Meld je gratis aan

Nikon D600 of D800 - Help mij kiezen!
Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Nikon
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  

Moet ik voor de D600 of de D800 gaan?
D600
50%
 50%  [ 1 ]
D800
50%
 50%  [ 1 ]
Totaal aantal stemmen : 2

Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo nov 14, 2012 09:45    Onderwerp: Nikon D600 of D800 - Help mij kiezen! Reageer met quote

Ik ben sinds vele jaren Nikon gebruiker en nu wil ik de overstap maken van DX naar FX. De laatste tijd heb ik heel veel reviews gelezen (en gezien op Youtube) over zowel de D600 als de D800. Echter, beide camera's hebben voor- en nadelen en ik kom er niet uit. Daarom hoop ik dat ik via dit forum hulp kan krijgen een besluit te nemen.

Ik zie mijzelf als een gevorderde fotografie enthousiast. Mijn focus (tot nu toe) ligt op landschap fotografie maar ik doe steeds meer stad- en portret fotografie. Ik heb ook een eigen bedrijf (website ontwikkeling) waar ik veel meer fotografie diensten wil gaan aanbieden aan mijn klanten. Bijvoorbeeld gebouwen, personeel en projecten fotograferen (en wellicht filmen).

Zonder alle specificaties op te noemen zie ik de volgende voor- en nadelen van beide camera's:

D600:
+ Goedkoper dan de D800
+ Mogelijkheid om WiFi adapter aan te sluiten (WU-1b)
+ Goedkopere accessoires (zoals afstandbediening)
+ Gewicht
+ Hoewel minder dan de D800, nog steeds een zeer goede resolutie (24,3 megapixels)
+ Kleinere bestanden dan de D800
+ Continu opname van 5,5 bps (sneller dan de D800)
+ Snel switchen naar U1 en U2 user-instellingen (bij de D800 moet het via een menu maar men heeft wel 4 user-instellingen)

- AF is van de D7000 (DX) en daardoor gecentreerd. 39 punten en 9 kruissensoren.
- Geen AF-ON toets
- Kan geen diafragma aanpassen tijdens filmen
- Lichtmeting 2.016 punten (vs 91.000 van de D800)
- 3-stap bracketing (vs tot 9 bij de D800)
- Minder lichtgevoelig (-1LW vs -2LW bij de D800)

D800:
+ Fantastische resolutie (36,3 megapixels)
+ Bouw (sterk, stabiel etc)
+ Beter AF. Dekt meer af (gemaakt voor FX) en 51 punten en 15 kruissensoren.
+ Lichtmeting 91.000 punten (vs 2.016 bij de D600)
+ 9-stap bracketing (vs 3 bij de D600)
+ Meer instelmogelijkheden
+ Lichtgevoelig (-2LW)
+ USB3

- Zwaarder dan de D600
- Duurder dan de D600
- Vereist de allerbeste lensen vanwege de resolutie (volgens mij is de D600 daar minder gevoelig voor) = duurdere lenzen
- Zeer grote bestanden
- Continu opname langzamer dan de D600

Wat ik mij met name af vraag is het volgende:
1. Hoe veel "slechter" is de AF van de D600 in de praktijk, vooral door dat deze zo gecentreerd is (overgenomen van de D7000 = DX formaat)? Is dit een beperkende/irritante factoor tijdens het fotograferen?

2. Wat betekend het verschil qua lichtmeting in de praktijk? De D800 heeft 91.000 punten en de D600 alleen maar 2.016.

3. Is de grootte van de bestanden van de D800 iets waar ik mij aan ga irriteren? Ik heb op zich een hele snelle iMac en Macbook Air en meerder harde schijven van 1TB en 2TB. Ik zit meer te denken aan bewerkingstijden.

4. Zou ik ook met wat "minder goede" lenzen kunnen werken met de D800 (m.a.w. niet per se Nikon maar ook Tamron en Sigma lenzen)?

Prijs van de body is niet het belangrijkste om een keuze te maken!

Een hele brok tekst, maar ik wil een zo goed mogelijk beeld geven hoe ik er tegenaan kijk. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen! Smile
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: wo nov 14, 2012 20:17    Onderwerp: Reageer met quote

Een eenduidig antwoord zal ik je niet kunnen geven, maar, wat denk je te gaan winnen uit de overstap naar een FF sensor tov je huidige DX sensor?

Als je landschappen fotografeert doen imo zaken als snelheid en betrouwbaarheid van het AF systeem mindert er zaken. En de resolutie... tsja.. Denk je dat je prints gaat maken waarvoor je 24mp of zelfs 36mp nodig hebt? Dan praat je al snel over flatgebouwgrote afdrukken bijna.

Met beide camera's kan je architectuur fotograferen, personeel etc. Allemaal prima. Ik denk dat je beter kan denken welke lenzen je er voor moet aanschaffen. De D800 staat er om bekend er kritisch te zijn met minder dan het beste glas. De D600 heeft ook flink wat pixels te verstouwen en ook daar zou ik kiezen voor het beste glas, zeker als je commercieel werk wil maken.

Tevens zeg je een eigen bedrijf te hebben, dan is een camera neem ik aan voor jou ook gewoon aftrekbaar etc. evenals lenzen.
Dan hebben we idd nog zaken als bestandsgrote. Zowel de D600 als zeker de D800 brengen behoorlijke forse bestanden op de vloer. Daar zal je zeker het eea van merken als je dit gaat verwerken. Tevens zal je opslag veel sneller vol lopen dan voorheen.

Het is geen makkelijke keuze als hobbyist, maar aks e het zakelijk doet misschien wel daar je met investeringsaftrek ed kan zotten. Verkijk je hoe dan ook niet op even een body aan te schaffen, want ook de lenzen verdienen veel aandacht en ik zou bedrijfsmatig zeker niet voor minder gaan dan merkeigen kwaliteitsglas. Omdat je ook onder alle omstandigheden moet kunnen werken lijkt me.

Dus, geen passend antwoord, en nog meer twijfels Wink Sorry Smile

www.remcovandesanden.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
BerichtGeplaatst: vr nov 30, 2012 22:21    Onderwerp: Reageer met quote

TS,
Los van het financiele verhaal: analyseer je fotobestanden en stel je de vraag of je met een D600 of een D800 een betere foto had gemaakt.

Ik ben beneiuwd naar de uitkomst van je analyse!
BerichtGeplaatst: za dec 01, 2012 01:57    Onderwerp: Reageer met quote

Eigenlijk zijn dit onvergelijkbare bodies. De D600 is -om het even bot te stellen- een instapmodel fullframe, en de D800 is eigenlijk meer een studiocamera.

Maar als je overweegt om goedkopere lenzen te gaan gebruiken snap ik al helemaal niet waarom je fullframe overweegt. Boven de -pakweg- 6 Megapixel (D70 resolutie) is je lens voor scherpe foto's een stuk belangrijker dan de resolutie van je sensor. Als je budget beperkt is zou ik liever bezuinigen op de body dan op de lenzen...
Naar boven
BerichtGeplaatst: zo dec 16, 2012 18:13    Onderwerp: Reageer met quote

Jammer dat we van TS niks meer horen!
BerichtGeplaatst: zo dec 16, 2012 18:14    Onderwerp: Reageer met quote

Laten we hopen dat de volgende persoon die nieuw is op het forum *eerst* gaat zoeken en dan deze antwoorden tegenkomt. Dan zijn ze in ieder geval niet voor niks
Naar boven
BerichtGeplaatst: vr jan 25, 2013 21:28    Onderwerp: Reageer met quote

LS,

de antwoorden zijn gelukkig niet voor niets.

Ik zit met hetzelfde dilemma, maar wel met een verschil: zowel body als lens zijn voor mij zaken waarop ik niet snel zal bezuinigen.

Dus op dat punt kan ik al een aantal reacties doorstrepen aangezien die een advies geven vanuit het perspectief dat er wel gekozen wordt voor goedkopere lenzen.

De vraag of ik betere foto's zou maken? Denk het wel, mijn huidige camera is aan vervanging toe aangezien hij mijn geheugenkaarten kapot maakt. Op willekeurige momenten zijn plotseling al mijn foto's niet meer te lezen voor camera of pc en ook restore-programma's kunnen er niets mee. Nieuwe geheugenkaartjes boden geen oplossing, het probleem bleef.

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN messenger
BerichtGeplaatst: vr jan 25, 2013 22:02    Onderwerp: Reageer met quote

het blad Focus van december 2012 maakt een vergelijking tussen de 600 en 800; misschien heb je daar wat aan?
Naar boven
BerichtGeplaatst: vr jan 25, 2013 22:36    Onderwerp: Reageer met quote

Goed stuk van focus, brengt me nu wel aan het twijfelen om toch voor de d600 te kiezen.

Ik koop zo'n camera om foto's te maken, filmen en wifi zijn bijzaak.

Ik zit alleen nog met het aantal scherpstelpunten wat een stuk minder is tov de d800, en het aantal pixels

daar staat dan weer tegenover dat het aantal pixels eigenlijk niet zo heel belangrijk is volgens mij, want mijn foto's worden toch nooit groter afgebeeld dan 1 bij 1 meter op de muur thuis. En minder pixels komt ook weer ten goede aan de bestandsgrootte.....

Stel nu ik kies voor de d600, welke kitlens en groothoeklens bevelen jullie mij aan?

ik heb zelf al wel zitten zoeken bij photozone.de en kom dan uit bij:
Nikkor AF-S 14-24mm f/2.8G ED (FX) (1519 euro)
Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED (FX) (1429 euro)

Dan kom ik alleen voor de lenzen op: een kleine 3000 euro daar komt dan de camera nog even bij. Ik moet een nieuwe kitlens hebben omdat ik mijn oude heb laten vallen en deze teveel speling heeft waardoor er vuil in de lens komt.

Ik kan mij voorstellen dat op photozone.de niet alle lenzen staan, daarom een beroep op jullie of jullie mij misschien ook hierin kunnen adviseren. Voordat ik overga tot kopen en er achter kom dat er een betere is. (duur wil niet altijd zeggen dat het ook beter is, toch?)
Naar boven
BerichtGeplaatst: vr jan 25, 2013 23:57    Onderwerp: Reageer met quote

Goed,

na veel zoeken op het volgende uitgekomen denk ik....

Nikon D600 (meerprijs D800 is te hoog terwijl ik hem hoofdzakelijk voor fotografie gebruik)

Tokina AF 11-16mm f/2.8 AT-X Pro DX Nikon
Tokina AT-X 16-28mm f/2.8 Pro FX Nikon

Maar nu de overbrugging naar de 70mm
Nikkor AF 24-85mm f/2.8-4.0 IF D
lijkt mij een goede lens, maar is prijzig tov
Sigma AF 24-70mm f/2.8 IF EX DG HSM Nikon

wie kan mij daarin helpen?
Naar boven
BerichtGeplaatst: za jan 26, 2013 18:01    Onderwerp: Reageer met quote

Heb je de 11-16 al, of wil je die nog aanschaffen? Dit is een DX-lens. Deze is wel bruikbaar op de D600, maar in de DX-mode. Dus daarmee win je volgens mij geen millimeters in het groothoekbereik tov de 16-28 op een FX-body.

Tav de allround zoomlens, is de vraag hoe belangrijk die lichtsterkte van 2.8 over het hele bereik voor jou is. Zelf heb ik geen ervaring met deze lenzen, dus hoop dat nog anderen op die vraag reageren. Maar als ik zo de review van Photozone lees, is diafragmeren bij de sigma belangrijk, vol open presteert die niet zo fantastisch. Wat betreft optische prestaties lijkt het dan verstandiger om voor de Nikkor te kiezen.
Waarom neem je anders nu niet een combi-deal van een D600 met 24-85 f3.5-4.5? Zit nog VR op ook. Goedkoopste oplossing. Koop je verder niet die 11-16, leg je al dat geld opzij en lekker sparen voor de Nikkor 24-70. Wink Dat is absoluut een goede investering, waardevaster dan alle andere spullen die je nu gaat aanschaffen.
BerichtGeplaatst: ma mrt 11, 2013 16:07    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi Ik heb ze allebij geprobeerd De D800 EN DE D600 Beide prima camera 's De D600 vond ik aan de kleine kant en ligt naar mijn ervaring niet zo lekker in de hand althans bij mij . De 800 is robuster en heeft ook meer picksels . Kun je nog meer kroppen . Beiden kunnen makelijk platen maken met iso 6400 zonder hindelijke ruis ( WEL BIJ GOEDE BELICHTING ) rest het verschil in prijs De D 800 is weer een stuk duurder dus ja . . Voor opnmames met deze camera zie een aantal hier op Zoom geplaast met hoge iso Dirk de hondenliefhebber
Naar boven
BerichtGeplaatst: zo apr 07, 2013 10:34    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb voor dezelfde keus gestaan, en heb uiteindelijk voor de D600 en de 24-120 F4 Nano gekozen , en ben er heel gek mee fantastische combinatie

Gr Peter
Naar boven
BerichtGeplaatst: wo dec 04, 2013 16:37    Onderwerp: Re: Nikon D600 of D800 - Help mij kiezen! Reageer met quote

pixvisual schreef:
Wat ik mij met name af vraag is het volgende:
1. Hoe veel "slechter" is de AF van de D600 in de praktijk, vooral door dat deze zo gecentreerd is (overgenomen van de D7000 = DX formaat)? Is dit een beperkende/irritante factoor tijdens het fotograferen?

2. Wat betekend het verschil qua lichtmeting in de praktijk? De D800 heeft 91.000 punten en de D600 alleen maar 2.016.

3. Is de grootte van de bestanden van de D800 iets waar ik mij aan ga irriteren? Ik heb op zich een hele snelle iMac en Macbook Air en meerder harde schijven van 1TB en 2TB. Ik zit meer te denken aan bewerkingstijden.

4. Zou ik ook met wat "minder goede" lenzen kunnen werken met de D800 (m.a.w. niet per se Nikon maar ook Tamron en Sigma lenzen)?

Prijs van de body is niet het belangrijkste om een keuze te maken!

Een hele brok tekst, maar ik wil een zo goed mogelijk beeld geven hoe ik er tegenaan kijk. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen! Smile

Ik kan je niet op alle vragen antwoord geven, ik werk nu bijna 1 jaar met de D600 zonder ook maar 1 probleem te hebben gehad, ik heb hem aangeschaft omdat ik van merk geswitcht naar Nikon was het opeens een behoolijk grote investering camera met nieuwe objectieven, vandaar dat het geen D800 geworden is.
Desondank ben ik zeer tevreden over de camera, en van die problemen met stof die ik soms lees heb ik absoluut geen last en wissel toch echt vaak zowel binnen als buiten van objectief.
Recent heb ik bij Cameratools gevraagd mijn sensor te reinigen, die kwamen met een speciale sensor loupe aan, en er was geen stofje of zo te bekennen.

Ik begrijp dat geld geen probleem is dan zou ik denk ik toch voor de D800 gaan , mede omdat je zegt een snelle IMac te hebben, want dat hoor ik wel van vrienden met een D800 dat bestanden verwerken wel problematisch is.
Ik werk alleen met Full frame Nikon objectieven dus over Sigma en Tamron etc. kan ik je geen advies geven.

Gr Peter
Naar boven
BerichtGeplaatst: wo dec 04, 2013 19:23    Onderwerp: Reageer met quote

Ik vermoed dat TS sinds zijn bericht daterend uit november 2012 inmiddels wel een keuze heeft kunnen maken.

www.remcovandesanden.nl
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Nikon Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

Ga naar: