Meld je gratis aan

Sluitertijd Pentax K-r

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Pentax
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do jun 21, 2012 11:41    Onderwerp: Sluitertijd Pentax K-r Reageer met quote

Hallo,

Sinds kort heb ik een Pentax K-r en zit met de sluitertijd in mijn maag. Ik kom niet verder dat 1/180. Ik heb een 18-55 en 70-300 en bij beide wil die in alle programma's niet naar een kortere sluitertijd.

Weet iemand wat ik hier aan kan doen? Alvast bedankt.

Mauser
BerichtGeplaatst: do jun 21, 2012 13:47    Onderwerp: Reageer met quote

als je een flitser gebruikt kan het niet korter.
BerichtGeplaatst: do jun 21, 2012 16:18    Onderwerp: Reageer met quote

Ja dat is het inderdaad Shocked

Wat is daar de logische verklaring voor?
BerichtGeplaatst: do jun 21, 2012 16:43    Onderwerp: Reageer met quote

Dat heet de Flash Sync Speed. Snellere sluitertijden zijn niet mogelijk samen met een flitser omdat er dan geen enkel moment is waarop de sluiter helemaal open staat.

Een sluiter bestaat uit twee gordijnen. Het eerste gordijn begint de belichting door van onder naar boven te verdwijnen, en het tweede gordijn dekt de sensor weer af ook van onder naar boven. Zo is elk deel van de sensor even lang belicht namelijk. Smile
Maar, boven 1/180ste begint het tweede gordijn al met sluiten terwijl het eerste gordijn nog bezig is met omhoog gaan. Er is dus geen enkel moment waarop de sensor volledig onbedekt is. Als je wil flitsen is dat dus een probleem. Een flits is maar heel kort (1/8000st tot wel 1/20000 of zoiets), veel korter als de sluitertijd. Maar die moet dus wel getimed worden op een moment dat de sensor volledig onbedekt is, anders wordt een deel van de foto niet "geraakt" door de flits op dat moment. Daar zit nog een deel van de sluiter voor immers. Dat ziet er dan ook zo uit:

Dus vandaar. Elke camera heeft een flash sync speed. Voor de meeste DSLR's ligt die tussen de 1/180ste en 1/250ste.

Maar, als de flitser de enige vorm van belichting is, maakt de sluitertijd eigenlijk niets uit. De belichting is namelijk veel korter, namelijk de duur van de flits zelf. De sluitertijd heeft dan alleen nog maar invloed op het overige licht wat aanwezig is. Alleen het diafragma kan het licht van de flitser beinvloeden. Op de instelling van de flits na natuurlijk. Smile
BerichtGeplaatst: do jun 21, 2012 17:08    Onderwerp: Reageer met quote

Ah duidelijk. Dank je. Ik vroeg me al hoef dat tweede gordijn flits ding werkte Cool

Staat leuk in de handleiding dat ik dan de auto scherp kan krijgen met die lichtsporen enfin, ander verhaal Mr. Green

Alleen hoe krijg ik dan het volgende? Stel, ik wil een wielrenner fotograferen die 60 km/h rijdt en dus als een malle aan het trappen is. Ik wil wel de beweging vastleggen maar niet ZIJN beweging.

Even los van het feit of de sluitertijd nou wel of niet toereikend is. Hoe kan ik er dan voor zorgen dat ik zijn benen/lijf wel stil heb en door mee te bewegen wel de beweging erin te krijgen. Dan heb ik toch een snelle sluitertijd nodig en (wellicht) een laag f-getal? Maar ja, dan is ie weer onderbelicht als het schemert waarbij de ISO meer slecht zal doen dan goed.

Dan moet ik toch kunnen flitsen?
BerichtGeplaatst: vr jun 22, 2012 09:43    Onderwerp: Reageer met quote

Met de flitser kan je de wielrenner bevriezen, ongeacht de sluitertijd. De belichting van de flitser is namelijk erg snel. De sluitertijd beinvloed alleen de delen die niet door de flitser geraakt worden. Dus de achtergrond als die ver weg is, maar ook de beweging van de wielrenner als de flitser (nog) niet is afgegaan.

Om een gevoel van snelheid aan het geheel te geven, wil je dat die beweging achter de 'bevroren' wielrenner komt. Zeg maar de lichtsporen van de auto, die wil je ook erachter hebben en niet ervoor. Vandaar dat je wil dat de flitser wacht tot het laatste moment, dus vlak voordat het tweede gordijn begint. Normaal gesproken flitst de flitser op het eerste moment dat het kan, dus als het eerste gordijn net helemaal omhoog is. Dus vandaar dat je even moet instellen dat ie op het tweede gordijn moet wachten, dan komen de "strepen" aan de juiste kant.

Maar je gebruikt je sluitertijd dus niet om de beweging te bevriezen. Dat doet de flits voor je. Je gebruikt de sluitertijd om de beweging vast te leggen. En autolampen zijn erg fel, de wielrenner niet. Je zult dus juist geen snelle sluitertijd willen, maar een lange om zo veel mogelijk licht van de beweging te vangen.

Kortom, gebruik de flitser op het tweede gordijn om de wielrenner te bevriezen in de foto. En gebruik een langere sluitertijd om de beweging vast te leggen en om voldoende licht te vangen daarvoor. Smile
BerichtGeplaatst: zo jul 01, 2012 20:45    Onderwerp: Re: Sluitertijd Pentax K-r Reageer met quote

Ik heb sinds kort ook een Pentax K-r en heb idd hetzelfde probleem.! Iemand tips?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: ma jul 02, 2012 14:06    Onderwerp: Re: Sluitertijd Pentax K-r Reageer met quote

Tip: Lees wat hier boven staat ?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Pentax Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: