Meld je gratis aan

Wat voor 3 poot voor wat zwaardere combi's?

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Statieven
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr jan 17, 2014 15:12    Onderwerp: Wat voor 3 poot voor wat zwaardere combi's? Reageer met quote

Ik heb een EOS 7D met 17-50 f2.8 OS, 1,5kg bij elkaar. Daar komt ook nog een keer een 70-200L bij. Niet de f2.8 IS, maar de andere 3 zijn een mogelijkheid. Ik wil graag dat het statief kan blijven staan in een beetje herfstwind. Aan de andere kant wil ik ook geen megazwaar statief voor als je er eens een keer een halve dag mee rondloopt. Waar moet je op letten als je wil dat je statief in de wind blijft staan? Des te zwaarder het statief des te stabieler natuurlijk. Maar als ik bijv een statief nodig heb van 3kg voor die stabiliteit dan ga ik er geen een kopen van 6kg Wink En de afstand tussen de poten, zit daar nog een significant verschil tussen de statieven mbt stabiliteit?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: vr jan 17, 2014 23:47    Onderwerp: Reageer met quote

Bij statieven zijn er drie factoren. Kies er twee en de derde ligt vast:

goedkoop + licht -> instabiel
goedkoop + stabiel -> zwaar

en wat jij vraagt:
licht + stabiel -> duur

De vraag is natuurlijk: ga je er een halve dag mee rondlopen? Ik zie te vaak allerlei mensen met enorme rugzakken sjouwen omdat ze niet kunnen kiezen wat ze mee moeten nemen, en dus altijd maar hun complete fotouitrusting bij zich hebben. Inclusief statief.
De vraag is hoe vaak ga je op pad dat je echt een statief nodig hebt, en is het onder die omstandigheden erg als het een paar kilo weegt...

Als dat zo is kan het voor jou een rechtvaardiging zijn om een licht en stabiel statief te kopen.

Ik zou je wel adviseren, zoals ik hier vaker doe, vooral te proberen je laatste statief te kopen en niet 'een instapmodelletje' ofzo. Een statief is -als je meteen de goede koopt- nou echt iets waar je heel lang mee kan doen. En kwaliteit bewijst zich als je zo'n ding 10 jaar intensief gebruikt en hem niet ontziet. Dan is één keer een dure kopen voordeliger dan meerdere keren een goedkope.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
BerichtGeplaatst: za jan 18, 2014 01:22    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ben er niet elke dag mee onderweg maar ik vind het belangrijk dat iets zo bruikbaar is dat ik het ook graag gebruik. Een licht stabiel statief is veel bruikbaarder dan licht maar instabiel of stabiel maar zwaar. Ik begrijp dus van jou dat als je het juiste statief koopt deze prima licht kan zijn en toch blijft staan met windkracht 5?
Naar boven
BerichtGeplaatst: za jan 18, 2014 10:04    Onderwerp: Reageer met quote

Carbon statieven zijn licht, en duur.
Om te voorkomen dat deze weg waait kun je er iets zwaars aan hangen. Bijv. je fototas of een zakje met zand/kiezels/stenen
Naar boven
BerichtGeplaatst: za jan 18, 2014 11:45    Onderwerp: Reageer met quote

LNTJ schreef:
Ik begrijp dus van jou dat als je het juiste statief koopt deze prima licht kan zijn en toch blijft staan met windkracht 5?

Ja. Je zult er misschien iets aan moeten hangen tegen het omwaaien (zoals bij elk statief), maar een goed statief zal onder zulke omstandigheden stabiel als een rots zijn, en een wat goedkopere zal sneller last hebben van 'zwiepen'. En dat hoeft hij maar een heel klein beetje te doen om je foto onscherp te maken.
Naar boven
BerichtGeplaatst: za jan 18, 2014 12:29    Onderwerp: Reageer met quote

Laat ik eerst zeggen dat ik het geheel met de heer Reinoud eens ben.
In geval van extreme pech kan de schade echter ook meer bedragen dan een nieuw statief of onscherpe foto's.
Kortom; bezuinigen op een statief is ook bezuinigen op de veiligheid van uw kostbare materiaal.

LNTJ schreef:
Maar als ik bijv een statief nodig heb van 3kg voor die stabiliteit dan ga ik er geen een kopen van 6kg Wink

Praat u over het draagvermogen of het gewicht van het statief zelf?
Dat zijn namelijk twee heel verschillende dingen.
Pratend over het draagvermogen en niet over het gewicht, vind ik bovenstaande dan ook een verkeerde gedachtegang typisch voor beginnende fotografen, zeker met het oog op het feit dat u in de toekomst mischien eens gaat vervangen en uitbreiden qua camera's en lenzen.
Pratend over gewicht van het statief zelf geef ik u volkomen gelijk, mits goede kwaliteit.

reinoud schreef:
En kwaliteit bewijst zich als je zo'n ding 10 jaar intensief gebruikt en hem niet ontziet. Dan is één keer een dure kopen voordeliger dan meerdere keren een goedkope.

Precies mijn gedachte al bij mijn eerste aanschaf.
Ik heb daarom ook al een exemplaar van 50 jaar oud waar ik nog steeds mijn camera's aan toe kan vertrouwen.

Ik bezit een weid arsenaal aan statieven variërend van licht tot zwaar.
Het gebruik van de goedkope lichte statieven is bij mij beperkt tot binnenshuis, in een veilig hoekje met hoogstens een compactcamera of een flitser er op.
Onder zo'n goedkoop statief zit meestal ook een haakje onder de middenstang waar men eventueel iets zwaars aan kan hangen voor de balans, hier heb ik echter nooit iemand serieus gebruik van zien maken bij een goedkope lichtgewicht en terecht.
Dit kan de statiefpoten overbelasten en aangezien die bij een goedkoop exemplaar toch al niet veel voorstellen op de lange of korte duur verslappen en onbetrouwbaar maken met alle gevolgen van dien.
Bij kwalitatief betere statieven ligt dit beduidend anders.
''Zwaar'' is trouwens ook een relatief begrip aangezien we allen verschillen in postuur en sterkte.

LNTJ schreef:
En de afstand tussen de poten, zit daar nog een significant verschil tussen de statieven met stabiliteit?

Ja, maar nogmaals, ook dit is echter alleen van nut in combinatie met het juiste (contra)gewicht en de bouwkwaliteit, en anders volkomen futiel.

Vriendelijke groeten, Johannes van Eeuwijk.
Naar boven
BerichtGeplaatst: wo mrt 05, 2014 13:22    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi,

Zelf heb ik onlangs een alumium Manfrotto gekocht met een draagkracht van 7 kilo.
Bij mij moet een statief ook staan als een huis, daarom heb ik in dit geval ook voor een iets zwaardere versie gekozen.
Ik weet dat het draagcomfort dan wat minder is maar dat neem ik graag voor lief.

Verder is het zo dat iedere fotograag 3 statieven koopt in zijn leven en in mijn geval is dat ook zo.
Ik ben begonnen met een instapversie van Hama en daar trilt zelfs mijn camera in het statief als ik er maar naar wijs.
Vervolgens een iets duurdere genomen in de hoop dat deze wel werkt en helaas, ook deze was het niet.
Op het laatst gekozen voor een Manfrotto en niet op de portemonnee afgegaan maar aan welke eisen moet mijn statief voldoen.
Slot van het liedje is, ik had net zo goed ineens een goed statief kunnen aanschaffen dat was voordeliger geweest.
Ach ja....
Naar boven
BerichtGeplaatst: wo mrt 05, 2014 13:55    Onderwerp: Re: Wat voor 3 poot voor wat zwaardere combi's? Reageer met quote

Wat is licht ? Zelf heb ik een Gitzo series 2 carbon traveler + Markins, maar met zijn 1,6 kilo voor mij soms toch echt te zwaar om mee te slepen.

Wat zijn de wensen
min hoogte
max hoogte
transport lengte
gewicht (wat is jou definitie van licht?)
wat voor soort balhoofd ?

En niet al te onbelangrijk was is je budget ?
Naar boven
BerichtGeplaatst: wo mrt 05, 2014 20:50    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ben erg benieuwn wie echt blij met zijn/haar statief is en welk statief dit is. Ik denk namelijk dat ik mijn bijna nieuwe manfrotto 190prob statief op marktplaats ga zetten en voor een ander statief ga kijken.
Naar boven
BerichtGeplaatst: wo mrt 05, 2014 21:15    Onderwerp: Reageer met quote

josouwerkerk schreef:
Verder is het zo dat iedere fotograag 3 statieven koopt in zijn leven en in mijn geval is dat ook zo.

Ik werk nog steeds met mijn eerste. Maar toen heb ik ook niet gezocht naar een 'instapmodelletje' maar meteen een serieus apparaat gekocht.
Naar boven
BerichtGeplaatst: do mrt 06, 2014 12:28    Onderwerp: Reageer met quote

Gerritismijname schreef:
Ik ben erg benieuwn wie echt blij met zijn/haar statief is en welk statief dit is. Ik denk namelijk dat ik mijn bijna nieuwe manfrotto 190prob statief op marktplaats ga zetten en voor een ander statief ga kijken.

Ik ben tot nu toe tevreden genoeg met mijn Slik statief van 50 jaar oud, maar ik denk dat men er beter aan doet de keuze af te stemmen op persoonlijke aspecten dan i.p.v. naar iemand anders te kijken.
Mijn statief weegt namelijk nogal wat maar vanwege mijn postuur en fysieke kracht (die ik gelukkig nog bezit.) is dat geen probleem.
Andere mensen aan wie het eens is uitgeleend op dagtochten moeten er niet aan denken er een tweede keer een halve dag mee te moeten lopen.

Groeten, Johannes.

Laatst aangepast door greengrass op do mrt 06, 2014 14:40, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
BerichtGeplaatst: do mrt 06, 2014 14:28    Onderwerp: Reageer met quote

Ik vind de stabiliteit van het grootste belang. Daarna de prijs en pas na een hele tijd niks het gewicht Wink
Naar boven
BerichtGeplaatst: do mrt 06, 2014 17:24    Onderwerp: Reageer met quote

Gerritismijname schreef:

Ik ben erg content met mijn Gitoz Carbon traveler series 2 + Markins head, maar als ik nu zou moeten kiezen dan had ik de Ocean versie er van gekozen. .
http://blog.wagner-fotografie.nl/gitzo-gk2580tqr/
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Statieven Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: