Meld je gratis aan

Instellingen vraagje Sony A77

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Sony
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo nov 02, 2014 01:27    Onderwerp: Instellingen vraagje Sony A77 Reageer met quote

Normaal gesproken fotografeer ik eigenlijk voornamelijk op de diafragmavoorkeurstand (A).
Maar nu ben ik gisteren bij iemand geweest met een fotostudio, gewoon eens wat spelen met bloemetjes enzo, iets waar ik nog totaal geen ervaring mee had.
Zij fotografeert met Canon, en kon me ook niet helpen, maar zei me, dat ik mijn camera voor die setting het beste kon instellen op f9.0 iso 100 en sluitertijd 100, belichting neutraal.
Ik voel me belachelijk, maar het lukte me gewoon echt niet. Kan zelfs nu ik de handleiding ernaast gehouden heb, gewoon niet vinden waar/hoe ik het allemaal tegelijk instel.
Zet ik de camera op Manueel (M), kan ik iso, sluitertijd en diafragma instellen, maar dan staat de belichting niet goed. Mijn beeld is dan erg zwart, door de zoeker is er geen pijltje bij de belichting in beeld, en volgens het display staat hij op -2.0.
Ga ik aan mijn instelwiel draaien, wordt mijn beeld lichter, het pijltje van de belichting komt terug in beeld en kan ik op 0 zetten, alleen mijn sluitertijd veranderd dan mee van 1/100 naar 1.6" . De +/- knop werkt ook niet in de M stand.

In een andere stand is ook goed, maar in S kan ik diafragma niet instellen, in A de sluitertijd niet...

Kortom: wie kan mij helpen???
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: zo nov 02, 2014 02:24    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi Mariska,

Heb je de live preview weergave in het menu uitgezet?
Er zit een lichtdoorlatende spiegel in, die zorgt ervoor dat je rechtstreeks ziet wat je doet (sluitertijd / iso / diafragma veranderingen op het gebied van licht).

Hier staat een link hoe je dit doet (vanaf 1:45):
http://www.youtube.com/watch?v=GKtuALmPmZs

Als je dit doet kan je gewoon gebruik maken van het toestel alszijnde de persoon waar je was.

ps niet vergeten na het studiowerk weer even de live preview aan te zetten.

Groet,
Peter
Naar boven
BerichtGeplaatst: zo nov 02, 2014 11:04    Onderwerp: Reageer met quote

Dank je wel. Dat was alvast heel nuttig want dat had ik inderdaad niet gedaan.
Het probleem van het zwarte beeld is nu weg, maar de belichting blijft nog wel steeds knipperen op -2.0 en het lukt me niet om dit te wijzigen zonder dat de sluitertijd mee veranderd van 1/100 naar 1.6"
Naar boven
BerichtGeplaatst: zo nov 02, 2014 12:22    Onderwerp: Reageer met quote

Dat kan goed kloppen. Eenvoudig omschreven verklaring is:
Body herkent niet dat er extern geflitst wordt, dus zet hij de belichting op -2, pas als je een (volgens een body) goed belichte foto maakt gaat hij naar 0. In jouw geval was dat bij deze instellingen pas bij 1.6s.

Oftewel: -2 negeren en gewoon foto's gaan maken. Sluitertijd/iso/diafragma aanpassen adhv wat je ziet op het scherm nadat de foto is gemaakt, niet zoals je gewend bent vooraf.
Naar boven
BerichtGeplaatst: zo nov 02, 2014 13:56    Onderwerp: Reageer met quote

Oke. Heel erg bedankt voor de hulp/Uitleg!
Ik kan t nu niet verder meer uittesten aangezien ik zelf geen studio heb. Maar ben blij nu te weten hoe het zit en hoop het snel nog eens toe te kunnen passen.
Naar boven
BerichtGeplaatst: do nov 13, 2014 09:42    Onderwerp: Reageer met quote

De A77 is voorzien van een digitale viewfinder (DVF). Deze heeft als voordeel dat je in de meeste gevallen ook ziet wat je op de camera insteld (of je met de belichting in de goede richting zit). Echter bij studiowerk maak je gebruik van de flitser en is het beeld altijd te donker.

Oplossing is zoals al gezegd de weergave van de DVF uit zetten zodat je gewoon beeld hebt.

Bij studiowerk heeft de sluitertijd echter niet zo heel veel invloed op de belichting. Je kunt die instellen op de synchronisatietijd van de camera (is bij de A77 volgens mij 1/200. Belichting gebeurd door de flitsers en dat is vaak zo kort, dat haal je met de sluitertijd nooit. Je kunt wel eens proberen om de sluitertijd sneller te zetten dan de synchronisatie tijd, gewoon om te kijken wat er dan gebeurd. Je krijgt dan een zwarte streep door het beeld. Dit wordt veroorzaakt door het feit dat de sluiter nog niet helemaal open is...

ISO op 100 is goed.

Het diafragma is wel van belang, hiermee kun je gaan spelen om een foto goed te belichten. Ik hanteer meestal het principe proberen en bij niet goed bij stellen (groter diafragma = meer licht, kleiner diafragma = minder licht, neem aan dat je dit wel weet). Als je het goed wilt doen (met modellen is dat vaak handiger) werk je met een lichtmeter. Hiermee kan je aan de hand van de instellingen op de flitsers het bijbehordende diafragma bepalen en dan instellen op de camera.

Ik hoop dat dit een beetje duidelijk is en dat je hier iets aan hebt.
BerichtGeplaatst: do nov 13, 2014 19:42    Onderwerp: Reageer met quote

Dank je wel. Die synchronisatietijd ben ik ook nog niet zo bekend mee. Zal eens uitzoeken wat dat precies inhoudt, maar verder een duidelijk verhaal.
Zoals gezegd heb ik zelf geen studio ofzo. Maar ik hoop dat ik dit geleerde gauw nog eens mag testen bij iemand in de studio Smile [/quote]
Naar boven
BerichtGeplaatst: di nov 18, 2014 22:08    Onderwerp: Reageer met quote

Misschien lees ik er over heen, maar bedoel je met studio dat er met flitsers wordt gewerkt?
Als dat het geval is, dan is de vraag hoe je de studioflitsers aanstuurt. Waarschijnlijk herkent de camera de trigger niet. Afhankelijk van de flitser en de opstelling zou je ze ook met een opzetflitser (manueel op bv 1/32) kunnen triggeren.
Naar boven
BerichtGeplaatst: di nov 18, 2014 22:41    Onderwerp: Reageer met quote

Sorry dat ik het zeg: maar laatste advies is een uitermate slecht. Topic starter wil een poging doen qua studioflitsen. Het antwoord is reeds gegeven hoe dit op te lossen. Als je met een externe flitser de overige flitsers gaat aansturen krijg je ongewenst flitslicht. Ze wil juist leren werken met studiolampen en niet een extra flitser die alles in de war gaat sturen.
Naar boven
BerichtGeplaatst: wo nov 19, 2014 10:45    Onderwerp: Reageer met quote

Er zijn triggers te koop om de boel draadloos aan te sturen. Die van Pixel bijvoorbeeld, niet zo duur, maar doen prima hun werk. Je kunt daarmee ook je reportageflitser aansturen, dus twee vliegen in een klap.

Ik dacht dat de A77 ook een aansluiting heeft om studioflitsers bedraad aan te sturen, maar dan moet je even in je handleiding kijken.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
BerichtGeplaatst: wo nov 19, 2014 13:03    Onderwerp: Reageer met quote

De 77 en 77-II hebben beide een flash sync terminal, zoals ze zo mooi genoemd worden.
Naar boven
BerichtGeplaatst: wo nov 19, 2014 13:06    Onderwerp: Reageer met quote

Ja, dat dacht ik wel, maar ik wist het niet zeker ... Wink
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
BerichtGeplaatst: wo nov 19, 2014 18:56    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt voor de reacties.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Sony Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: