Meld je gratis aan

Waarom een 30MB/s geheugenkaartje?

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Video
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr feb 24, 2012 19:50    Onderwerp: Waarom een 30MB/s geheugenkaartje? Reageer met quote

Beste lezers

Ik heb een probleem waar ik niet uit kom. Overal lees je dat je voor het filmen in HD kwaliteit een geheugenkaart nodig hebt met een bitrate van minimaal 30 mb/s.
Nu heb ik even zo'n kaartje geleend en er een testopname mee gemaakt in de hoogste kwaliteit. (1920 x 1080) 50p. Nu zie ik in de exif van het bestand dat de gemiddelde bit rate slechts 2,9 mb/s bedraagt.

Hoe kan dit? Is het gewoon marketing / geldklopperij en kan ik gewoon een goedkoper geheugenkaartje gebruiken of zie ik iets over het hoofd?

Alvast bedankt voor de reacties.

Groetjes,
Sven
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: za feb 25, 2012 10:49    Onderwerp: Reageer met quote

Ik weet er niet veel van af, maar een tijdje geleden kwam ik dit artikel tegen. Ik weet niet zeker of je antwoord erin staat, maar het geeft in ieder geval wat uitleg
http://www.digifotopro.nl/content/welke-sd-kaart-en-waarom

www.stevenbliek.nl
Naar boven
BerichtGeplaatst: za feb 25, 2012 12:33    Onderwerp: Reageer met quote

Dit artikel geeft dus ook duidelijk aan dat ik een klasse 10 kaartje nodig heb. Maar waarom???? Als de werkelijke bitsnelheid 2,9 mb/s is in de hoogste kwaliteit zelfs 50p! dan heb ik toch nooit een kaartje nodig die 30 mb/s kan wegschrijven?

Snap er geen fluit van Wink
Naar boven
BerichtGeplaatst: za feb 25, 2012 13:17    Onderwerp: Reageer met quote

Heb het artikel van de link gelezen en daar wordt gesproken over piek snelheid en constante snelheid. Vermoed dat jij kijkt naar de vermelde pieksnelheid maar dat de constante snelheid, nodig voor video, lager ligt.
Naar boven
BerichtGeplaatst: za feb 25, 2012 14:18    Onderwerp: Reageer met quote

Ik snap hem!
Het probleem zit hem erin dat in de exif megabyte (MB) gebruikt wordt en bij de kaart megabit (Mb)
calculatortje: http://www.matisse.net/bitcalc/?input_amount=30&input_units=megabits&notation=legacy

uitleg: http://www.leerwiki.nl/Het_verschil_tussen_bits_en_bytes

www.stevenbliek.nl
Naar boven
BerichtGeplaatst: di feb 28, 2012 23:33    Onderwerp: Reageer met quote

Klinkt inderdaad duidelijk en bedankt voor de link.

Maar nu het volgende.

Ik heb met exact dezelfde instellingen (hd 50p) een opname gemaakt met een kaartje dat maximaal 15 mb/s kan wegschrijven (klasse 4). Nu komst het grappige, het bestand geeft exact de zelfde gemiddelde bitrate per seconde aan namelijk 2,9 mb/s als met het klasse 10 kaartje daar dit in theorie met het klasse 4 kaartje niet mogelijk zou moeten zijn omdat 2,9 mb/s dus eigenlijk 29 megabit per seconde is en het kaartje slechts 15 megabit per seconde zou kunnen wegschrijven.

Dit gaat een erg lastige vraag worden volgens mij. Iemand nog een idee hoe dit mogelijk is?

In feite kan je dus wel degelijk een goedkoper kaartje gebruiken om HD 50p te kunnen filmen.

Wellicht leuk om eens een artikeltje aan te wijden in de nieuwe Zoom? Wink

Groetjes,
Sven
Naar boven
BerichtGeplaatst: do apr 26, 2012 12:13    Onderwerp: Reageer met quote

Lijkt me marketing.
Ik kan met een class 4 kaartje prima filmen op full hd..
Naar boven
BerichtGeplaatst: ma sep 10, 2012 14:17    Onderwerp: Reageer met quote

Same here, geen probleem met een langzamer kaartje..
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Video Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: