Meld je gratis aan

Met moeite scherpe foto's uit de OMD E-M5

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Olympus
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo okt 16, 2013 20:24    Onderwerp: Met moeite scherpe foto's uit de OMD E-M5 Reageer met quote

Hallo hallo.. eerst even voorstellen..
Ik ben Menno uit Eindhoven en ik ga mij tegelijker tijd verontschuldigen voor het kiezen mijn mijn originele nickname die blijkbaar ook aan een moderator toebehoort. Ik heb al een PB gestuurd om het te veranderen.

In het kort kom ik van een D300 met de Nikon 17-35 / 80-200 en de Sigma 180mm Macro maar het werd me allemaal veel te zwaar. Tot mijn oog viel op de MFT camera's. Omdat ik eerst eens wilde zien of het iets voor mij was heb ik alles 2e hands aangeschaft.. met uitzondering van de grip.

Nu dus in het bezit van een zwarte EM5.. de Panasonic 7-14mm.. de Panasonic 35-100mm en voor een prikkie een nieuwe Sigma 30mm f2.8

Trok ik met mijn Nikon gear meestal super strakke plaatjes.. met de EM5 heb ik een boel moeite.. om er iets moois van te maken en raak ik zelfs het vertrouwen dit systeem kwijt. Alles wat ik heb gekocht was nagenoeg nieuw.. en ik heb alle filmpjes op Youtube al bekeken.

Op een of andere manier willen de platen er niet strak uitkomen.. zelfs niet met de top objectieven van Panasonic.. pff. Meestal schiet ik in de A-stand maar ben vandaag zelfs overgegaan naar de automatische stand.

Wie weet een link voor de goede instellingen voor deze EM5 ??

Groet Menno
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: za okt 19, 2013 21:06    Onderwerp: Reageer met quote

Laat eens wat voorbeelden zien?

Beetje lastig om te zeggen waar het aan zou moeten liggen. Met welke lenzen is er een probleem? Allemaal? Eerst even een basic test: IS uit, camera op de timer, op statief, en schiet een plaatje. Als dat al niet scherp is zou ik denken dat er mogelijk iets mis is met de IBIS (de sensor zweeft nl continu). Ik had geen problemen met de E-M5 qua scherpte/kwaliteit van de plaatjes. Af en toe paarse 'blobs' met de 7-14 (bekende issue), en de andere twee objectieven heb ik niet, maar de 12-35 was echt geweldig in combinatie met dat ding.
BerichtGeplaatst: za okt 19, 2013 22:15    Onderwerp: Reageer met quote

Dank je voor je antwoord. Die paarse blobs bij de P.7-14 had ik ook al ontdekt maar was in de veronderstelling dat het misschien vingers op de lens waren. Wel jammer dat je zomaar een boel foto's weg kunt gooien als je pech hebt.

Wat betreft de scherpte.. gaat het alweer een stukje beter. Misschien toch een instelling (hoop ik) Zeker gezien het feit dat de camera 2e hands is had ik toch wat zorgen. De foto's die ik upload komen van de E-M5

Nu op jacht naar leuke lenzen. Op dit moment staat de Oly 60mm Macro op mijn lijstje. Moeilijk 2e hands te scoren dus dat zal wel een nieuwe worden.

Groet Menno
Naar boven
BerichtGeplaatst: ma nov 11, 2013 09:38    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi Menno,

hoe gaat het met je instellingen en scherpte van je foto's?
Ik woon niet ver van je af, in Sint Oedenrode.
Ik heb de E-M5 van Juni vorig jaar en ben er zeer over te spreken.
Met m'n apparatuur heb ik toen een "downgrade" gedaan.
Geen downgrade in praktische fotoresultaten, maar wel in grootte, gewicht en psychisch aanzien... Shocked
Hiervoor had ik een Canon 5D MkII... met alle toeters en bellen...
Het fotograferen met de E-M5 gaat minder "vanzelf" dan met m'n vorige Canon's, maar ook dat heeft z'n charmes.
Je bent aktiever bezig met je fotografie.

Groet
Adrie
BerichtGeplaatst: ma nov 11, 2013 12:45    Onderwerp: Reageer met quote

De 7-14 is een draak van 'n lens waar je mee moet leren fotograferen en zeker aan de korte kant van de lens heb je vaker last van lichtvlekken in de hoeken waardoor je wat betreft je standpunt en lichtval al meer dan bij andere lenzen rekening moet gaan houden.
Naar boven
BerichtGeplaatst: ma nov 11, 2013 18:10    Onderwerp: Reageer met quote

Mmm.. geen scherpe foto's met een E-M5..
Heb je voorbeeld foto's ergens op het net? Eventueel met de exif data..

En de 7-14 is erg gevoelig voor lens flare.
Kan lastig zijn, maar kan ook wel iets aan de foto toevoegen.
Naar boven
BerichtGeplaatst: di nov 12, 2013 11:30    Onderwerp: Reageer met quote

Dank jullie wel voor de reakties en intussen gaat het een stuk beter met de E-M5 en heb ik al best redelijk wat strakke platen uit deze camera weten te krijgen. Deze week Glow gelopen met de 7-14mm en hoewel een f4.0 viel het mij niet tegen. Soms zou je in zo'n situatie een 2e camera wensen met bijvoorbeeld de 35-100mm erop want de 7-14mm is snel te wijds en wisselen in het donker met honderden mensen om je heen lijkt me niet handig. Dus deze week nog een keer op pad met de 35-100 en eens kijken wat die doet.
Groet Menno
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Olympus Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: