Meld je gratis aan

Statiefkop: drieweg of balhoofd

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Statieven
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za aug 31, 2013 08:14    Onderwerp: Statiefkop: drieweg of balhoofd Reageer met quote

Ik ben op zoek naar een statiefkop voor mijn Manfrotto 055PROB die ik wil gebruiken voor zowel macro als landschap. Ondanks veel zoeken op internet en proberen in de winkel kom ik er maar niet uit wat handig is: drieweg of balhoofd. Heeft iemand tips?

Laatst aangepast door minimus op ma sep 02, 2013 13:55, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: za aug 31, 2013 12:12    Onderwerp: Reageer met quote

Beste Minimus.

Dit is mijn peroonlijke mening, maar ik vind een drieweg stabieler en sterker dan een balhoofd, zeker voor het gebruik van zwaardere combinaties.
Een balhoofd vind ik persoonlijk meer iets voor eenpootstatieven of licht uitgevoerde statieven voor lichtere camera's.

Maar zoals ik al zei, dit zijn mijn persoonlijke bevindingen.
Al met al zijn er tegenwoordig zo veel verschillende uitvoeringen en voor en nadelen die elkaar zodanig overlappen dat dit weer een typisch onderwerp is waar menigeen aanraad wat hij of zij zelf gewend is.

Vriendelijke groeten, Johannes van Eeuwijk.

Laatst aangepast door greengrass op za aug 31, 2013 12:25, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
BerichtGeplaatst: za aug 31, 2013 12:24    Onderwerp: Reageer met quote

Beetje onzin ? dat een balhoofd niet stabiel is en geen zware combinaties aan kan. Er zitten echter wel verschillen tussen de balhoofden.
Gebruik zelf een 5D3/grip + 70-200 II en extender III 2x en balhoofd die ik gebruik kan dit prima aan. Geen beweging in te krijgen als die vast zit.
Naar boven
BerichtGeplaatst: ma sep 02, 2013 17:46    Onderwerp: Reageer met quote

Een balhoofd is over het algemeen sneller in gebruik, maar een driewegkop bied meer controle. Aangezien je landschappen en macro wil gaan doen, lijkt mij de keuze voor een driewegkop logischer. Je hebt de snelheid niet nodig, en zeker voor panorama werk is een balhoofd niet echt handig. Persoonlijk zou ik voor een goede driewegkop kiezen...
BerichtGeplaatst: di sep 03, 2013 14:17    Onderwerp: Reageer met quote

heb zelf ervaringen gehad met een statief met balhoofd en een met een drieweg en ben over de laatste veel meer tevreden. Ik vond deze makkelijker in gebruik, steviger en inderdaad voor landschappen biedt het meer comfort in werken. Ik heb zelf een Monfrotto met driewegkop.
Ik vind deze erg fijn werken bij het maken van panorama's! Zeker met een losse camera waterpas erop kaarsrechte foto's. Denk niet dat dat me gelukt was met een statief met balhoofd.
succes ermee!
BerichtGeplaatst: di sep 03, 2013 16:10    Onderwerp: Reageer met quote

Wellicht ook even vermelden om wat voor een balhoofd het gaat. Welk merk en type. Verschillen kunnen behoorlijk groot zijn. gebruik zelf een Markins Q3t en dat is toch wel een behoorlijk verschil met mijn Gitzo series 2 traveler balhoofd.

Ik kan geen harde argumenten geven in welke situatie welke kop te gebruiken. Loopt in elkaar over en is nauwelijks zwart-wit te scheiden. Een balhoofd is wat compacter van bouw, maar niet gelijk per definitief instabieler.
Een driewegkop kun je per richting wat nauwkeuriger verstellen, maar heb je dit nodig ? Ik persoonlijk niet.

Voor de meeste onderons is het gevoelsmatig dat zware apparatuur beter op drieweg kan staan ivm topzware balans, zelf nooit problemen gehad met balans etc met de Markins Q3t.

Het is vaak eerder een persoonlijke voorkeur wat vind jij zelf prettig werken. Hoe kom je daar achter. Ga naar een winkel en probeer aantal balhoofden uit. Tevens speelt een budget mee.
Naar boven
BerichtGeplaatst: di sep 03, 2013 16:35    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb zelf twee balhoofden van Redged, de RT-3 en de RT-3N. Beide kunnen 10 kg houden en mijn 70-200 met body (VG) én flitser, totaalgewicht iets van 5 kg, blijven er prima op staan. Natuurlijk even oppassen als dat spul erop staat niet zomaar klakkeloos alles los te draaien, want dan klapt het wel weg, maar dat heb je met een 3weg ook.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Statieven Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: