Meld je gratis aan

Eerste statief

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Statieven
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do okt 03, 2013 14:35    Onderwerp: Eerste statief Reageer met quote

Hoi,

Ik ben (nog steeds) een beginnende fotograaf.
Nu heb ik al een studiosetje, maar ik wil graag een goede, maar niet al te duur statief aanschaffen.
Ik heb een Canon EOS 600D.

Wie heeft er goede tips voor me?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: do okt 03, 2013 16:23    Onderwerp: Reageer met quote

En welke conclusie mogen we nu trekken uit "heb ik al een studiosetje"

dat je op zoek bent naar een studiostatief of naar een statief voor "algemeen" gerbuik?
Naar boven
BerichtGeplaatst: do okt 03, 2013 16:29    Onderwerp: Reageer met quote

Met een studiosetje bedoel ik een achtergrond en 2 softboxen.

Ik wil graag een statief voor portetfotografie en voor incidenteel gebruik buiten, maar dat zal heel weinig zijn.
Naar boven
BerichtGeplaatst: do okt 03, 2013 16:33    Onderwerp: Reageer met quote

volgens mij staat deze maand in zoom een artikel waarin 8 statieven worden vergeleken....
Naar boven
BerichtGeplaatst: vr okt 04, 2013 19:03    Onderwerp: Reageer met quote

Als je met studioflitsers werkt, is het eigenlijk niet nodig om een statief te gebruiken. Een flits is namelijk van zeer korte duur, dus zelfs bij wat langere sluitertijden zul je niet zo snel last van bewegingsonscherpte hebben.

Voor het kiezen van een statief zijn er drie dingen die van belang kunnen zijn:
1. Het statief kan stevig en stabiel zijn
2. Het statief kan klein en makkelijk mee te nemen zijn
3. Het statief kost is goedkoop

Een statief kan aan 2 dingen voldoen, de andere eigenschap heeft ie dan juist niet. Het is dan aan jezelf om te beslissen welke eigenschap je het minst belangrijk vind. Voor een studio is het meestal niet van belang dat het statief licht en makkelijk mee te nemen is. Als ik daar van uit ga, zou ik als ik jou was gaan kijken naar statieven van aluminium met poten die in weinig delen in elkaar schuiven (dus vrij lang zijn ingeklapt).

Er zijn verschrikkelijk veel soorten en maten statieven. Welke jij het fijnste vind kan niemand je vertellen, dat moet je zelf uitproberen. Wel is mijn advies om een statief van een goed merk te kopen. Persoonlijk ben ik erg tevreden over Manfrotto en Gitzo. Deze lijken veel duurder als de andere merken, maar een Manfrotto of Gitzo gaat een leven lang mee. Dat kan ik van de statieven die ik van een goedkoper merk gekocht had niet zeggen...
BerichtGeplaatst: vr okt 11, 2013 09:20    Onderwerp: Reageer met quote

Met statieven is goedkoop echt duurkoop. Je kunt voor 50 euro een statief kopen die je gegarandeerd op termijn zult willen vervangen door een wel deugdelijk en stevig statief.

Manfrotto biedt met de 293/294 en 055X versies (+- 150 euro) naar mijn mening betaalbare en kwalitatieve statieven aan. Ja ze wegen met 2+kg wel wat, maar staan dan wel stevig. En een compact ballhead erbij is ook erg handig!
Naar boven
BerichtGeplaatst: vr okt 11, 2013 20:40    Onderwerp: Reageer met quote

Cmdr_Keen schreef:
Als je met studioflitsers werkt, is het eigenlijk niet nodig om een statief te gebruiken...

Bij portretfotografie vind ik een statief zelfs een beperking. Je kunt met de camera in je hand toch veel sneller van positie wisselen? Je moet het natuurlijk zelf weten, maar voor de studio zou ik m'n geld wel beter weten te gebruiken (Expodisc, mooie prime, extra achtergrondrolletje etc.)
BerichtGeplaatst: vr okt 11, 2013 21:34    Onderwerp: Reageer met quote

Ik gebruik een statief alleen bij lange sluitertijden.

Bij korte sluitertijden zie ik het nut van een statief ook niet in.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
BerichtGeplaatst: vr okt 11, 2013 23:04    Onderwerp: Reageer met quote

Ik zou je aanraden om te beginnen met je laatste statief te kopen. Uiteindelijk bespaar je daarmee geld...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Statieven Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: