Meld je gratis aan

Beeldformaat

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Nikon
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo okt 09, 2013 17:18    Onderwerp: Beeldformaat Reageer met quote

Heb onlangs een D5100 gekocht en deze stond op afbeeldingsgrootte M en als beeldkwaliteit op Normaal. De laatste heb ik al gewijzigd naar Fine. Het RAW formaat zal ik slechts sporadisch gaan gebruiken voorlopig.

Heeft het zin om de afbeeldingsgrootte op Groot te zetten als het maximale afdrukformaat 18x13cm is?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: za okt 12, 2013 16:12    Onderwerp: Reageer met quote

als je zeker weet dat je een afbeelding niet gaat bewerken en print hoef je niet de grootste bestanden te maken.

maar als de witbalans (verschillende soorten lichtbronnen) op de foto komen of een groot bereik, veel lichte en donkere dingen dan is het handig om even raw te schieten zo dat je later meer info in het bestand hebt om de foto te verbeteren.

maar let op ik heb wel eens de camera op kleine jpg gezet om een time Laps te maken en heel dom de camera niet terug gezet en de volgende dag kwam ik halverwege in de dierentuin er achter dat ik de foto's dus niet meer kon kroppen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: za okt 12, 2013 17:27    Onderwerp: Re: Beeldformaat Reageer met quote

rj60 schreef:
Heeft het zin om de afbeeldingsgrootte op Groot te zetten als het maximale afdrukformaat 18x13cm is?

Ja. Vantevoren weet je nooit wat je over een tijd misschien nog wilt doen met een foto. Als je nu de kwaliteit beperkt heb je er misschien over een paar jaar wel spijt van. Ik heb foto's uit 1999 van mijn eerste digitale camera in 640x480 (meer kon hij toen niet) die ik heel graag in een betere kwaliteit zou willen hebben...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
BerichtGeplaatst: zo okt 13, 2013 20:51    Onderwerp: Reageer met quote

Bestandskaarten en geheugen capaciteit zijn relatief goedkoop. Het is dus verkeerde zuinigheid foto's te maken in een klein bestand.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Nikon Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: