Meld je gratis aan

hulp bij kiezen lens a77
Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Sony
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di nov 27, 2012 17:58    Onderwerp: hulp bij kiezen lens a77 Reageer met quote

goedenavond allemaal,

ik ga deze week de sony a77 kopen(heb een a200). Nu wilde ik de lens 16-50mm daar bij doen maar twijfel heel erg.
Omdat ik de standaard kitlens al heb 18 -70 mm.
En ook omdat ik naar portret lenzen aan het kijken ben die ik daarbij nog wil nemen.

Ik wil graag baby's en tot kind kunnen fotograferen maar ook volwassen personen dichtbij en veraf (geheel).. En met kleine scherptediepte..
zie voorbeelden: http://lauravinkfotografie.nl/ of http://www.youtube.com/watch?v=f_vsd5Lvzao

Ik lees dat de 16 - 50 mm ook portretten kan maken maar geeft deze geen vertekening?
Ik zit momenteel op de kunstacademie en ben al een tijd aan het fotograferen en heb flink gespaard om deze inkopen te doen. nou wil ik natuurlijk niet alles weggeven maar een goede kwalitatieve lens om mee te beginnen.
Verder zou ik graag willen experimenteren met filmen dus zou de 16 - 50 ook een goede lens zijn omdat deze een stille moter heeft..

ik kwam deze lenzen al tegen:

50 mm 1,4 of 1,8 (geen idee welke ik zou moeten nemen)
85 mm 1,4 of 2,8 (1,4 is wel heel erg prijzig....)
of misschien een telezoomlens?

Zelf heb ik de lenzen:
sigma: 105mm 1:2.8 macro
sony kitlens: 18 - 70mm 3.5-5,6
sigma: 12 - 24mm 1:4,5 - 5,6

misschien spreek ik wel war taal uit?
maar wat zouden jullie adviseren?

alvast heel erg bedankt!
[/b]
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: di nov 27, 2012 18:45    Onderwerp: Reageer met quote

Kijk eens naar de Sigma 85 1.4, geweldige lens tegen een redelijke prijs.

De 16-50 is van een heel ander kaliber als de 18-70.
Naar boven
BerichtGeplaatst: di nov 27, 2012 20:51    Onderwerp: Reageer met quote

Super mooie lens wel is waar maar dan word het of de 16 - 50 of de 85 mm 1,4 sigma...

wat denk jij?
Naar boven
BerichtGeplaatst: di nov 27, 2012 23:01    Onderwerp: Reageer met quote

Eva90 schreef:
Ik lees dat de 16 - 50 mm ook portretten kan maken maar geeft deze geen vertekening?

Beste Eva.

Mijn vrouw schiet ook portretten en gebruikt hierbij een uitgebreid assortiment aan objectieven. ze gebruikt echter nooit groothoek aangezien brandpuntafstanden onder de 35 mm inderdaad vertekening geven.
Dat wil zeggen, van dichtbij, als u behalve de gefotografeerde persoon ook nog een stuk omgeving wilt meenemen kan dat met groothoek makkelijk af.
Maar dit komt met portretten maar zelden voor en ik betwijfel of u dit met uw onderwerpen voor ogen heeft.

Vriendelijke groeten, Johannes van Eeuwijk.
Naar boven
BerichtGeplaatst: wo nov 28, 2012 09:02    Onderwerp: Reageer met quote

Als ik naar de link kijk waarnaar je refereert dan zeg ik dat de 16-50 niet zo'n gek idee is. Als je groepen mensen wilt fotograferen en uitlichten van de achtergrond dan is de 16-50 een zeer goede lens, niet te vergelijken met de 18-70. Ook in combinatie met de A77 is het een super lens, hier onder een
fototje van mijn dochter.

Je ziet, prima portret lens. Wil je echter niet OP je ontwerp hoeven zitten, of geen groepen fotograferen dan is een 85mm ook zeer mooi. Waar je ook mooie portretten mee maakt is de 60mm Macro van Tamron, en de 90mm Macro van Tamron. Deze lensen zijn optisch goed, met het voordeel nagenoeg 0 vervorming hebben, plus je hebt meteen een macro lens Smile

[Mod]
Foto omgezet in link, want te groot voor het forum. Max. lengte langste zijde is 800px.
[/Mod]
Naar boven
BerichtGeplaatst: wo nov 28, 2012 10:37    Onderwerp: Reageer met quote

de 16-50 is een fantastische lens! Heeft echt niks te maken met de 18-70. Dat is echt appels met peren vergelijken.

En wil je een 85mm eens ervaren? Sony heeft in de budget lijn een heel behoorlijke 85mm. Voor dat geld kun je dat echt proberen. Dan kun je later altijd nog kijken of je voor een duurdere lens gaat.

Dan wat Laura Vink betreft: zij fotografeert met een fullframe camera en een 24-70. Dat komt overeen met een cropcamera als de A77 en de 16-50 lens.

Zeker als je ook met film aan de gang gaat. De 16-50 is JUIST voor de nieuwe generatie camera met film ontwikkeld. Ik gebruik hem zelf op de A65 en het is een combinatie die zijn weerga niet kent.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
BerichtGeplaatst: wo nov 28, 2012 11:50    Onderwerp: Reageer met quote

Wat een mooi beeld!
Ik denk en verwacht ook dat de 16 - 50 een super lens zou zijn in combi met de a77.

nu zit er er aan te denken om dan nog de portret lens om mee te beginnen de sony 50 mm 1.4 deze heeft ook nog een redelijke prijs..

of raden jullie de 85 mm 2,8 aan?

heel erg bedankt voor jullie reacties!
Naar boven
BerichtGeplaatst: wo nov 28, 2012 12:50    Onderwerp: Reageer met quote

Als je al voor de 16-50 f2.8 gaat, zou ik de 50 f1.4 als portretlens even links laten liggen. Hij gaat je niet meer brengen behalve dat je in situaties met heel weinig licht iets beter uit de voeten kan,

Als je de 16-50 neemt, dan is de 85mm een mooie toevoeging

Ik zag net pas dat je al een 105 macro had, dus dat verhaal van de 60/90 mm macro gaat niet op Smile
Naar boven
BerichtGeplaatst: wo nov 28, 2012 19:33    Onderwerp: Reageer met quote

Kun jij mij dan vertellen waarom en waarom is de 50 mm 1,4 een stuk duurder?
ben op zoek naar eens lens met kleine scherptediepte..
Naar boven
BerichtGeplaatst: wo nov 28, 2012 21:05    Onderwerp: Reageer met quote

De 50mm F1.4 is maar iets scherper dan de 50 F1.8
De 50mm F1.4 is iets degelijker gebouwd en iets sneller.

De scherpte diepte van de 50mmers zijn zo klein, dat je ze bij een close up van een portret nauwelijks gebruikt. Dan werk je toch ook met F2.0

De 16-50 F2.8 SSM is heel goed gebouwd en misschien nog wel scherper dan de 50 F1.4 en voor portret foto's met op 50mm ga je die F1.4 verschil niet missen, misschien alleen bij weinig licht.

Dus de 16-50mm En de 50mm is overbodige luxe

---

Het verschil tussen de 85mm F2.8 en de 85mm F1.4 is voornamelijk bouw en scherpte. Met als extra voordeel, door dat je op meer afstand kan werken je de F1.4 wel kan gebruiken.
Naar boven
BerichtGeplaatst: do nov 29, 2012 00:25    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb ergens gelezen waar weet ik noem ben al dagen aan het na struinen van bloggers reviews etc dat de 50 mm 1.5 super mooi de ogen laat voor uit komen? Misschien is dit ook gewoon met de 85 mm 2.8..
Naar boven
BerichtGeplaatst: do nov 29, 2012 10:45    Onderwerp: Reageer met quote

al de navolgende foto's zijn door mij zelf gemaakt, dus niet gepikt.

met de 16-50 op de A65 (zelfde sensor als de A77).

met de 85 mm (alleen op ff, dus ietwat appels/peren)

met de 85mm op de A65 (zelfde sensor als de A77)

met de 50mm f/1.4 (op fullframe)

[Mod]
En ook hier foto's omgezet in links i.v.m. de grootte van de foto's.
[/Mod]
Naar boven
BerichtGeplaatst: do nov 29, 2012 10:58    Onderwerp: Reageer met quote

Dan nog even .... je spreekt steeds over die en die lens die mooie portretten maakt of ogen mooi laten uitkomen. Natuurlijk is een lens belangrijk, maar de fotograaf ook. Je kunt de prachtigste spullen hebben, maar als je er niet mee om kunt gaan, dan worden ook de foto's niks. Ik heb echt heel erg moeten oefenen, en misschien vind je mijn foto's ook wel ruk en dat mag, want foto's zijn emotie, maar ik bakte er in het begin helemaal niks van.
Naar boven
BerichtGeplaatst: do nov 29, 2012 11:38    Onderwerp: Reageer met quote

Precies, Wat Anita hier zegt wilde ik je ook zeggen. Op de foto van die kleine van mij en de foto's van Anita (eentje van de SADD) vind ik de ogen ook zeker spreken.

Wat ik je alleen nog mee wil geven is dat op 50mm F1.4 het lastig wordt om de ogen scherp te krijgen waar jij wilt vanwege een heel beperkte scherpte diepte. De professionele fotograaf weet daar wel raad mee, maar ik had vaak missers die ik met de 16-50 niet had.
Naar boven
BerichtGeplaatst: vr nov 30, 2012 15:30    Onderwerp: Re: hulp bij kiezen lens a77 Reageer met quote

Een must-have voor elke gebruiker van een Sony APS-C camera is toch wel de Sony DT 35mm F1.8 SAM

Compact, licht, superscherp en budgetvriendelijk.

Deze lens krijgt overal zeer goede reviews:

http://kurtmunger.com/sony_dt_35mm_f_1_8_reviewid235.html
http://www.photozone.de/sony-alpha-aps-c-lens-tests/646-sony35f18dt
http://slrgear.com/reviews/showproduct.php/product/1353
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Sony Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

Ga naar: