Meld je gratis aan

Gebruikservaring met Linkstar studioflitsers

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Gebruikersreviews
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do jan 10, 2013 23:45    Onderwerp: Gebruikservaring met Linkstar studioflitsers Reageer met quote

Ongeveer 6 jaar heb ik gewerkt met Linkstar studioflitsers en toebehoren in mijn fotostudio. Hieronder beschrijf is mijn ervaring. Dit artikel is dus geen vergelijking met een flitsinstallatie van een ander merk. Ook kan je mijn ervaring niet klakkeloos 1 op 1 plakken op andere Linkstar studioflitsers.

Toepassing
- modelfotografie
- productfotografie
- groepsfotoís
- workshops portretfotografie
- invulflits bij modelfotografie buiten

Gebruikte Linkstar apparatuur
- SS-100M studioflitsers voor verlichting achtergrond
- L-400A en 2 LF-250A studioflitsers voor hoofd- en nevenverlichting
- statieven
- parapluís
- achthoekige softboxen
- snuitje

Lichtopbrengst en flitsduur
De SS-100M hebben slechts 2 standen wat betreft lichtopbrengst. Om de witte achtergrond uit te lichten is dat voldoende maar niet ideaal. De lichtopbrengst is echter nauwelijks toereikend.

De SF-250A en L-400A geven bij mijn gebruik meer dan voldoende licht. In combinatie met de softboxen of de parapluís is het licht voldoende zacht. Ook het uitlichten van een groep van 4 mensen gaat heel goed. De flits nagloeitijd is echter lang. Dat merk je wanneer je een wetshoot doet, je ziet dan strepen op de foto.

Kleur van het licht
De 2 softboxen hebben niet precies dezelfde kleur en ook de 3 witte parapluís zijn net verschillend van kleur. De kleurtemperatuur van de flitsers is niet constant; af en toe heb je een foto met een duidelijk andere kleur. Deze nadelen spelen niet mee in de zwart wit fotografie.

Sturing
Bij mijn studio opstelling stuurt de camera met een trigger 1 van de flitsers aan. De Linkstar flitsers hebben allemaal een lichtsensor en worden dus geactiveerd door die ene flitser. In theorie klinkt dat leuk maar in de praktijk merk je dat de flitser die gestuurd wordt door de camera gericht moet staan op 1 van de andere studioflitsers en dat het vermogen niet te veel geknepen moet zijn. Is het vermogen teveel geknepen en is de opstelling niet goed dan worden de andere flitsers niet gestuurd. In de praktijk betekent dat je soms meer vermogen instelt dan je zou willen. Denk daarbij aan een situatie dat je bij f /1.4 wilt werken.

Degelijkheid
De aanschafprijs van Linkstar flitsers is tamelijk laag maar hoe is de levensduur? Zaken als statieven en behuizingen zijn degelijk genoeg. Ook de schakelaars, in wip en draai uitvoering, werken na 6 jaar geheel naar behoren. Totaal 6 instellampen hebben het begeven. In 3 gevallen was de fitting van de instellamp niet goed meer. Van de 2 SS-100M flitsers is van eentje na 3 jaar de flitsbuis kapot gegaan. Twee keer heeft van de L-400A, na een luidruchtige knal, de flitsbuis het begeven. Gelukkig was ik in alle gevallen de apparatuur gedurende slechts korte tijd kwijt en de reparatietarieven waren zeer schappelijk. Maar een defecte flitskop vraagt wel wat improvisatie talent bij een shoot!

Conclusie
Linkstar heeft een tamelijk breed programma studioflitsers met toebehoren. De aanschafprijzen zijn zeer concurrerend. De praktijk laat zien dat een vermogen van 250 Ws meer dan voldoende is en met de softboxen is het licht mooi zacht. De flitsbuizen hebben een lange nagloeitijd, lastig bij een wetshoot, en de kleurtemperatuur wisselt wat. Bij de opstelling moet je opletten dat de Linkstar flitsers elkaar gaan sturen. De statieven en de behuizing van de flitsers zijn voldoende degelijk. Instellampen en flitslampen moeten nog wel eens vervangen worden, de service is goed en de tarieven daarvan zijn laag.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Gebruikersreviews Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: