX5, XZ1 of S95 zeker zo goed, zo niet beter af.

Het enige wat hem echt interessant zou kunnen maken is een aantal echt bijzondere objectieven, een echt extreme groothoek bijvoorbeeld, absurd lichtsterk, dat soort gedoe. Dingen die buiten de mogelijkheden van de eerder genoemde compactcamera's vallen dus.
BerichtGeplaatst: vr jun 24, 2011 12:10    Onderwerp: Reageer met quote

Ik vind dat de prijzen die nu genoemd worden inderdaad te hoog zijn. Ik had hem goedkoper verwacht als de PEN serie. De centraalsluiter is wel een interessante optie...
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Pentax Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

Ga naar: