Meld je gratis aan

Steadicam voor onder de 150e?
Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Statieven
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di mrt 04, 2014 20:40    Onderwerp: Steadicam voor onder de 150e? Reageer met quote

Er zijn heel wat goedkope steadicams en ook tal van dure. Zelf wil ik voor mijn eerste steadicam niet veel uitgeven, namelijk maxs 150 euro.

Welk model is dan het beste op te kopen?
Heeft iemand tips of persoonlijke ervaring?

Alvast bedankt.

Ps. modellen die in Nederland te koop zijn of van bv DealExtreme.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: vr mrt 07, 2014 02:41    Onderwerp: Reageer met quote

Wat zijn, behalve de prijs breekpunten voor je? Zoom of juist kwaliteit in het donker?
Naar boven
BerichtGeplaatst: vr mrt 07, 2014 08:11    Onderwerp: Reageer met quote

Met een steadicam bedoel ik dat ding dat je onder een camera zet zodat het beeld mechanisch gestabiliseerd wordt. Dus dat ding heeft niks te maken met zoom of kwaliteit in het donker, dat is de camera die ik er op zal zetten. Een andere voorwaarde er natuurlijk wel is dat het beeld, zonder veel training, veel minder schokkend moet zijn.

(Een steadicam is eigenlijk het merk voor die full-body dingen, maar het wordt tegenwoordig ook gewoon als naam gebruikt voor camera stabilisatoren in het algemeen).
Naar boven
BerichtGeplaatst: vr mrt 07, 2014 12:33    Onderwerp: Reageer met quote

Gewoon een statief , dus....
Naar boven
BerichtGeplaatst: vr mrt 07, 2014 15:52    Onderwerp: Reageer met quote

Nee, want het staat niet op de grond maar je houdt het vast in je hand.

Een voorbeeld ervan zie je in de afbeelding. Je hebt ze in allerlei vormen en maten.

Naar boven
BerichtGeplaatst: wo mrt 12, 2014 22:30    Onderwerp: Reageer met quote

Een goede steadycam voor een DSLr heb je niet onder de 150 euro, al die dingen van die prijs (of lager) zijn hooguit voor compact camera's en telefoons.
Je kunt ook eens kijken op YouTube naar doe het zelf filmpjes, die zijn er genoeg! Die van Film Riot bijvoorbeeld. Overigens zal het "zonder veel trainen" sowieso niet gaan, ik heb pro's bezig gezien met pro-gear en die waren al met alleen het afstellen en balanceren al een behoorlijke tijd bezig...
Naar boven
BerichtGeplaatst: do mrt 13, 2014 00:00    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ben van plan om een filmcamera te kopen, want zover ik tot nu toe weet zijn die veel goedkoper voor hetzelfde beeldmateriaal. Daarnaast zoek ik niet een "goede" (zoals jij het zegt) maar de best voor onder de 150e. En met 'zonder veel trainen' wil ik de nadruk leggen op 'veel', (daarbij heeft het afstellen niks met het trainen te maken), bij sommige moet je veeel meer letten op je arm bewegingen of loop manier dan bij andere (komt waarschijnlijk de beweegbaarheid van de kogel enzo, dus komt weer neer op 'de beste onder de 150e').

(Ps. Ik weet dat er veel modellen onder de 150e zijn, daarom is mijn vraag zoals die is en snap ik niet goed waarom mensen mijn vraag gaan corrigeren, oké ik moet toegeven dat ik niet vaak op fora zit en weet dus niet wat het intelligentie niveau is van de gemiddelde post, maar toch vind ik het vreemd Confused Wink ).
Naar boven
BerichtGeplaatst: vr mrt 14, 2014 15:44    Onderwerp: Reageer met quote

Ik probeer je alleen te adviseren zodat je geen 150 euro weggooit om vervolgens tot de conclusie te komen dat je rommel in je handen hebt en beter gelijk een betere had kunnen kopen. Intelligentie heeft er niets mee van doen, eigenwijsheid des te meer. Maar ga je gang, maak gerust de fout de velen voor je ook al gemaakt hebben en waarschijnlijk velen na jou ook nog zullen maken.

Hetzelfde geldt voor het "trainen" met het apparaat, als je denkt het uit de verpakking te halen en direct probleemloos mee aan de slag te kunnen, dan onderschat je het behoorlijk, zeker de goedkope versies. Velen blijven mooi stabiel hangen en zelfs ook wel als je draait, maar zodra je een stap zet...

Maar zoals gezegd, leef je uit! We zijn benieuwd naar je resultaten! Smile
Naar boven
BerichtGeplaatst: vr mrt 14, 2014 15:54    Onderwerp: Reageer met quote

edvawa schreef:
Ik probeer je alleen te adviseren zodat je geen 150 euro weggooit om vervolgens tot de conclusie te komen dat je rommel in je handen hebt en beter gelijk een betere had kunnen kopen. Intelligentie heeft er niets mee van doen, eigenwijsheid des te meer. Maar ga je gang, maak gerust de fout de velen voor je ook al gemaakt hebben en waarschijnlijk velen na jou ook nog zullen maken.

Maar om voor zo'n statief dan €1500,- ŕ €3500,- is ook weer van de zotte.

Ik weet dat er statieven zijn die aan een harnas gekoppeld worden zodat de drager het gewicht niet aan zijn armen hoeft te dragen, alleen zijn die niet te betalen.

Ik film zelf ook met een DSLR en zo'n statief is meer dan welkom. Alleen niet te betalen. Sad
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
BerichtGeplaatst: vr mrt 14, 2014 16:34    Onderwerp: Reageer met quote

Vandaar mijn tip om te kijken naar doe-het-zelf of andere opties!
Als je zo'n ding van rond de 100 euro koopt weet ik zeker dat je die al heel snel niet meer gebruikt. Dat kan zeer waarschijnlijk zijn omdat de functionaliteit niet is wat je hoopt, maar ook omdat je met 1 hand(!) je camera, de steadycam én contra-gewichten van ongeveer hetzelfde gewicht als je camera+objectief moet tillen. Dat is dus al snel 5 á 6 kilo (of meer) wat je omhoog moet houden... Veel succes!
Zo'n installatie stabiliseert alleen horizontaal dus je moet 'm echt stil houden op 1 hoogte. Hoe lang kun jij 5 kilo stilhouden?
Naar boven
BerichtGeplaatst: vr mrt 14, 2014 16:41    Onderwerp: Reageer met quote

edvawa schreef:
Hoe lang kun jij 5 kilo stilhouden?

Ik maar een paar seconden.

Een voorbeeld met een harnas:

http://www.camerakings.co.uk/product_images/uploaded_images/flycam-5000-steadicam-with-body-pod-support-aa.jpg

Wink

[Mod]
Foto omgezet in link, omdat het forum uit vorm wordt getrokken. Maximale lengte aan langste zijde is 800px.
[/Mod]
Naar boven
BerichtGeplaatst: vr mrt 14, 2014 16:54    Onderwerp: Reageer met quote

marcel73 schreef:
edvawa schreef:
Hoe lang kun jij 5 kilo stilhouden?

Ik maar een paar seconden.

Dat bedoel ik! Wink
Die eerste is heel proffesioneel. Ik heb ooit 1 keer met zo'n installatie mogen werken en dat viel nog heel erg tegen!
Een flycam is een 'amateur' model,maar ook heel goed bruikbaar.
Zo'n harnas als van die Flycam is heel makkelijk zelf te maken.
Het moeilijkste blijft om te lopen zónder je torso te gebruiken, dar vereist heel veel oefening, ongeacht wélke stabilisator je gebruikt. Of dat er nou een van 60 euro is of van 6000 euro inclusief harnas is!

De grootste misvatting is en blijft "met een stabiliser kan ik bewegingsloos filmen". Niet dus! Dan moet je toch echt aan de dolly of crane gaan denken.
Naar boven
BerichtGeplaatst: vr mrt 14, 2014 17:09    Onderwerp: Reageer met quote

edvawa schreef:
Het moeilijkste blijft om te lopen zónder je torso te gebruiken, dar vereist heel veel oefening, ongeacht wélke stabilisator je gebruikt. Of dat er nou een van 60 euro is of van 6000 euro inclusief harnas is!

Ik heb wel eens een kleine statief in mijn broeksriem gestopt en de riem van de camera strak om mijn nek.
Daardoor kreeg ik een stabiel platform.

edvawa schreef:
De grootste misvatting is en blijft "met een stabiliser kan ik bewegingsloos filmen". Niet dus! Dan moet je toch echt aan de dolly of crane gaan denken.

Het filmen met een DSLR is totaal anders dan filmen met een camcorder.
Grote professionele camera's worden heel vaak op de schouder gelegd waardoor een bepaalde stabiliteit ontstaat.
Het voordeel van een Flycam is stabiliteit van een schoudercam maar met de vrijheid van een fotocamera.
Ik heb bij de Toppers al diverse keren een cameraman met zo'n statief aan het werk gezien.
Echt toppie. Wink
Maar wat je zegt klopt inderdaad.
Bewegingsloos filmen is er niet bij. Maar met oefening is het toch wel dicht te benaderen.
Naar boven
BerichtGeplaatst: vr mrt 14, 2014 17:28    Onderwerp: Reageer met quote

Met een statief in de broekriem en de strap om de nek zoals jij zegt heb ik inderdaad ook dikwijks gedaan en dat is ook eigenlijk exact dat principe van de FlyCam!
Opzich is het fysieke filmen met een camcorder of een dSLR niet eens zo heel verschillend, afgezien dat een dSLR meer mogelijkheden heeft, alleen een camcorder heeft vaak vanzichzelf al een stabilisatie stand waardoor je dergelijke dingen met een camcorder eigenlijk al niet eens nodig hebt.
Naar boven
BerichtGeplaatst: do mrt 20, 2014 21:34    Onderwerp: Reageer met quote

marcel73 schreef:
http://www.camerakings.co.uk/product_images/uploaded_images/flycam-5000-steadicam-with-body-pod-support-aa.jpg

Wink

[Mod]
Foto omgezet in link, omdat het forum uit vorm wordt getrokken. Maximale lengte aan langste zijde is 800px.
[/Mod]

Tja, als ik niet de eigenaar van de foto ben, wordt het wel heel lastig om die te verkleinen. Wink
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Statieven Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

Ga naar: