Meld je gratis aan

Netwerk van fotografen voor meubel site

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Het Zoom.nl Café
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr nov 14, 2014 09:16    Onderwerp: Netwerk van fotografen voor meubel site Reageer met quote

Beste fotografen,

Wij zijn bezig om een website op te zetten waarop mensen hun 2ehands meubelen kunnen verkopen. Wij houden hierbij een minimum van 1000 euro verkoopprijs aan waar wij een bepaalde commissie op vragen. Het is dus de moeite waard om hier wat in te investeren.

Om de verkoop te bevorderen zitten we te spelen met het idee om fotografen in te huren die naar de mensen toe gaan om daar goede foto's te nemen. Wij willen er nu achter komen of dat A: mogelijk is. Dus, is er in elk dorp of stad in NL een freelance fotograaf aanwezig, hoe vinden we die? En B: wat zal ongeveer de prijs zijn die iemand vraagt hiervoor. Dus, heen en weer naar een adres waar foto's gemaakt worden wat ongeveer een uur doet. Of de hele dag op pad (in het weekend) om langs meerdere huizen te gaan om foto's te maken.

Ik hoor graag wat jullie ideeën hierover zijn.

mvgr Olaf Weller
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: vr nov 14, 2014 15:50    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi Olaf,

Een leuk idee, al is mijn ervaring dat het toch nog wel wat eisen stelt en soms lastig is om ter plaatse goede foto's te maken.
De vraag is dan ook welke eisen je stelt aan de foto's.
Hoe ga je om met achtergronden en aanpalende objecten (het bijzettafeltje naast de bank bijv.)

Verder is de prijs natuurlijk sterk afhankelijk van elke individuele fotograaf, zijn ervaring en kunnen.

Maar als ik het zo inschat (en voor mijzelf zou bepalen), dan zou je snel richting de 100 euro gaan. Want voor je het weet ben je een 3 kwartier ter plaatse bezig en evenzoveel tijd aan het heen en weer rijden (dus 2 x 20 minuten, wat je snel hebt). Dan heb je nog, indien je niet op de fiets gaat, te maken met brandstof kosten etc. etc.

En ik tel er even op dat de fotografen BTW plichtig zijn, dan ben je al weer ruim 20 euro van je 100 daaraan kwijt.
Afhankelijk van de vorm waarin je de organisatie achter de site opzet ben je of ook BTW plichtig en daarmee mag je die 21% BTW weer terug vragen, of het zijn pure kosten. (2e hands is een marge product, dus je berekend alleen BTW over het verschil tussen in en verkoop)

En al heb je het over artikelen van minimaal 1000 euro. Om alleen al voor de fotograaf 10% courtage te rekenen en dan ook je eigen commissie nog eens er op zetten, vraag mij af of dat nog wel lonend is.

Waarom niet de mensen zelf een foto laten maken? Ik weet dat de kans op lagere kwaliteit zeer reëel is, maar toch...

Succes.
Naar boven
BerichtGeplaatst: vr nov 14, 2014 20:04    Onderwerp: Reageer met quote

Ik weet dat dit concept bij de verkoop van huizen gedaan wordt. Schijnt goed te werken, alleen is het daar natuurlijk wel lonend om een fotograaf in een woning te zetten voor bedrag X op een verkoopwaarde van een huis die velen malen hoger is. Goede foto's bevorderen immers de toeloop en verkoop van de woning en dan is de fotograaf een relatief kleine maar goed bestede kostenpost.

Of dit dan voor jullie concept ook zal werken... Ik vraag het me af. Ik denk dat je met dergelijke 2e hands meubels al snel in het designsegment komt, grote namen etc. Jullie willen er je percentage van, een beetje fotograaf zit je idd al snel aan de €75-150 per uur, dus of dat dan lonend gaat worden.. ik vraag het me af.

www.remcovandesanden.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
BerichtGeplaatst: vr nov 14, 2014 20:11    Onderwerp: Reageer met quote

Shaggy schreef:
. Jullie willen er je percentage van, een beetje fotograaf zit je idd al snel aan de €75-150 per uur, dus of dat dan lonend gaat worden.. ik vraag het me af.

Daarom vragen ze dat ook hier, voor een dubbeltje Mad Mad Mad Twisted Evil

Dat proef ik uit de vraag

Sigma 70-200 2.8 APO HSM EX nikkor 105mm 2.8 Nikon macro speedlight SB29Nikon SB600
Naar boven
BerichtGeplaatst: za nov 15, 2014 01:03    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi Rainier en Shaggy,

Bedankt voor jullie waardevolle antwoorden. Dit is precies waar ik naar op zoek was. Naast de vraag of er genoeg freelance fotografen over heel Nederland zouden zijn om het hele land te bestrijken. Maar ik denk dat dit op zich een lastige vraag is.

Ik lees nu dat het uurtarief dus tussen de 75 en de 150 is dus dat is een getal waar we mee kunnen rekenen. Inderdaad heeft een site als airbnb het voordeel dat ze 1 keer investeren en vervolgens voor een langere tijd profijt uit hun investering halen, waar het bij een site als de onze maar een korte termijn investering is. Vandaar dat het inderdaad niet haalbaar blijkt bij een commissie van 10% op een meubel van 1000 euro.

Wij denken er ook aan om de mensen zelf foto's te laten maken en ze instructies hiervoor te geven. Vervolgens maken we de foto's vrij van de achtergrond door freelancers in te schakelen. Het voordele van fotografen ter plekke is dat ze ook direct een kwaliteit en echtheidscontrole kunnen doen. Waarschijnlijk beginnen we met zelfgemaakte foto's en gaan we uiteindelijk naar fotografen toe. Jullie feedback is in ieder geval erg waardevol.

Bedankt!
Naar boven
BerichtGeplaatst: za nov 15, 2014 19:56    Onderwerp: Reageer met quote

Thnx voor je terugkoppeling Olaf.
Suc6
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Het Zoom.nl Café Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: