Meld je gratis aan

Overstap naar Nikon Full-Frame - hulp gevraagd!
Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Nikon
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo nov 20, 2013 09:35    Onderwerp: Overstap naar Nikon Full-Frame - hulp gevraagd! Reageer met quote

Hoi!

Ik fotografeer nu 2 jaar met de Nikon D5100. Heb mijn eigen bedrijf wat goed begint te lopen. Helaas loop ik op tegen de beperkingen van mijn camera.
Wat ik vooral mis ten opzichte van een full frame:
- Scherpte/Details/Beeldkwaliteit.

Nu twijfel ik op welke camera ik zou moeten over stappen. Eigenlijk heeft de nieuwe Nikon Df mijn hart gestolen, maar is dit een slimme keuze? Naast het uiterlijk van deze camera lijkt de D4 sensor mij een groot voordeel.

Mijn budget ligt rond de 2000/2500 ex BTW. Is het slim om over een paar maanden voor de Df te gaan of kunnen jullie een andere camera aanraden?

Ik hoor het graag Smile

Raisa
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: wo nov 20, 2013 18:43    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ga nu dingen zeggen die je misschien niet direct wil horen, dus hou me ten goede Wink

De drie zaken die jij opgeeft die jij zegt te missen tov een FX camera zijn eigenlijk globaal genomen zaken die aan een sensor liggen. Mijn FX camera maakt echt geen scherpere, detailrijkere foto's van een hogere beeldkwaliteit dan jouw D5100. Iig niets wat een normale sterveling ooit zal kunnen zien laat staan benoemen.

De zaken die jij opnoemt klinken mij eerder als een gebrek aan goede lenzen. Het is immers de lens die zorgt voor de scherpte en de details. Beeldkwaliteit vind ik een moeilijke term in deze. Wat is immers kwaliteit, waar meet je dat aan of vergelijk je dat mee.
Ik weet niet waar je lenzenpakket nu uit bestaat maar misschien is dat een betere investering dan alleen een nieuwe body.

Een moderne FX body als een D800(E) een D4 oid en alle camera's die richting de 20-30 MP gaan smeken om goed glas. Ga je op een D4 of een D800 een 18-55 kitlensje gebruiken zal je resultaat waarschijnlijk nog niet naar tevredenheid zijn. Maar zou je bijvoorbeeld een goed stuk glas kopen ( als je dat nog niet bezit uiteraard! ) zoals de 24-70, 70-200 VRII, of primes als een 35-50-85mm F1.4 dan zal je imo ook met je D5100 voor prachtige haarscherpe foto's moeten kunnen zorgen.

En de Nikon Df is een mooie camera. Ik weet niet uit wat voor diensten je bedrijf bestaat, maar op bijvoorbeeld een bruiloft of sportevenement zou ik liever met een D800 of een D4 werken qua bediening etc. Ik zie het niet zo snel als het werkpaard van iemand die er zijn boterhammen mee wil verdienen, maar dat is mijn insteek.

Dus ja.... is dit het antwoord wat je wilde, ik vermoed van niet, maar ik ben benieuwd hoe het zit met je huidige lenzen, welke je mee over zou kunnen nemen, of juist moet gaan investeren in nieuwe ivm een nieuwe body. Er is immers meer dan alleen de camera. Vandaar dat ik jouw redenen om een overstap op FX te maken ook niet helemaal kan volgen daar een grotere sensor niet opeens een magische verandering zal geven aan jouw problemen denk ik.

www.remcovandesanden.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
BerichtGeplaatst: wo nov 20, 2013 18:56    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi,

Bedankt voor je antwoord!

Ik fotografeer momenteel met een Nikkor 50mm 1.8. Ik ben van plan er een 85mm 1.8 bij te kopen voor deze body. Deze vast brandpunt lenzen staan bekend om de goede kwaliteit dus daar ligt het niet aan.

Mijn foto's vind je trouwens op www.zwartfotografie.nl
, misschien helpt dat nog bij het antwoord.

Een full frame geeft naar mijn idee wel degelijk meer detaillering vanwege een groter dynamisch bereik en het feit dat er geen crop is. Mijn foto's zijn wel degelijk scherp maar ik mis gewoon net die details.

Ik ben inderdaad bang dat de Df misschien niet snel genoeg is, mij is namelijk niet duidelijk of sluitertijd en diafragma is aan te passen op dezelfde manier als ik dat nu doe. Of dat je daar de knoppen voor moet gebruiken.
Naar boven
BerichtGeplaatst: wo nov 20, 2013 22:31    Onderwerp: Reageer met quote

Ik vind de Df er leuk uitzien, maar ik zou hem om verschillende redenen nooit kopen:

- de bediening is gewoon 20 jaar ergonomische ervaring terug in de tijd. Als dit soort knoppen echt beter/sneller/makkelijker zou werken zouden de moderne DSLR's er niet uitzien zoals ze dat nu doen
- de 'retro' look is wel aardig, maar als je goed kijkt ziet vooral de voorkant er retro uit. De kant die je als fotograaf ziet is een stuk minder speciaal. Dat lijkt mij te betekenen dat de camera er vooral voor bedoeld is om er als fotograaf mooi uit te zien... Voor mij is een camera een stuk gereedschap en geen modeaccesoire
- de camera mist de 10-polige aansluiting die alle professionele Nikoncamera's hebben. dus kun je een hoop accessoires niet aansluiten
- ik heb het niet geprobeerd, maar ik kan me niet voorstellen dat een mechanische sluiterknop net zo snel werkt als een elektronische...

Goed. Zover mijn mening over de Df. Hoef je het niet mee eens te zijn. (en zullen een hoop mensen waarschijnlijk ook niet ";-) )

Je geeft aan dat een DX sensor meer detaillering heeft omdat er geen crop is. Maar een FX sensor met 20 Mp heeft net zoveel pixels als een DX sensor met 20 MP. Bij goed glas is de 'resolutie' van de lens vele malen groter. Dus op dat gebied maakt het geen verschil in de detaillering.
Groter dynamisch bereik heeft meer te maken met de stand van de techniek. Maar dat verandert niet heel erg. 5 a 6 stops en dan houdt het wel op.
Qua ruis kan het wel verschil maken, maar ook daarvoor geldt dat een nieuwe DX sensor nog best wel eens beter kan zijn dan een FX sensor van een paar jaar oud.

Wat wel verschil maakt is het ontwerp van een (semi-)professionele body ten opzichte van een D5100. Veel zaken die je snel wilt kunnen instellen (ISO, sluitertijd, diafragma, witbalans, programmakeuze) zijn allemaal bereikbaar met een knop en een wieltje terwijl je door de zoeker kijkt.

Ik fotografeer zelf met 2 D700's en ik moet eerlijk zeggen dat ik daar prima genoeg aan heb. Meer dan 12MP heb ik nooit nodig, en wil ik eigenlijk niet (dan moet ik een grotere NAS kopen en een nieuwe computer omdat het bewerken zwaarder wordt). Boven de 6MP is sowieso je lens al vele malen belangrijker voor de kwaliteit dan de resolutie van de sensor.
Mijn vraag aan jou is dan ook: wanneer kom je scherpte tekort? Crop je veel? Dan kun je beter daaraan werken: goed nadenken over compositie bij het schieten. Eventueel een lens met een langere lengte aanschaffen.
Naar boven
BerichtGeplaatst: wo nov 20, 2013 23:12    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi Reinoud,

Jij ook heel erg bedankt voor je mening. Bevestigd toch weer wat van mijn twijfels over de Nikon df. Wel zit ik nog steeds met het feit, er zit een D4 sensor in, kan iemand mij vertellen wat ik daar precies van kan verwachten. De sensor is een van de belangrijkste aspecten van de camera en die van de D4 lijkt me dan geweldig, in een body voor +/- de helft van de prijs van de D4

Ik crop niet bijzonder veel. Mijn foto's zijn naar mijn idee ook echt wel scherp maar na 2 jaar ben ik gewoon klaar voor een full frame. Uiteraard dan wel eentje met een nieuwere FX sensor, het moet wel een verbetering zijn vanaf de D5100. Misschien heb ik mijn vraag dus ook iets verkeerd verwoord en gaat het meer om beeldkwaliteit/ scherptediepte verhoudingen.

12-16 MP lijkt me inderdaad voldoende. Misschien dus de D600/610?
Naar boven
BerichtGeplaatst: wo nov 20, 2013 23:18    Onderwerp: Reageer met quote

raisazwart schreef:
12-16 MP lijkt me inderdaad voldoende. Misschien dus de D600/610?

De D600 heeft een nadeel: een syncspeed van 1/200 ipv 1/250 op de andere modellen. Of dat een probleem is hangt af van hoeveel je flitst onder welke omstandigheden.
Naar boven
BerichtGeplaatst: wo nov 20, 2013 23:20    Onderwerp: Reageer met quote

Oke dat is wel goed om ook mee te nemen in de beslissing inderdaad.

Kun jij me ook meer vertellen over wat je zal merken van de D4 sensor in de Nikon Df? Want dat is een van de belangrijkste punten waarom ik die camera overweeg.
Naar boven
BerichtGeplaatst: wo nov 20, 2013 23:26    Onderwerp: Reageer met quote

raisazwart schreef:
Oke dat is wel goed om ook mee te nemen in de beslissing inderdaad.

Kun jij me ook meer vertellen over wat je zal merken van de D4 sensor in de Nikon Df? Want dat is een van de belangrijkste punten waarom ik die camera overweeg.

Geen idee eigenlijk. Ik heb een 12Mp FX sensor en ben er prima tevreden mee. Redenen waarom ik eventueel een D4 zou overwegen ipv een D700 zijn:
- steviger bouw
- minder ruis (de sensor is een paar jaar nieuwer)
- betere AF
- snellere sluiterknop. Ik heb wel eens een avondje met een D3s gewerkt, en dat was een enorm verschil met de D700

Maar vooralsnog vind ik het het prijsverschil niet waard. Ik kan lezen en schrijven met mijn bodies (twee bodies vind ik een stuk prettiger werken dan één), en de beperking in mijn fotografie ligt meer in mezelf dan in mijn apparatuur.
Naar boven
BerichtGeplaatst: wo nov 20, 2013 23:29    Onderwerp: Reageer met quote

Oke dankjewel!
Naar boven
BerichtGeplaatst: do nov 21, 2013 00:03    Onderwerp: Reageer met quote

Ik denk dat je niet uit het oog moet verliezen dat een sensor maar een klein deel van het geheel is. Met een D4 maak je niet opeens mooiere of betere foto's als dat je verwachting is. De camera kent natuurlijk ook oneindig veel mogelijkheden om mee te spelen en in te stellen, waarvan je wel een deel kennis zal moeten hebben om ze tot uiting te kunnen brengen, dat is natuurlijk een belangrijk ding van een pro body, de mogelijkheid om zaken zelf te controleren.

Een voorname reden waarom men een D4 pakt zijn uiteraard zaken als de bouwkwaliteit, je kan er mee in weer en wind werken, mits je lenzen dat ook kunnen. Hij kan 11 FPS schieten, wat prachtige is bij snelle acties/sporten, en hij is zeer goed in extreem hoge ISO waardes.

Ik denk dat je jezelf moet afvragen, heb ik die zaken ook nodig? Heb ik een dergelijke bouw nodig, of werk je alleen in een studio, of normale omstandigheden, of ga je juist een berg beklimmen met je camera. Hoge ISO is mooi, maar als je alleen met gecontroleerde lichtomstandigheden werkt op ISO 200, wat he je dan aan een camera die ISO 12.800 kan schieten, of schiet je juist vaak onder barre lichtomstandigheden een bruiloft en heb je die mogelijkheid nodig?
Let wel dat je natuurlijk met dergelijke hoge ISO's je dynamisch bereik heel erg inperkt, hoe hoger, hoe minder dynamisch bereik.
Heb je het dynamisch bereik nodig, ofwel doe je extreme zaken in nabewerking om bepaalde zaken recht te trekken. Het zijn mooie termen, maar ik ken maar weinig mensen die werkelijk weten wat het nu precies inhoud en wat je er mee kan doen, of juist niet.

Een D600/610/800(E)/4 zijn allemaal prima camera's, een miskoop zal je er niet snel aan doen. Uiteindelijk zijn ze allemaal gemaakt om tegen een stootje te kunnen, werken ze op hoge ISO allemaal prima mocht je die oot nodig hebben, je kan immers beter een snelle lens hebben dan een hoge ISO.
Maar belangrijker is, FX is ook niet zaligmakend.
Veel mensen denken dat FX de heilige graal is, dat je met een DX niet serieus genomen kan worden als fotograaf. Zowel FX als DX hebben hun sterke punten, als je die weet en zegt tegens jezelf dat heb ik wel of niet nodig, dan kan je een goede keuze maken.
Een keuze maken puur op basis van, een D4 is je van het, of een D7100 is een net niet is jezelf te kort doen.

Aan het eind van de rit is het nog altijd de fotograaf die de foto maakt, en of die foto met een D5100, een D610, een Df, of een D4 gemaakt word is ondergeschikt, en zal door geen mens herkend worden op de uiteindelijke foto.

www.remcovandesanden.nl
Naar boven
BerichtGeplaatst: do nov 21, 2013 10:03    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi Raisa,

net even je site bekeken. Ziet er goed uit, mooie (sfeervolle) foto's, maar ik snap wat je bedoeld. Vind het lastig om aan te geven wat het probleem is.
Zelf ben ik net overgestapt van een crop naar een FF camera met nieuwe (FF) lens en zie gelijk wel de 'briljance' in mijn foto's omhoog schieten.
Ik fotografeer echter met canon, dus kan je over de specifieke nikon zaken niets zinnigs zeggen.
Zoals je al schreef gebruik je goed glaswerk en tenzij de lenzen een vieze aanslag hebben (nicotine kan overigens ook), zie ik niet echt een oorzaak bij het glas. Overstap naar FF levert naar mijn mening wel een betere scherpte op, maar omdat ik gelijk van glas gewisseld ben kan ik daar geen harde test uitspraken over doen.
Waar ik ook nog aan zit te denken is de nabewerking.
Doe jij aan nabewerking? En zoja, pas je daarin ook scherpte toe aan je foto's. En welke kleurruimte gebruik je (uiteindelijk). Met dat laatste bedoel ik, je kunt wel in AdobeRGB fotograferen, maar je moet het dan uiteindelijk wel naar sRGB omzetten voor het scherm, anders wordt het daar ook 'flets'
Werk je in RAW? Dat heeft een hoger dynamisch bereik en dan kan je met goede nabewerking er ook voor zorgen dat de foto's meer van het scherm 'afspatten'

Good luck met je keuze, ga anders ook eens bij FotoGans langs

PS. Zag dat je uit Velsen komt, familie van Jan en Marja Zwart?
Naar boven
BerichtGeplaatst: do nov 21, 2013 14:13    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi Rainier,

bedankt voor het compliment en je mening!

Ik verscherp mijn foto's in de raw converter, 40%. ik moet eerlijk zeggen dat ik eigenlijk nog nooit heb gekeken naar kleurruimtes, ik denk inderdaad fotograferen in AdobeRGBB, maar ik zet het dus niet om. Zal ik vanmiddag naar kijken, bedankt voor de tip!

Ik begin er voor mezelf een beetje uit te komen wat ik ga doen. waarschijnlijk ga ik voor de D600 met een nikkor 85mm 1.4G.

Ja langs Fotogans is misschien een idee, ik kom inderdaad uit Velsen, maar geen familie van Jan en Marja..
Naar boven
BerichtGeplaatst: do nov 21, 2013 15:19    Onderwerp: Reageer met quote

Wanneer je in RAW fotografeert maakt de kleurruimte niets uit.
RAW = ruwe sensor info en die kleurruimte is zelfs groter dan ProRGB, welke weer groter dan AdobeRGB. Door een klein testje ben ik er van de week bijv. achter gekomen dat mijn camera (6D) ook gevoelig voor IR (Infrarood) is. (Mijn vorige was dat niet, die had daar weer een filter voor/tegen op de sensor. )
En dat valt niet onder de genoemde kleurruimtes Smile
Zelf 'ontwikkel' ik mijn foto's in Lightroom en die doet ook niets met de kleurruimte instelling van de camera. Wel schijnt het dat sommige versies van Nikon software wel naar de kleurruimte in de exif header kijken om volgens die regels RAW naar JPEG te converteren, maar dat is dan ook altijd weer te overrulen.
Wel staat mijn camera standaard op AdobeRGB, want dan weet ik tenminste wanneer ik om wat voor reden dan ook omschakel naar JPEG, ik in elk geval de grootst mogelijke kleurruimte gebruik. (In januari doe ik een shoot die om bepaalde redenen in JPEG moet bijv.) Baat het niet, dan, juist ja, schaadt het ook niet Smile
Maar nogmaals, wanneer je werk produceert voor het scherm (en ook veel ontwikkel centrales), dan moet je uiteindelijk de jpeg weer meet sRGB opslaan.

Doe Aad de groeten wanneer je naar de Kennemerlaan gaat en veel plezier met je keuze en fotografie
Naar boven
BerichtGeplaatst: vr nov 22, 2013 01:40    Onderwerp: Reageer met quote

Als ik naar het werk op je website kijk, is een D600 met 85/1.4 beslist verdedigbaar. Mooi!
Je zult vermoedelijk aangenaam verrast zijn door de plasticiteit van de resultaten als je hetzelfde blijft doen wat je nu doet.

Bedenk wel: de sensor alleen doet 't 'm niet. De scherptediepte van een fullframe sensor is weliswaar minder dan van een DX sensor, waardoor je gemakkelijker je onderwerp 'los' maakt van de achtergrond en de plasticiteit toeneemt (zeker in combinatie met een 85/1.4 die ontworpen is om een mooie bokeh te geven), maar er zitten niet meer pixels per mm op de sensor dus qua detailscherpte ga je er niet noodzakelijk op vooruit. Althans als je de 50mm f/1.8 AF-S G zou blijven gebruiken. De 85mm f/1.4 AF-S heeft echter een hoger scheidend vermogen bij eenzelfde diafragma dus daar win je wel weer aan absolute kwaliteit. Ook de 85mm f/1.8 heeft overigens een hoger scheidend vermogen dan de 50mm, dus budgettair kan je daar nog wat winnen.

Wat betreft de detailscherpte van de sensor, in een notendop en kort door de bocht: Meer pixels klinkt leuk, maar als je puur gaat kijken naar de pixeldichtheid (dus met hoeveel pixels per vierkante mm wordt een beeld weergegeven?), is een D600 helemaal niet zo spannend ten opzichte van een D5100. De hoeveelheid pixels per vierkante mm is bij de D600 namelijk ongeveer een derde lager (27.839) dan bij de D5100 (43.182). Qua detaillering in de vorm van meer informatie schiet je er dus niets mee op (op detailniveau: bijvoorbeeld een haar wordt door de D600 met minder pixels weergegeven dan bij de D5100). Maar: de pixels zijn wel groter in fysieke afmetingen en daardoor hoeft het signaal minder versterkt te worden door de processor, wat de absolute beeldkwaliteit ten goede komt omdat de kans op ruis vermindert. Ook heeft de D600 een modernere processor dan de D5100, dus op die punten win je wel kwaliteit.

Kortom: go for it!
BerichtGeplaatst: vr nov 22, 2013 11:15    Onderwerp: Reageer met quote

Wanneer ik jou tekst lees Michele bedenk ik mij weer dat digitale fotografie zo eenvoudig lijkt, maar in werkelijkheid zo complex is. Smile
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Nikon Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

Ga naar: