Meld je gratis aan

Opvolger voor oude analoge video8

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Video
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma dec 17, 2012 15:33    Onderwerp: Opvolger voor oude analoge video8 Reageer met quote

Mijn oude analoge Canon videocamera is aan vervanging toe. Hij begint mankementjes te vertonen. Ik wil nu overstappen naar digitaal, omdat dit ook makkelijker is om te verwerken op de PC. Met de nieuwe FULL HD televisies van tegenwoordig is een hogere resolutie ook wel welkom.

Ik weet echter niet zo goed wat ik zou moeten nemen ter vervanging. Er zijn zoveel dingen veranderd, bandjes zijn vervangen door geheugenkaartjes, harddisks of flash geheugen etc.
Tegenwoordig hoor ik over filmen met een spiegel reflex camera. Ik zie dat deze camera's een veel hogere resolutie hebben dan de fimcamera's die ontworpen zijn om mee te filmen.

Zijn filmcamera's achterhaald? Of zijn de spiegel reflex camera's geen alternatief voor een filmcamera?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: ma dec 17, 2012 16:03    Onderwerp: Reageer met quote

Wil je echt lang filmen neem dan een video camera.
Wil je meer voor de foto's gaan neem dan een foto camera.

Wil je 3D, HD, 2/4K filmen?
Naar boven
BerichtGeplaatst: ma dec 17, 2012 17:03    Onderwerp: Reageer met quote

Wat bedoel je eigenlijk met 2/4K filmen?

Het filmen in 3D lijkt mij overbodig, daar was ik althans niet naar op zoek. Wel wil ik graaf een fatsoenlijke resolutie voor goede beeldkwaliteit, dus dat zal wel Full HD zijn denk ik.
De beelden moeten in de hoge resolutie ook vloeiend zijn, ik erger me aan filmpjes die schokkerig zijn, daar koop ik geen filmcamera voor.

Ik ben een amateur en doe voornamelijk huis tuin en keuken filmpjes. Familie momenten, voetbalwedstrijdje, uitje, dat soort dingen. De meeste filmpjes zijn niet bijzonder lang, omdat er tussendoor gepauzeerd kan worden. Het moet wel mogelijk zijn om ook eens een keertje langer te filmen, 20 minuten of meer.
Een SLR camera heeft dus maar een beperkte filmduur begrijp ik?

Ik heb eens gekeken naar filmcamera's, zoals bijvoorbeeld de Canon legria-hf-m56 maar het valt me op dat veel van deze camera's een vrij lage framerate lijken te hebben. Zo lees ik 24 beeldjes per seconde voor Full HD. Krijg je dan niet schokkende opnames?

Helaas hebben deze filmcamera's ook geen viewfinder meer. Je moet alles vanaf het schermpje doen?
Naar boven
BerichtGeplaatst: di dec 18, 2012 14:18    Onderwerp: Reageer met quote

Beste J. Dijkgraaf.

Ik heb dit topic met een glimlach doorgelezen en ik geloof dat wij elkaar op veel punten een hand kunnen geven, erg herkenbaar.
Ikzelf stond enige tijd geleden voor hetzelfde euvel toen mijn oude Sony handycam uit 1995 het begaf en laat ik dan ook nog eens van de generatie uit het transistortijdperk zijn.
Ik werd dus ook overdonderd door de nieuwste ontwikkelingen en waar ik niets van af wist en wist dus ook niet welke keuzes te maken.

Gelukkig kan ik terugvallen op kinderen en kleinkinderen en ben intussen een heel stuk inzicht rijker.
Ik heb dezelfde doelstellingen als u, familie, dagjes uit, evenementen en verder niets in het bijzonder.
Ik heb mij enige tijd verdiept in HD maar ik ben er achter dat dat ontzettend veel ruimte inneemt aan opslag.
Ook is men min of meer verplicht een blue raybrander of een zogeheten mediaplayer aan te schaffen voor weergave op de televisie.

Een persoonlijke keuze natuurlijk maar ik heb het eenvoudiger gedaan en heb gekozen voor SD formaat.
Ik bezit een JVC Everio en een Sony.
Beide geven goede kwaliteit weer en ook op een modern televisietoestel is het beeld naar mijn zin uitstekend.
Wat filmen met Dslr betreft, Mijn vrouw heeft de modernste Nikon.
Maar zoals al eerder gezegd heb ik ook beperkte doelstellingen en heb ik tijdens verjaardagen of evenementen niet echt de behoefte om constant van lenzen te moeten verwisselen waardoor ik de momenten mis, en dat is een noodzaak die bij het filmen met verwisselbare lenzen wel vaak voorkomt. (ver af, dichtbij)
Maar dat is een keuze die men inderdaad zelf moet maken.

De Sony heeft een harddisk geheugen en de JVC maakt gebruikt van opslagkaarten. Ikzelf geef de voorkeur aan harddisk omdat men hier langer en onafgebroken mee door kan gaan zonder over te schakelen, iets wat bij geheugenkaarten wel eens het geval is.
Tevens hebben geheugenkaarten wel eens storingen en moeten dan wel eens geformatteerd (gewist) worden, dat kan wel eens op ongelegen momenten komen.

Om nog een paar van uw vragen te beantwoorden.
Het is inderdaad zo dat de zoeker ontbreekt en vervangen is door een ledschermpje, maar daar was ik makkelijk aan gewend.
Om schokkerige beelden te voorkomen raad ik u een statief aan.
Dat kan zowel een driepoot of eenpoot zijn maar u zult versteld staan wat voor kwaliteit en rust dat aan uw opnamen toevoegt.
Ook raad ik u aan om een tweede batterij aan te schaffen voor langdurige gelegenheden of als iets onverwacht uit kan lopen.
Mijn ervaring is in ieder geval dat ik aan een enkele nooit echt genoeg heb.

Ik weet trouwens niet of u zich ook al had verdiept in de software, maar voor het bewerken van digitale video is het raadzaam om daar ook eens verder in te kijken.
De bijgeleverde software beschouw ikzelf als te beperkt.

Louter allemaal mijn eigen persoonlijke ervaringen en bevindingen natuurlijk, maar ik hoop u toch met deze bijdrage enigszins behulpzaam te zijn geweest.
Met vriendelijke groeten, Johannes van Euwijk.
Naar boven
BerichtGeplaatst: di dec 18, 2012 15:23    Onderwerp: Reageer met quote

HD ready = 720P/1080I
HD (full) = 1080P
3D = 1080P
2k = 2160P (2x full HD)
4k = 4320P (4x full HD)

De laatste 2 is nieuw, er worden al beeldschermen gemaakt op deze resolutie.
Uiteraard is dit nog vrij prijzig.
Naar boven
BerichtGeplaatst: di dec 18, 2012 23:46    Onderwerp: Reageer met quote

Je kan ontzettend goed filmen met een spiegelreflex.
Omdat er een grotere sensor in zit dan de gemiddelde video camera is het mogelijk om op een videografische manier met scherpte diepte te filmen.

de kwaliteit van de film waarbij de achtergrond onscherp is zoals die bij hollywood producties ook is kan dus met een spiegelreflex.

wat echter vaak vergeten word is dat de huidige generatie spiegelreflexen maar zeer slechte autofocus ondersteunen.
het is in die zin ook bijna "noodzaak" om handmatig scherp te stellen omdat bij automatische scherpstelling er teveel "gehunt" word door de autofocus om goed te worden.

daarnaast ook niet vergeten dat de ergonomie van een spiegelreflex voort komt uit het fotograferen door de zoeker en dus minder geschikt is om het beeld te projecteren op het scherm, daarvoor zal voor het gemak dus ook het beste een schouder statief gepakt kunnen worden.

daarnaast 1 laatste dingetje nog is dat de bestandsgroote en opname duur veel beperkter zijn dan met video camera's, zo heeft een spiegelreflex 8gb per 20minuten nodig en is de maximale achtervolgende opname mogelijk maximaal maar 29.59 minuten omdat dit met import heffingen te maken heeft.

een video camera kan inprincipe met genoeg geheugen oneindig door filmen en de bestanden daarin kosten 8gb per uur.. dus er past bij een normale "conventionele" video camera gemiddeld 3x zoveel op een geheugenkaart.

mocht je toch het liefst met een grotere sensor aan de gang willen dan zijn op dit moment de beste opties om te kiezen de Sony NEX VG30 of NEX Vg900 video camera's.
die gebruiken spiegelreflex sensoren maar zijn daarnaast qua instellingen, ergonomie en gebruikers gemak gemaakt als normale video camera's.
ook met de bovenstaande modellen is video met scherpte diepte dus mogelijk.

als aller laatste.. 4K video is voor de gemiddelde consument nog niet haalbaar want de goedkoopste camera die dat op 24 frames snelheid kan kost zonder lens €15.000.
Naar boven
BerichtGeplaatst: wo dec 19, 2012 00:29    Onderwerp: Reageer met quote

stateowned schreef:
wat echter vaak vergeten word is dat de huidige generatie spiegelreflexen maar zeer slechte autofocus ondersteunen.
het is in die zin ook bijna "noodzaak" om handmatig scherp te stellen omdat bij automatische scherpstelling er teveel "gehunt" word door de autofocus om goed te worden.

Dit zou je kunnen verkomen met de SLT serie van Sony (A35/57/65/77/99)
Helaas kun je met deze serie niet echt lang filmen, dus daar moet je weer rekening mee houden.

Laatst zei iemand dat het ging om de batterij, nu heb ik zelf 2 batt. maar ik film amper tot nooit, dus moet het eigenlijk nog testen.
Naar boven
BerichtGeplaatst: vr dec 21, 2012 23:58    Onderwerp: Reageer met quote

Beste Johannes,

Dank voor uw reactie. Leuk om te lezen dat ik niet de enige ben die hier mee heeft geworsteld. Ik neem uw tips en ervaringen dan ook graag mee in mijn overweging.

greengrass schreef:
Ik heb mij enige tijd verdiept in HD maar ik ben er achter dat dat ontzettend veel ruimte inneemt aan opslag.
Ook is men min of meer verplicht een blue raybrander of een zogeheten mediaplayer aan te schaffen voor weergave op de televisie.

Ik begrijp dat de hogere resoluties van de film meer opslagruimte vergen. Toch wil ik wel heel graag in HD gaan filmen.
Omdat de oude tapes niet het eeuwige leven hebben probeer ik oude beelden te digitaliseren. De resultaten vallen mij erg tegen op de nieuwe platte TV's en computer beeldschermen. Daarom wil ik graag dat mijn nieuwe filmcamera HD resoluties kan opnemen, zodat wij er volop van kunnen genieten als vanouds.

Quote:
Om nog een paar van uw vragen te beantwoorden.
Het is inderdaad zo dat de zoeker ontbreekt en vervangen is door een ledschermpje, maar daar was ik makkelijk aan gewend.

Kun je bij fel daglicht dan nog wel zien wat je filmt? Ook die touch-screens die tegenwoordig worden toegepast ben ik nog niet van overtuigd.

Quote:
Om schokkerige beelden te voorkomen raad ik u een statief aan.
Dat kan zowel een driepoot of eenpoot zijn maar u zult versteld staan wat voor kwaliteit en rust dat aan uw opnamen toevoegt.

Een statief is zeker een handig hulpmiddel, maar dat bedoelde ik niet helemaal. Eigenlijk doelde ik op de framerate bij HD resoluties. Of de camera wel mooie vloeiende beelden (film) aflevert of dat het resulteert in een soort stop-motion beleving.

Hartelijk dank voor uw bijdrage.
Naar boven
BerichtGeplaatst: za dec 22, 2012 00:11    Onderwerp: Reageer met quote

Beste stateowned, hartelijk dank voor uw duidelijke uitleg. Het was voor mij zeer verhelderend.

Inmiddels denk ik dat ik beter kan gaan kijken naar een filmcamera en de spiegelreflex houden voor het nemen van foto's.
Een spiegelreflex kan heel interessant zijn door de bijbehorende eigenschappen. Er staan bij mij echter geen artistieke film projecten in de pijplijn dus lijkt een filmcamera een verstandigere keuze.

stateowned schreef:
als aller laatste.. 4K video is voor de gemiddelde consument nog niet haalbaar want de goedkoopste camera die dat op 24 frames snelheid kan kost zonder lens €15.000.

Dat wordt me te gek. Full HD is goed genoeg. Die 24 frames / seconde verbaast mij echter, want dat kan toch geen vloeiend beeld opleveren?
Het menselijke oog is toch 50 beeldjes / seconde nodig om het als vloeiend bewegend beeld te ervaren?
Naar boven
BerichtGeplaatst: za dec 22, 2012 00:23    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
Kun je bij fel daglicht dan nog wel zien wat je filmt? Ook die touch-screens die tegenwoordig worden toegepast ben ik nog niet van overtuigd.

Beste Johan.

Ik heb er tot op heden nog geen last van gehad.
Ik heb inmiddels ook vernomen dat de huidige technologie dit compenseert.
Ik moet er eerlijk gezegd wel bij vermelden dat ik bij een fototoestel wel liever de zoeker er bij houd.

Touchscreen is ook niet mijn ding, maar dat verschilt per merk.
Niet iedere videocamera heeft dat (nog niet).
Alles hangt dus af van de keuze qua merk.

Groeten, Johannes van Eeuwijk.
Naar boven
BerichtGeplaatst: za dec 22, 2012 21:12    Onderwerp: Reageer met quote

jdijkgraaf schreef:
Beste stateowned, hartelijk dank voor uw duidelijke uitleg. Het was voor mij zeer verhelderend.

Inmiddels denk ik dat ik beter kan gaan kijken naar een filmcamera en de spiegelreflex houden voor het nemen van foto's.
Een spiegelreflex kan heel interessant zijn door de bijbehorende eigenschappen. Er staan bij mij echter geen artistieke film projecten in de pijplijn dus lijkt een filmcamera een verstandigere keuze.

stateowned schreef:

Dat wordt me te gek. Full HD is goed genoeg. Die 24 frames / seconde verbaast mij echter, want dat kan toch geen vloeiend beeld opleveren?
Het menselijke oog is toch 50 beeldjes / seconde nodig om het als vloeiend bewegend beeld te ervaren?

16 frames is snel genoeg om vloeiend beeld op te leveren.
Naar boven
BerichtGeplaatst: zo jan 13, 2013 23:41    Onderwerp: Reageer met quote

friemeltje schreef:
Dit zou je kunnen verkomen met de SLT serie van Sony (A35/57/65/77/99)
Helaas kun je met deze serie niet echt lang filmen, dus daar moet je weer rekening mee houden.

Laatst zei iemand dat het ging om de batterij, nu heb ik zelf 2 batt. maar ik film amper tot nooit, dus moet het eigenlijk nog testen.

Ik kan met mijn SLT-A77 29m59s aan een stuk filmen dan stopt hij.
Maar ik kan de opname dan meteen weer starten, dat heeft met het juridisch gebeuren te maken zoals boven door iemand genoemd.

Ik heb gelezen dat bij eerdere SLT-camera's de stabilisatie overhit raakt en dat je daarom niet lang kunt filmen.
Daarom werkt de stabilisatie bij de SLT-A77 in de film modus elektronisch.
Sony Alpha A77 +VG - Sony Alpha A700 +VG - Sony 16-50mm F2.8 - Sony 16-105mm F3.5-5.6 - Sony 70-300mm F4.5-5.6 G - Tamron AF 28-300mm F/3.5-6.3 - Minolta AF 50mm f1.7 - Sigma MACRO 105mm F2.8 - Tamron SP AF10-24 F3.5-4.5 - HVL-58AM
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN messenger
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Video Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: