Meld je gratis aan

Met sony a55 flitsen zonder slagschaduw
Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Sony
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di feb 25, 2014 11:47    Onderwerp: Met sony a55 flitsen zonder slagschaduw Reageer met quote

Vraag: Is de sony a55 niet geschikt voor mooi draadloos flitsen, zowel met reportage- als studioflitser, dwz zonder slagschaduw?

Op de sony a55 zit een popupflitser die opgeklapt als trigger gebruikt moet worden bij draadloos flitsen met de reportageflitser. De popup geeft als trigger teveel licht waardoor altijd een slagschaduw te zien is.

De oplossingen die ik probeerde en niet goed werken:
met reportageflitser:
- Als ik de popup afdek, werkt het niet meer als trigger en gaat de reportageflitser niet af.
- Soms lukt het slagschaduw te voorkomen door mijn hand op enige afstand voor de popup te houden (ipv het met een lapje helemaal af te dekken). Door de afstand van mijn hand zie ik wel beeld en werkt het ook als trigger. Maar dan moet ik met 1 hand fotograferen, wat niet altijd handig is als je geen statief wilt/kunt gebruiken of als je op afstand staat met de afstandsbediening.
met studioflitser:
- Als ik de popup inklap en een zender en ontvanger gebruik voor een studioflitser, blijven scherm en zoeker donker, zodat ik het onderwerp niet zie. Dan kan ik de camera zo instellen dat het heel licht wordt (overbelichte instelling), scherpstellen, dichtklappen, belichting terugzetten en dan afdrukken, maar dat kost bij portretfotografie teveel tijd.

Ik hoorde over een filter dat je voor de popup voor kunt zetten, met een afstandje zoals ik met mijn hand doe, http://www.cameranu.nl/nl/flitsers/nikon/accessoires/nikon-sg-3ir-ir-filter-voor-ingebouwde-flitser/h427_1688_81564 maar voor de sony heb ik die nog niet gezien.

En met een zender op de camera is er geen ruimte om de popup op te klappen. Wat kan ik hieraan doen?

Wie heeft een tip?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: di feb 25, 2014 11:54    Onderwerp: Reageer met quote

Of naar achteren flitsen en het licht laten bouncen. Wink
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
BerichtGeplaatst: di feb 25, 2014 15:54    Onderwerp: Reageer met quote

De popup (ingebouwde flitser) kan niet naar een andere kant flitsen. Het is een gebrek dat voor Sony-camera veel minder accessoires te koop zijn dan voor de andere merken. Ik zal blijkbaar zelf iets moeten knutselen.

Het probleem van de combi popup-ontvanger-studioflitser is daarmee niet opgelost.
Naar boven
BerichtGeplaatst: di feb 25, 2014 16:11    Onderwerp: Reageer met quote

Voor Sony is er een verloop flitsschoen te koop waardoor er 'n zender (b.v. Cactus of ander merk) op geplaatst kan worden.
Mits je camera beschikt over PC-aansluiting kun je een flitsbeugel onder je camera schroeven en daar je zender op monteren.
Naar boven
BerichtGeplaatst: di feb 25, 2014 16:47    Onderwerp: Reageer met quote

Een rapportage flitser op de camera zetten die het werk van de popup overneemt?
Naar boven
BerichtGeplaatst: di feb 25, 2014 18:23    Onderwerp: Reageer met quote

mtji2zoom schreef:
De popup (ingebouwde flitser) kan niet naar een andere kant flitsen.

Dat kan de Canon van mij ook niet. Wink

Als je een externe flitser erop zet is dat probleem opgelost. Very Happy
Naar boven
BerichtGeplaatst: di feb 25, 2014 21:00    Onderwerp: Re: Met sony a55 flitsen zonder slagschaduw Reageer met quote

mtji2zoom schreef:
Wie heeft een tip?

Beste mtji2zoom

Heb die periode ook gehad.
Stop met aanmodderen en vergeet dat de pop-upflitser überhaupt bestaat.
Koop een (goede en 100% passende) reportageflitser en een Cactus V4 of V5 triggerset.
Dit leid anders alleen maar tot ergernis.

Groeten, Johannes.
Naar boven
BerichtGeplaatst: di feb 25, 2014 21:40    Onderwerp: Re: Met sony a55 flitsen zonder slagschaduw Reageer met quote

greengrass schreef:
Beste mtji2zoom

Heb die periode ook gehad.
Stop met aanmodderen en vergeet dat de pop-upflitser überhaupt bestaat.

Als het niet anders kan maak ik er wel gebruik van, maar alleen als het echt niet anders kan.
Naar boven
BerichtGeplaatst: wo feb 26, 2014 13:03    Onderwerp: Reageer met quote

Ik zou zeggen: triggersetje kopen, Pixel heeft setjes die direct op jouw camera passen, dus geen verloopblokje nodig. Daarmee kun je een externe flitser aansturen. En er zit (tenminste bij die mij toendertijd) een kabel bij waarmee je receiver in een studioflitser kan steken.

Het "probleem" van zoeker en scherm donker: je hebt een SLT camera met elektronische zoeker. Als je op die manier met flitsen aan de gang gaat, moet je dat uitzetten.

En met een zender op je camera en een ontvanger bij welke flitser dan ook, heb je die hele pop-up flitser niet nodig, dus heb je ook geen ruimte nodig om hem op te laten klappen.
Naar boven
BerichtGeplaatst: wo feb 26, 2014 20:34    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb al een triggerset dat werkt, maar dan met donkere zoeker en scherm. Hoe zet ik dan de elektronische zoeker uit? Bedoel je in het menu 'helderheid zoeker' op handmatig zetten ipv automatisch? Ik vind in de handleiding niets hierover.
Naar boven
BerichtGeplaatst: wo feb 26, 2014 21:05    Onderwerp: Reageer met quote

De a55 kan dat helaas niet, heb zelf het zelfde probleem.
Zolang de a55 geen flitser herkend, dan zal beeld donker blijven.
Naar boven
BerichtGeplaatst: wo feb 26, 2014 21:40    Onderwerp: Reageer met quote

O dat wist ik niet, dan weet ik het verder ook niet
Naar boven
BerichtGeplaatst: wo feb 26, 2014 22:08    Onderwerp: Reageer met quote

Was even zoeken naar bericht waar het al eerder was besproken
http://forum.zoom.nl/viewtopic.php?t=36219&start=15

De enigste oplossing die ik ken, is dat je de popup flitser toch op klapt en dan eventueel afdekken.

Als je je flitser op klapt, dan is er nog ruimte om trigger aan te sluiten.
Bij een a55 staat flitser opgeklapt namelijk voor de flits schoen
1 Flitser opklappen
2 Minolta FS-1100 of vergelijkbaar aansluiten
3 Daarop de trigger.

Hierbij foto van internet
Naar boven
BerichtGeplaatst: wo feb 26, 2014 22:13    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo mtji2zoom

Had nog een vraag. Staat je onderwerp zo dichtbij en/of gebruik je grote diafragma opening dat de trigger signalen zichtbaar zijn op de foto. Normaal zou je daar toch bijna niks van moeten zien.

Zelf met wireless ook portret foto's gemaakt en had toen geen last van die slag schaduw van de ingebouwde flitser.
Naar boven
BerichtGeplaatst: do feb 27, 2014 09:45    Onderwerp: Reageer met quote

Crisis, wat een houtjetouwtje oplossing .... Confused , het lijkt wel een torenflat. Ik snap de FS 1100 ook alleen om genoeg hoogte te krijgen, want er zijn gewoon echt triggers die direct op de Sony schoen kunnen. Ook van Pixel zoals die op het plaatje

Als dit iets is wat je vaak gaat doen of doet, eruit met die camera en eentje kopen waarbij je de effect instellingen wel kunt uitzetten. Want anders zal dit aanmodderen en je jezelf dood ergeren blijven betekenen.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Sony Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

Ga naar: