Meld je gratis aan

Sony A55 met flitser HVL-F42Am belichtingsprobleem

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Sony
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr nov 21, 2014 18:23    Onderwerp: Sony A55 met flitser HVL-F42Am belichtingsprobleem Reageer met quote

Probleem: Genoemde combinatie gebruik ik voor officiële gelegenheden zoals bij onderscheidingen, ondertekeningen, overhandigingen, etc. Dus snel werken en geen 2e kans. Instellingen: flitser verticaal met reflectieschermpje, diafragmavoorkeuze op b.v. 5.6 of 7.1 (wil wel een beetje scherptediepte), flits plus 2 stoppen, ISO 100. Resultaat: zwaar onderbelichte foto's. Wat wel goed werkt: P-stand, flits plus 1. Maar in de P-stand is het diafragma op 2.8 voorgebakken en niet te wijzigen.
Het zal wel iets knulligs van mijn kant zijn, maar ik krijg er geen vinger achter.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: vr nov 21, 2014 18:32    Onderwerp: Reageer met quote

Wat is de afstand tot je onderwerp?

Komt dat overeen met wat de flitser aangeeft?

Wil je de omgeving meenemen?

Heb je al eens geprobeerd de ISO te verhogen?

Zomaar wat vragen die bij mij opkomen. Anderen weten vast nog veel nuttigere vragen te stellen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
BerichtGeplaatst: vr nov 21, 2014 19:59    Onderwerp: Reageer met quote

Je flits is niet sterk genoeg, bij 2w. belicvht die wel goed en bij zveen niet. Olossing: iso omhoog.
Naar boven
BerichtGeplaatst: vr nov 21, 2014 21:47    Onderwerp: Re: Sony A55 met flitser HVL-F42Am belichtingsprobleem Reageer met quote

roelpan schreef:
...met reflectieschermpje...

Wat bedoel je hier precies mee? Dat schermpje in de flitser dat je uit kunt trekken en dan voor je flitskop komt te zitten; het schermpje dat op een reflector lijkt? Dan zou daar het probleem wel eens kunnen zitten.

Dat schermpje is namelijk geen reflectieschermpje of vergelijkbaar. Het is een groothoekdiffusor. Als je dat schermpje hebt uitgetrokken, zoomt je flitskop ook niet meer mee. Die blijft dan op groothoek staan. Dat betekent dat het beschikbare licht over een hele grote hoek wordt verspreid en dus niet ver genoeg kan komen om je onderwerp goed te belichten. Ik zou dus eens beginnen met dat schermpje terugklappen.

Wil je volledige controle over je flitslicht, dan zou ik de camera op M zetten. Daarnaast hoef je bij goede belichting ook niet bang te zijn om je ISO omhoog te zetten. Ook dat scheelt.

Echt testen? Dan één ding tegelijk veranderen en kijken wat het resultaat is.
BerichtGeplaatst: vr nov 21, 2014 21:51    Onderwerp: Reageer met quote

De afstand bij zulke gelegenheden varieert van 2 tot 4 meter tot de personen. De flitser zoomt automatisch. En inderdaad, een hogere ISO lost het probleem op, maar de A55 is een 'fossiel' uit 2010 en blinkt niet uit in ruisvrije platen bij hogere ISO's. De F42Am is niet bepaald een flutflitsertje, maar kennelijk trekt ie het toch niet bij ISO100 en verticaal flitsen.
In ieder geval dank voor de reactie.
Naar boven
BerichtGeplaatst: vr nov 21, 2014 22:00    Onderwerp: Reageer met quote

Antwoord op YTOS.
Nee, ik gebruik niet de uittrekbare groothoekdiffusor, maar een wit schermpje bovenop dat het flitslicht naar voren 'duwt'. Ik ga eens uitproberen op de M-stand.
Naar boven
BerichtGeplaatst: vr nov 21, 2014 22:08    Onderwerp: Reageer met quote

Als je blijft hangen in ISO100 ga je het inderdaad niet redden. Nogmaals: bij goed belichten is je ISO iets verhogen echt geen probleem. Veel mensen bekijken foto's op hun scherm op 50% of zelf 100% en worden dan droevig van wat ze zien. Bedenk echter wat het doel is van je foto. Worden ze gepubliceerd op Internet op 1000px breed ofzo, dan zie je ruis amper. Ook op afdrukken is ruis veel minder zichtbaar dan op je scherm. Ik denk dat je dat zeker in overweging moet nemen.

Dan over het verticaal flitsen. Is dat recht omhoog, of toch nog met een hoek? Ook dat scheelt. En hoe zit het dan met je plafond? Als dat al off-white is, verlies je ook daar zoveel licht dat je flitser het wellicht niet redt.

Ik weet verder niet wat je weet van flitsen, maar ik heb even in de handleiding gekeken. Op pagina 48 staat het bereik van de flitser bij verschillende beeldhoeken en vermogens (1/1 tot 1/32e).

Op vol vermogen kun je ISO100 bij volledig ingezoomde flitskop (105mm) tot op 42m een onderwerp belichten. Dat getal moet je echter nog delen door je diafragma. Dus staat je diafragma op 5,6, dan kun je een onderwerp op 42/5,6=7,5m goed belichten. Dit is als de flitser direct flitst, dus horizontaal staat.

Schiet je bijvoorbeeld op 50mm bij F5,6, dan wordt het bereik van de flitser 30/5,6=5,3m, ook weer als de flitser horizontaal staat.

Zet je de ISO in bovenstaande gevallen bijvoorbeeld op 200, dan kun je het bereik van de flitser met een factor 1,4 vermenigvuldigen.
BerichtGeplaatst: vr nov 21, 2014 22:24    Onderwerp: Reageer met quote

+ Ytos, perfecte uitleg.

Aanvulling qua specifiek model:
de a55 maakt zeer acceptabele foto's tot iso 1600 indien goed belicht.
Zelf heb ik voorheen gewerkt met een a65, identieke sensor (of nagenoeg dezelfde kwaliteit), de a55 vertoont zelfs iets minder ruis dan de a65.

Indien een photoshop ruis filter toegepast wordt kan je probleemloos op iso1600 in low light schieten, dus tot iso 800 kan je sowieso veilig gaan. Uiteraard MITS goed belicht.
Naar boven
BerichtGeplaatst: za nov 22, 2014 11:17    Onderwerp: Reageer met quote

Omhoog flitsen.......hoe hoog is het lafond en welke kleur? Hoog en zwart>je gooit negentig rocent van het licht weg. Grote boucer van glimmend aier gebruiken met de bovenrand gebogen. Google eens naar een 'better bouncer' oid.
Naar boven
BerichtGeplaatst: za nov 22, 2014 20:35    Onderwerp: Reageer met quote

Dit was de eerste keer dat ik een vraag stelde op dit forum en het is plezierig te constateren dat er zo snel meerdere reacties kwamen. Dank voor alle aanbevelingen!
Naar boven
BerichtGeplaatst: za nov 22, 2014 22:25    Onderwerp: Reageer met quote

You're welcome Wink

peterweideman schreef:
+ Ytos, perfecte uitleg.

Thnx Peter. Kun je nagaan als ik het IRL uitleg Wink
BerichtGeplaatst: zo nov 23, 2014 00:38    Onderwerp: Reageer met quote

Dan ga je LOS denk ik, ytos Smile
Helaas kom ik er qua belichting wel uit. Sta sinds vandaag tussen de strobist samenstelling op facebook zag ik Smile Smile Smile
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Sony Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: