Meld je gratis aan

Aanschaf nieuw statief

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Statieven
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za mei 10, 2014 19:30    Onderwerp: Aanschaf nieuw statief Reageer met quote

Hallo,

Ik ben op zoek naar een nieuw statief. Deze wil ik met name buiten gaan gebruiken voor foto's met lange sluitertijden. Stabiliteit is dus zeer gewenst. Daarnaast wil ik op den duur ook grote telelenzen kunnen gebruiken en misschien zelfs voor macro fotografie.

Momenteel heb ik op het oog de Hama Omega Carbon ii. Dit budget is ook wat ik in gedachten heb, hoger dan €250 wil ik niet gaan.

De vraag is nu: is deze Hama statief een goede keus? Iemand met ervaringen? Of juist tips voor andere statieven?

Oh, nog een vereiste: m'n vriend is 1.96m en wil ook graag gebruik kunnen maken van een statief. Een max. lengte van +/- 1.75m is handig.

Alvast bedankt!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: zo jun 29, 2014 17:20    Onderwerp: Reageer met quote

Wellicht kan je op het internet hele verhalen vinden.
In mijn oren klinkt "veel buiten fotograferen" en een licht carbonstatief als tegenstrijdig.
Voor wat betreft de lengte, dat spreekt bij het uitkiezen voorzich.
Naar boven
BerichtGeplaatst: ma jun 30, 2014 09:00    Onderwerp: Reageer met quote

Voor dat bedrag zou ik maar alvast 2de-hands gaan zoeken. Zeker als je grote zware telelenzen wilt gebruiken ga je het met dat budget niet halen. En wil je het risico nemen om 150-200 op je statief te besparen en vervolgens een paar duizend euro schade te hebben omdat deze te licht is en je spullen op de grond liggen. Besparen op een statief is zo ongeveer het domste wat je kunt doen!

Zelf heb ik de Sirui N-1204 Carbon statief en een G-20KX balhoofd en ben hier erg tevreden mee. Het statief kan 12 KG hebben en het balhoofd 20KG maar als ik mijn 70-200II van 1,5KG in portretstand zet dan is dit toch wel echt het minimum. Je zult het statief zeker buiten nog moeten verzwaren tegen wind dus je wilt een statief hebben wat wel een 10KG minimaal aankan. Als je daarbij ook nog echt macro wilt gaan doen wordt het nog interessanter en gaan de prijzen nog verder omhoog.
Naar boven
BerichtGeplaatst: ma jun 30, 2014 11:54    Onderwerp: Reageer met quote

///

Laatst aangepast door RDDR op wo okt 04, 2017 14:14, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
BerichtGeplaatst: di jul 01, 2014 07:27    Onderwerp: Reageer met quote

Persoonlijk vind ik het een erg prettig statief, licht en zeer stevig. De afwerking en bouwkwaliteit is echt ontzettend goed. Er zit een korte middenzuil bij voor wat meer macrowerk maar het is geen echt macrostatief. Verder heb je nog de mogelijkheid om één ppot los te draaien en als monopod te gebruiken.

Voor zware lenzen van 1,5KG en zwaarder merk je in de portretstand dat hij af en toe iets naar beneden wil zakken als je hem niet helemaal strak vast draait. In de landscapestand heb je nergens last van. Gewoon een erg mooi statief voor die prijs.
Naar boven
BerichtGeplaatst: di jul 01, 2014 11:00    Onderwerp: Reageer met quote

///

Laatst aangepast door RDDR op wo okt 04, 2017 14:15, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
BerichtGeplaatst: di jul 01, 2014 15:05    Onderwerp: Reageer met quote

Maak een lijstje en kijk op het internet naar de gegevens
Kijk vooral naar de hoogte die hij heeft en uit hoeveel delen de poten zijn
Wat de hoogte aan gaat het wordt niet prettig als je steeds gebogen achter je statief staat even is leuk maar het gaat vervelen
Gaat naar de winkel met je spullen en past het er op zelf heb ik liever poten van meer dikte vooral het onderste gedeelte
Wacht liever wat langer en koopt gelijk een goed statief dat je over 2 jaar weer een ander wil kopen dan wordt hij nog duur
Maar kijk ook naar de het balhoofd of iets anders wat jij prettig vind
gr tom
Naar boven
BerichtGeplaatst: wo jul 02, 2014 14:25    Onderwerp: Reageer met quote

RDDR schreef:
OK, thanks! Jij hebt overigens de 70-200 f2.8; ik de f4 dat scheelt al veel gewicht. Dus de f4 met een Nikon D600 zou geen probleem moeten zijn.

Dat zou perfect moeten gaan. Met de 24-70II F2.8 gaat het ook perfect en die zal ongeveer evenveel wegen als de 70-200 F4.
Naar boven
BerichtGeplaatst: do jul 03, 2014 06:27    Onderwerp: Reageer met quote

Kijk ook eens naar BENRO is in Zoom magazine ook nog een na een praktijk test van diverse statieven als beste uit de bus gekomen. Heeft 5 jaar garantie! Je krijgt er ook gratis spikes bij!
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Statieven Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: