Meld je gratis aan

50-200 mm 2.8/3.5 combineren met close up filter
Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Olympus
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr jul 13, 2012 12:48    Onderwerp: 50-200 mm 2.8/3.5 combineren met close up filter Reageer met quote

Met deze lens ben ik momenteel aan het oefenen om insecten mooi op de foto te krijgen. Dit lukt inmiddels aardig, maar ik vroeg mij af of er winst valt te behalen door hier een close up filter op te monteren, als bijv. deze;

http://www.digicamshop.nl/product/83450/category-194817-close-up-filters/hoya-close-up-set-1-2-4-hmc-67mm.html

Ik ben benieuwd naar jullie mening of eventueel andere oplossingen!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: vr jul 13, 2012 20:38    Onderwerp: Reageer met quote

met dit objectief kom je op 1,20 mtr. van je onderwerp en het gebruik van een voorzetlens heeft mij op de 40-150mm geen voordeel gebracht en kan mijn niet voorstellen waarom dat op de 50-200mm wel zou zijn.
zelf heb ik meer aan een uitsnede van de foto maken dan het gebruik maken van de 5 dioptriën voorzetlens, maar mischien dat er andere zijn met tegengestelde resultaten.
Naar boven
BerichtGeplaatst: vr jul 13, 2012 22:17    Onderwerp: Reageer met quote

Ik zou het met extender of tussenring proberen.
Naar boven
BerichtGeplaatst: vr jul 13, 2012 22:20    Onderwerp: Reageer met quote

Wat is een extender
Naar boven
BerichtGeplaatst: vr jul 13, 2012 22:37    Onderwerp: Reageer met quote

Dit is er een http://www.olympus.nl/consumer/dslr_ZUIKO_DIGITAL_2_0x_Teleconverter_EC-20_.htm

er is ook nog een 1.4
Naar boven
BerichtGeplaatst: vr jul 13, 2012 22:47    Onderwerp: Reageer met quote

Ah, om eerlijk te zijn dacht ik dat het plaatsje via de link een tussenring was:p. Heb je ook een voorbeeld voor me van een tussenring? De extender is misschien wel een goede oplossing, toch weer een een stuk dichterbij (alleen weer even een forse investering t.ov. de filter).
Naar boven
BerichtGeplaatst: vr jul 13, 2012 23:26    Onderwerp: Reageer met quote

tuurlijk http://www.olympus.nl/consumer/dslr_ZUIKO_DIGITAL_Extension_Tube_EX-25.htm

en bij deze http://www.olympus.nl/consumer/dslr_6756.htm
kun je ook nog je gewenste objectief vinden. Wink
Naar boven
BerichtGeplaatst: za jul 14, 2012 07:38    Onderwerp: Reageer met quote

De EX-25 is echt aan te raden, zeker in combinatie met de 50-200. Je komt ze af en toe wel tweedehands tegen voor onder de 100 euro, dus dat is nog te overzien. Lijkt veel voor een tussenring zonder enige lens erin, maar het gaat vooral om het goed doorgeven van de electronische signalen tussen camera en objectief.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN messenger
BerichtGeplaatst: za jul 14, 2012 10:22    Onderwerp: Reageer met quote

Bedrag onder de 100 euro klinkt prima, op marktplaats kan ik nu helaas niks vinden maar ga het in de gaten houden! Trouwens nog een vraag over de filter. Zoals Mirror500 beschrijft heeft de lens een afstand nodig van 1,2 meter op hetgeen wat wordt vastgelegd. Kan dit worden verkleind met een filter/ tussenring of iets dergelijks.
Naar boven
BerichtGeplaatst: zo jul 15, 2012 22:00    Onderwerp: Reageer met quote

Welke combo je ook kiest, bedenk wel dat je objectief niet optimaal gecorrigeerd is voor het nabij gebied. Macrolenzen zijn dat wel.
BerichtGeplaatst: ma jul 16, 2012 09:44    Onderwerp: Reageer met quote

Een extender verlengt het brandpunt van het objectief. De samenstelling vormt eigenlijk een nieuw objectief dat meer tele heeft dan het oorspronkelijke objectief. Hoe dichter je echter bij het onderwerp komt hoe moeilijker het wordt het licht op de juiste plek op de sensor te krijgen. Daar kan je tussenringen voor gebruiken. Hier zit geen glas in. Het enige dat ze doen is het objectief verder van de sensor zetten. Daardoor komt het licht van een onderwerp vlak bij het objectief toch op de juiste plek op de sensor. Echter, je kunt dan niet meer ver weg scherpstellen en je moet scherpstellen door de camera naar voor en achter te bewegen. Hoe dichtbij je kunt komen wordt bepaald door de lengte van de tussenring.
Naar boven
BerichtGeplaatst: ma jul 16, 2012 11:27    Onderwerp: Re: 50-200 mm 2.8/3.5 combineren met close up filter Reageer met quote

jw19 schreef:
Ik ben benieuwd naar jullie mening of eventueel andere oplossingen!

Via de zoekfunctie op deze site ben ik zelf bij deze oplossing uitgekomen.
http://www.fotokonijnenberg.nl/product/8323/raynox-dcr-250-super-macro-lens.html
Kan op de voorkant van de lens geklikt worden en Merk camera en objectief doen er niet toe.
Ben er tot nu toe best content mee.

Naar boven
BerichtGeplaatst: ma jul 16, 2012 11:48    Onderwerp: Reageer met quote

Ja is een oplossing bij bloemen in vaas/pot en in en om huis maar insecten buiten?
Maar niks voor mij neem wel mijn macro waarmee ik een beter resultaat heb. Wink
Naar boven
BerichtGeplaatst: ma jul 16, 2012 12:24    Onderwerp: Reageer met quote

Mirror500 schreef:
Ja is een oplossing bij bloemen in vaas/pot en in en om huis maar insecten buiten?

Met uw welnemen.
Omdat ik pas de laatste tijd de eerste schreden zet op macro-fotografie is mijn eigen werk natuurlijk absoluut niet maatgevend en kan men bij het Googlen met ''Raynox 250 sample pics'' diverse andere resultaten bekijken.

Vriendelijke groeten, Johannes.

Naar boven
BerichtGeplaatst: ma jul 16, 2012 14:56    Onderwerp: Reageer met quote

Je hoeft je niet aangevallen te voelen het was slechts een opmerking dat voorzet achromaten niet mijn ding zijn en ik in voorkomend geval een macro objectief frefereer.
overigens had ook ik voordat ik mijn macro objectief kocht zo'n frommel voor de lens geval, ligt nu in 'n doosje op zolder.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Olympus Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

Ga naar: