Meld je gratis aan

Statief voor een beginner

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Statieven
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr apr 18, 2014 13:01    Onderwerp: Statief voor een beginner Reageer met quote

Beste mensen,

Welk statief adviseren jullie voor mijn Nikon D7100 met Nikkor 16-85 mm lens? Het is de bedoeling dat het statief ook een telelens, een macrolens of een groothoeklens die ik wellicht in de toekomst ga kopen kan houden zodat ik dan niet een nieuw statief hoef te kopen.

De volgende eisen stel ik:
- budget tot €200 (is dit mogelijk?);
- niet al te zwaar statief, er moet mee te reizen zijn;
- statief moet camera met lens makkelijk kunnen trekken.

Ik was al een beetje aan het oriënteren maar lichtgewicht statieven (zoals van Surui en Benro) kunnen vaak maar tot 5 of 6 kg trekken. Dit is neem ik aan niet voldoende of moet je een hele grote tele hebben kom je hierboven?

En waar moet je nog meer rekening mee houden? Want er zijn toch twee typen statieven een als een balhoofd en een 3-weg kop. Hoe beoordeel je welke het beste werkt?

Groet,
Stormbreaker
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
BerichtGeplaatst: vr apr 18, 2014 16:46    Onderwerp: Reageer met quote

budget van 200 euro is exclusief hoofdje

middenconsole is niet handig bij laag bij de grond, ook al zal het midden console in andere stand gezet worden

kwa te dragen gewicht: 1,5x het zwaarst verwachte combi van body + objectief + evt. grip + evt flitser

Note je koopt een statief en daarnaast een drieweg kop en of balhoofd wat past op statief (ook rekening houden met te dragern gewicht)

En dan heb je nog de overweging welk koppelingsplaatje ga ik universeel willen hebben, want het is wel zo handig om meerdere plaatjes te hebben.....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: vr apr 18, 2014 17:22    Onderwerp: Reageer met quote

Jeetje, dat gaat aardig in de papieren lopen. Is een tweedehands statief kopen dan niet een betere optie met hoofd erbij?

En moet je eenzelfde merk hoofd op een statief plaatsen? Dat lijkt mij gezien de fitting wel of is die universeel?
Naar boven
BerichtGeplaatst: vr apr 18, 2014 17:52    Onderwerp: Reageer met quote

Tweede hands kopen is ook een mogelijkheid.

merk=merk, niet noodzakelijkerwijs beetje afhankelijk van merk/type statief
Naar boven
BerichtGeplaatst: vr apr 18, 2014 17:56    Onderwerp: Reageer met quote

Oké. Is het ook handig om bijvoorbeeld bij Kamera Express advies te vragen? Hier heb ik ook mijn D7100 en toebehoren gekocht.
Naar boven
BerichtGeplaatst: vr apr 18, 2014 18:09    Onderwerp: Reageer met quote

Ja, waarom zal dat geen goed idee zijn.... om alleen advies in te winnen en dan er een paar dagen over na te denken en je ding te doen.

Neem je spulletjes mee en maak ook duidelijk wat je van plan bent eventueel in de toekomst nog aan te schaffen...

Bedenk ook van te voren waar je voorkeur naar uit gaat:
- carbon of alu of ander materiaal
- poten vastklikken of draaien
- aantal pootsecties
- min en max werkhoogte

dus feitelijk eerst een beetje inlezen in de materie en dan advies inwinnen...
Naar boven
BerichtGeplaatst: vr apr 18, 2014 19:20    Onderwerp: Reageer met quote

Ik zal binnenkort gaan inlezen en mij hierover laten adviseren. Bedankt voor de toelichting.
Naar boven
BerichtGeplaatst: za apr 26, 2014 13:40    Onderwerp: Reageer met quote

Uiteindelijk heb ik een tweedehands statief van een hobbyfotograaf gekocht die heel veel zaken te koop zette. Ik heb een Manfrotto 190B (ws. uit de periode 1996-2000) met een Manfrotto 460MG kop. Ik heb dit voor €60 gekocht.
Naar boven
BerichtGeplaatst: za apr 26, 2014 14:01    Onderwerp: Reageer met quote

Heb je hier op dit forum ook al eens met de zoekfunctie gewerkt?
Naar boven
BerichtGeplaatst: za apr 26, 2014 15:09    Onderwerp: Reageer met quote

Ja, maar het is altijd handig persoonlijk advies te krijgen. Uiteindelijk vond ik €200 toch veel te duur als beginner en heb ik een tweedehands statief gekocht.
Naar boven
BerichtGeplaatst: za apr 26, 2014 18:52    Onderwerp: Reageer met quote

stormbreaker schreef:
Uiteindelijk heb ik een tweedehands statief van een hobbyfotograaf gekocht die heel veel zaken te koop zette. Ik heb een Manfrotto 190B (ws. uit de periode 1996-2000) met een Manfrotto 460MG kop. Ik heb dit voor €60 gekocht.

Dat klinkt als een goede deal! Dat plaatje kun je ook gewoon permanent onder je camera laten zitten. Ik heb er mijn Rapidstrap aangemaakt.
Naar boven
BerichtGeplaatst: za apr 26, 2014 19:06    Onderwerp: Reageer met quote

Ik kreeg het advies mee dat ik tijdens het fotografen met het statief de koppeling het beste aan de camera kon laten zitten omdat je dan niet de schroefdraad onderweg aan hoeft te draaien. Dat zal ik dan ook doen, alles ter voorkoming van een val van de camera want dan zijn ze meestal kapot of moet o.a. de spiegel en sluiter gerepareerd worden.
Naar boven
BerichtGeplaatst: za apr 26, 2014 22:22    Onderwerp: Reageer met quote

ja dat plaatje is precies bedoeld om één keer goed vast te schroeven en nooit meer naar te hoeven kijken. Je klikt het (met camera) op de kop van het statief vast en het zit als een huis.
Naar boven
BerichtGeplaatst: ma mei 12, 2014 20:26    Onderwerp: Reageer met quote

Mijn snelknoppeling werkt niet lekker, de knop zit een beetje los. Als ik mijn camera steeds op de snelkoppeling zet ben ik bang dat de schroefdraad van de body beschadigd. Ik ga er ws. dus een nieuwe snelkoppeling bij kopen van Manfrotto.

@reinoud, ik voel er niks voor de snelkoppeling permanent vast te zetten, dat is niet echt praktisch als je uit de hand fotografeert. Of is dat wel beter voor de schroefdraad? Als je hem steeds goed vast en los zet kan er toch niets gebeurd met de schroefdraad?
Naar boven
BerichtGeplaatst: di mei 13, 2014 00:43    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ben gewoon lui. Dat plaatje zit er al een jaar of vier vrijwel permanent onder. Als ik uit de hand fotografeer zit mijn rechterhand aan de rechterkant van de body (met mijn vinger op de ontspanknop), en met mijn linkerhand houd ik de lens vast zodat ik kan zoomen of scherpstellen.
Wat is er niet praktisch aan dat plaatje?
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Statieven Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: