Meld je gratis aan

Handig klein statief voor binnenfotografie zonder flits.

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Statieven
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma sep 23, 2013 12:29    Onderwerp: Handig klein statief voor binnenfotografie zonder flits. Reageer met quote

Op een bruiloft of andere officiele gebeurtenis vind het het handiger (en mooier!) om niet te flitsen. Echter heb ik niet zo'n vaste hand... Bij langere sluitertijden heb ik altijd bewogen foto's. Weet iemand een handig statiefje (misschien met maar 1 poot?) welke ik makkelijk zou kunnen gebruiken in veel standen. De ene keer maak ik foto's op ooghoogte, dan weer vanaf een laag standpunt.

Alvast bedankt voor jullie adviezen!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: ma sep 23, 2013 12:57    Onderwerp: Reageer met quote

Niet flitsen op een bruiloft is een keuze natuurlijk. Maar niet flitsen omdat je het "handiger" vind komt op mij een beetje over als je liever niet wil flitsen omdat je er wat bang voor bent of de techniek niet goed beheerst. Ik kan me vergissen natuurlijk, flitsen is niet iets wat je zo even doet, maar imo wel degelijk moet beheersen tijdens bruiloften en recepties omdat je immers niet altijd met beschikbaar licht uit de voeten kan.

Wat je zelf aandraagt is dat je graag een statief wil gaan gebruiken omdat je last hebt van bewegingsonscherpte. Vergeet niet dat bij lange sluitertijden niet alleen jij beweegt, maar ook de personen die jij wil vastleggen. Je zal dus meestal gewoon bewogen beelden krijgen.

Enigste oplossing, kortere sluitertijd, hogere ISO, lagere F waarde of gewoon flitsen.

www.remcovandesanden.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
BerichtGeplaatst: ma sep 23, 2013 13:36    Onderwerp: Reageer met quote

Misschien was ik niet helemaal duidelijk. Ik vind het zelf vervelend als ik ergens ben (bijv. een bruiloft) en de fotograaf zit continu te flitsen. En flitsen is ook niet lang niet altijd echt nodig. maar zodra ik onder 1/100 komt, beweeg ik al. Ik kan natuurlijk wel de sluitertijd verkorten, maar dat zijn de foto's weer te donker. De iso verhoog ik wel iets, maar hoger dan 400 ga ik vaak niet omdat ik toch bang ben dat ik te veel ruis ga krijgen.
Sowieso vind ik flisten lastig hoor, ik heb al snel dat bepaalde delen veel te donker blijven en dat het gedeelte wat opgelicht moet worden in verhouding veel te fel is. Ik ben al met een softcup aan experimenteren, maar dit werk ook niet echt (verbeter: ik kan hier nog niet goed mee werken). Het licht via het plafond/muren laten bouncen werkt op zich wel, maar dat moet dit ook ter plaatse mogelijk zijn (plafond niet te hoog bijvoorbeeld). Pas heb ik foto's in een kerk gemaakt, en in deze ruimtes vind ik flitsen erg lastig.

Maar hoe dan ook... ik ben nog steeds op zoek naar een handig statiefje... Wink
Naar boven
BerichtGeplaatst: ma sep 23, 2013 23:44    Onderwerp: Reageer met quote

Anniki schreef:
maar zodra ik onder 1/100 komt, beweeg ik al. Ik kan natuurlijk wel de sluitertijd verkorten, maar dat zijn de foto's weer te donker. De iso verhoog ik wel iets, maar hoger dan 400 ga ik vaak niet omdat ik toch bang ben dat ik te veel ruis ga krijgen.

Anniki schreef:
Ik ben al met een softcup aan experimenteren, maar dit werk ook niet echt (verbeter: ik kan hier nog niet goed mee werken).

Anniki schreef:
Pas heb ik foto's in een kerk gemaakt, en in deze ruimtes vind ik flitsen erg lastig.

Euhm, zou je niet nog even wachten met bruiloften tot je je camera beter kent ("bang dat je teveel ruis gaat krijgen"?), en je het flitsen onder de knie hebt?

Wat je zoekt heet een monopod, maar ik zou nooit tijdens een bruiloft met zo'n ding rondlopen tijdens de ceremonie (of op het feest, waar het nog een stuk donkerder is). Beperkt me veel te veel in mijn bewegingsvrijheid.

En er is een prima oplossing tegen 'continu flitsen': goed vantevoren nadenken op welke momenten je wilt afdrukken.
Naar boven
BerichtGeplaatst: di sep 24, 2013 09:28    Onderwerp: Reageer met quote

///

Laatst aangepast door RDDR op wo okt 04, 2017 14:15, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
BerichtGeplaatst: di sep 24, 2013 09:38    Onderwerp: Reageer met quote

Ik vind het een beetje vervelend dat jullie al een mening over mij hebben, terwijl je helemaal niet weet wie ik ben, hoe ervaren ik ben en wat voor een foto's ik maak.
Ik heb alleen om advies gevraagd over een statiefje, geen mening over het wel of niet fotograferen van bruiloften (jullie weten ook de achtergrond niet van het waarom deze bruiloft heb gefotografeerd).

Erg jammer, maar wel iets om rekening mee te houden de volgende keer.
Naar boven
BerichtGeplaatst: di sep 24, 2013 09:48    Onderwerp: Reageer met quote

Anniki schreef:
Ik vind het een beetje vervelend dat jullie al een mening over mij hebben, terwijl je helemaal niet weet wie ik ben, hoe ervaren ik ben en wat voor een foto's ik maak.

Ik vind het een beetje vervelend dat je denkt dat ik een mening heb terwijl ik je een vraag stel.
Mijn vraag kwam voort uit je opmerkingen die -op zijn minst- grote twijfel zaaien over je ervaring qua fotografie...
Naar boven
BerichtGeplaatst: di sep 24, 2013 20:53    Onderwerp: Reageer met quote

Anniki schreef:
Misschien was ik niet helemaal duidelijk. Ik vind het zelf vervelend als ik ergens ben (bijv. een bruiloft) en de fotograaf zit continu te flitsen. En flitsen is ook niet lang niet altijd echt nodig.

Kijk, dat is wat anders. Je vind zelf de flitsen van een fotograaf vervelend. Maar schijnbaar wil die fotograaf ze wel hebben om het best mogelijke uit zijn beelden te halen. En iedere fotograaf werkt weer anders, dus wat jij onnodig vindt, kan voor de ander juist noodzakelijk zijn.

Anniki schreef:
maar zodra ik onder 1/100 komt, beweeg ik al. Ik kan natuurlijk wel de sluitertijd verkorten, maar dat zijn de foto's weer te donker. De iso verhoog ik wel iets, maar hoger dan 400 ga ik vaak niet omdat ik toch bang ben dat ik te veel ruis ga krijgen.

Die beweging heeft zoals gezegd wat haken en ogen.
Als je een telelens gebruikt als een 200mm of een 400mm zal je idd behoorlijk bewegen, pak je daarentegen een 35 of 50mm kan je normaal gezien weer met kortere sluitertijden werken.

De hoge ISO.
Wat voor camera gebruik je en hoe snel zijn je lenzen? De meeste moderne camera's kunnen zonder problemen ISO 800-1600 aan. ISO 400 of hoger en je bent dan al bang voor ruis heb je of een sensor die op leeftijd is, of je hebt je belichting niet goed voor elkaar.
Maak voor de gein eens wat proeffoto's welke goed belicht zijn op ISO 400-800-1600-3200 en laat die eens afdrukken en vergelijk ze eens. Ik denk dat je versteld zal staan wat er uiteindelijk zichtbaar is van de hoge ISO waardes, mits correct belicht.

Anniki schreef:
Sowieso vind ik flisten lastig hoor, ik heb al snel dat bepaalde delen veel te donker blijven en dat het gedeelte wat opgelicht moet worden in verhouding veel te fel is. Ik ben al met een softcup aan experimenteren, maar dit werk ook niet echt (verbeter: ik kan hier nog niet goed mee werken). Het licht via het plafond/muren laten bouncen werkt op zich wel, maar dat moet dit ook ter plaatse mogelijk zijn (plafond niet te hoog bijvoorbeeld). Pas heb ik foto's in een kerk gemaakt, en in deze ruimtes vind ik flitsen erg lastig.

Wat dit aangaat, het allerbeste advies, ga op een cursus voor de reportageflitser. Dan zal er een wereld voor je open gaan, en is het echt een stuk minder eng en intimiderend. Als je dit leert beheersen zal je zien waarom er door de meeste fotografen geflitst word op een festiviteit. Dan zal je zelfs op hoge ISO's gaan flitsen en mooie belichte foto's zonder beweging produceren.

Anniki schreef:
Maar hoe dan ook... ik ben nog steeds op zoek naar een handig statiefje... Wink

Een monopod lijkt me het handigste. Een driepoot it veel te lomp en groot voor dit soort zaken. Pak wel een model welke je goed kan inschuiven en aan je riem of tas kan hangen ivm draagbaarheid en rondzwaaien.

Maar zoals al gezegd, een monopod/driepoot zal in deze nog niet gaan zorgen voor onbewogen foto's bij langere sluitertijden, omdat jij misschien wel redelijk stil staat dan, maar je personen niet, met als gevolg bewogen foto's.

Anniki schreef:
Ik heb alleen om advies gevraagd over een statiefje, geen mening over het wel of niet fotograferen van bruiloften (jullie weten ook de achtergrond niet van het waarom deze bruiloft heb gefotografeerd).

Op een enkeling na, proberen we je wel te helpen. Je geeft uiteindelijk zelf aan dat je problemen ondervind met bewogen foto's tijdens bruiloften of andere officiële gebeurtenissen. Je geeft aan nog niet over voldoende kennis te beschikken omtrent flitsen en het anderzijds ondervangen van het probleem met lange sluitertijden.

We weten idd niet wie je bent en wat voor foto's je maakt ( op de bewogen foto's na ), maar hoe ervaren je bent in dit onderwerp geef je zelf aan, en daar word op geantwoord.

www.remcovandesanden.nl
Naar boven
BerichtGeplaatst: di sep 24, 2013 21:52    Onderwerp: Reageer met quote

Beste Anniki.

Om niet verzeild te raken in de discussie over persoonlijke aspecten geef ik maar gelijk inhoudelijk antwoord op uw vraag:
Naar mijn bescheiden mening is een éénpootstatief inderdaad het enige statief dat ik kan bedenken die aan de beschrijving van de door u gewenste mogelijkheden voldoet.
En dan benadruk ik met klem dat ik het heb over praktisch gebruiksgemak en niet over garantie op goede fotografische resultaten.

Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat het vooral een erg handig hulpmiddel kan zijn om vooral in drukke ruimtes waar veel mensen lopen snel en makkelijk te manoeuvreren.
En ja, het kan een uitkomst zijn bij langere sluitertijden, let wel, ik leg hierbij de nadruk op ''kan.''
Vanachter de pc is het natuurlijk onmogelijk te beoordelen in hoeverre dit statief behulpzaam zal zijn bij uw persoonlijke techniek en stijl en de omstandigheden waarin u fotografeert.

De enige manier is denk ik gewoon er één aan te schaffen en het aan den lijve uit te proberen.
Ik wens u succes.

Vriendelijke groeten, Johannes van Eeuwijk.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Statieven Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: