Meld je gratis aan

Macro objectief..

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Nikon
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di feb 11, 2014 19:45    Onderwerp: Macro objectief.. Reageer met quote

Beste zoomers,

Welk macro objectief is het meest geschikt om insecten te fotograferen?
Ik heb een budget van ong 450 euro! En het is de bedoeling dat ik deze ga gebruiken op een Nikon D3200.

Graag jullie advies.

Gr Ronald.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: di feb 11, 2014 21:42    Onderwerp: Reageer met quote

voor ongeveer 450 euro kom je in de buurt van de tokina 105, tamron 90, sigma 105, nikkor 40 mm. macro lenzen kun je geen bult vallen ze zijn allen zeer goed gemaakt.
en verschillen niet veel van kwaltijd.

alleen de tonkina heeft geen scherpstelmotor dus op de 3200 moet je met de hand scherpstellen, maar dit doe je toch wel als je macro fotografeerd.
Naar boven
BerichtGeplaatst: di feb 11, 2014 23:44    Onderwerp: Reageer met quote

Hi,

ik kan mijn camera via mijn iPad bedienen,
dan schrikken de beestjes wat minder Smile.
Een scherpstelmotor is dan wel zo handig.

Greetz, Peter
Naar boven
BerichtGeplaatst: wo feb 12, 2014 00:11    Onderwerp: Reageer met quote

Een kennis van me gebruikt een Tamron 90mm op zijn Nikon D90 en maakt de meest prachtige beelden. Ik gebruik zelf de Sigma 70mm Macro, ook een prima macrolens voor een scherpe prijs.

www.remcovandesanden.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
BerichtGeplaatst: wo feb 12, 2014 19:51    Onderwerp: Reageer met quote

Ik zat zelf ook aan de 90mm tamron te denken. Heeft iemand deze lens al eens gebruikt en zo ja zijn er ook afbeeldingen op zoom die ik eens kan bekijken??? ik heb ook div keren gelezen dat dit een goede lens zou zijn voor portret fotografie, maar ik wil juist beestjes (kleine) fotograferen!

Gr Ronald
Naar boven
BerichtGeplaatst: wo feb 12, 2014 23:40    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb de tamron 90 mm gehad op mijn canon crop camera, ik vond het een helefijne lens.
Helaas kan ik je op dit moment geen foto's laten zien, door een inbraak heb ik de lens en geheugenkaartjes niet meer. Heb nog wel ergens wat foto's op een harddrive, maar die blokkeerd. Dus daar moet ik mee langs een expert. In het ergste geval ben ik al mijn foto's van de afgelopen 6 jaar kwijt. Daarvoor fotografeerde ik alleen nog maar analoog.
Naar boven
BerichtGeplaatst: do feb 13, 2014 19:18    Onderwerp: Reageer met quote

man das balen ik hoop maar dat je foto's gespaard blijven dan Surprised
erg vervelend

Gr Ronald
Naar boven
BerichtGeplaatst: do feb 13, 2014 22:14    Onderwerp: Reageer met quote

Gerritismijname schreef:
Helaas kan ik je op dit moment geen foto's laten zien, door een inbraak heb ik de lens en geheugenkaartjes niet meer. Heb nog wel ergens wat foto's op een harddrive, maar die blokkeerd. Dus daar moet ik mee langs een expert. In het ergste geval ben ik al mijn foto's van de afgelopen 6 jaar kwijt.

Heel vervelend, maar -om het maar even bot te zeggen- ook niet erg slim. Het is tegenwoordig zo simpel en goedkoop om backups te maken dat ik niet snap dat er nog mensen zijn die hun foto's belangrijk vinden en geen goede backup hebben geregeld...
Hopelijk komt het voor jou allemaal goed, maar ik hoop ook dat er weer eens wat mensen wakker schudden als ze dit lezen.
Naar boven
BerichtGeplaatst: do feb 13, 2014 23:01    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb 2 hard drives van lacie, maar die zijn beidde geblokkeerd op 1 of andere manier. Daarnaast had ik ook nog een groot deel op de laptop staan. De laptop is gecrashed die is niet meer te herstellen.
De harddisks moet ik nog naar laten kijken, maar het lijkt er op dat het draaiende deel niet meer draait. Verder zaten er bij beide body's 2 cf kaarten dus in totaal 4 cf kaarten met op alle 4 een paar honderd foto's.
Ik heb dus echt wel mijn best gedaan om zo veel mogelijk alles veillg te stellen. Heb gelukkig bij mijn moeder ook nog een aantal cf kaarten liggen die vol staan met foto's en daar liggen ook nog een paar usb sticks met foto's dus ik ben zeker niet alles kwijt. En als de harddisk weer aan de gang komen mis ik er misschien een nog een paar hondert
Naar boven
BerichtGeplaatst: do feb 13, 2014 23:17    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb 3 complete copieen van mijn complete fotoarchief. Twee binnenshuis, en 1 buitenshuis. En twee van de drie op redundante harddisks. Ik maak foto's waarvan ik het me niet kan veroorloven ze kwijt te raken.

Maargoed, laten we weer even teruggaan naar waar dit over ging.

Ik gebruik zelf een 60mm f/2.8 Nikkor als macrolens. Dat is de favoriete macrolens van Nederlandse onderwaterfotografen aangezien je daar niet teveel (troebel) water tussen je lens en je onderwerp wilt hebben.
Boven water speelt dat probleem minder. Veel fotografen prefereren een wat grotere brandpuntsafstand (90 of 110mm) voor dingen als insecten. Hoewel je natuurlijk ook kunt werken met een statief en je fototoestel mikken op de plek waarvan je weet dat de insecten gaan zitten.
Natuur fotograferen blijft in de eerste plaats je huiswerk doen: weten waar bepaalde beesten graag zitten en waarom en daarop anticiperen.
Naar boven
BerichtGeplaatst: do mrt 20, 2014 00:18    Onderwerp: Reageer met quote

Hi Ronald,

Voor 450 Euro en minder (±250 Euro voor een AF-D) kun je een hele goede 2e hands AF Micro Nikkor 105 mm f/2.8D lens aanschaffen.
De AF-D Micro 80-170 mm f/4 (Als je die al kunt vinden) en de Micro 200 mm f/4 lenzen kosten gebruikt rond de 1000 Euro of meer.
Een kortere brandpunt afstand is niet echt aan te raden. Ik ben van mening dat de 105 mm een goede lens is om insecten te fotograferen omdat je wat meer afstand tot je onderwerp kunt houden en je niet zo snel last hebt van je schaduw. Kortere brandpunt afstanden dwingen je om je onderwerp tot zeer dichtbij te naderen, waardoor ze makkelijk schrikken.

Autofocus is leuk, maar met macro fotografie werkt dat 99% van de tijd tegen je. Handmatig scherpstellen is in combinatie met Live view (en dan uitvergroten) de beste optie.

Waar je overigens ook rekening mee moet houden is: Onder bepaalde omstandigheden kan het Micro Nikkor objectief met een maximaal diafragma van F2.8 bijvoorbeeld alleen op een maximaal diafragma van F5.6 worden ingesteld. Dit is normaal omdat Nikon-camera's het effectieve/werkelijke diafragma weergeven in de zoeker en op het LCD-venster. Er wordt rekening gehouden met de scherpstellingsafstand en de verlenging van het objectief; en niet alleen met de diafragma-instelling die is gemarkeerd op het objectief. De gemarkeerde diafragma-instelling van een objectief is de diafragmawaarde als het objectief is scherpgesteld op oneindig. Als het objectief dichterbij wordt scherpgesteld, wijzigt het diafragma en wordt het objectief verlengd. De totale hoeveelheid licht die het werkelijke sensorgebied bereikt, wordt minder. Hierdoor is belichtingscorrectie noodzakelijk. Het bereik van Nikon AF-micro-objectieven maakt het mogelijk beelden vast te leggen met een vergrotingsverhouding van 1:1 (ware grootte). Bij deze verhouding moet het objectief zeer dichtbij worden scherpgesteld en is een grote verlenging van het objectief noodzakelijk. Dit kan ertoe leiden dat het effectieve diafragma met 2EV-stappen wordt verminderd bij de dichtstbijzijnde scherpstellingsafstand. Een F2.8-objectief heeft daarom een effectief diafragma van maximaal F5.6 bij de dichtstbijzijnde scherpstelling. De minimale diafragma-instelling wordt tevens verhoogd met een diafragma van f32 dat F64 wordt. Dus wanneer je een objectief aan wilt schaffen test het dan uitvoerig. Kijk gelijk ook even of er geen zichtbare olie op de diafragma lamellen aanwezig is (vaak het gevolg van de lens wegleggen in de volle zon), die kan n.l. op het glaswerk terecht komen en dan wordt de lens zo goed als waardeloos.

Succes met het aanschaffen van een Macro objectief en veel fotografie plezier!

Groeten, Jan
Naar boven
BerichtGeplaatst: do mrt 20, 2014 14:35    Onderwerp: Reageer met quote

de verlenging is ook van toepassing op mijn tokina 105 ga je voorbij de focus limiter,
dan gaat de belichting ook met bijna twee stops achteruit.
Naar boven
BerichtGeplaatst: vr apr 04, 2014 23:37    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi,

Die scherpstelmotor heb je niet zo veel aan, scherp stellen gaat veel beter met e hand bij macro is mijn ervaring.
De sigma 105 zou je ook tweedehands kunnen zoeken.
Succes, Jos
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Nikon Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: